Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, September 21, 2011

Talapia Bakar Berempah Woku


Assalamualaikum. Menu talapia merah lagi...Mas kalau tengok talapia merah yang segar...terus teringat nak bakar....sedapp terasa manis ikan baru kan....memang sedappp talapia bakar ni...apa lagi dibuat resepi Ikan Bakar Berempah Woku...perrhhhh...sangattt sedappp....kiranya licin tinggal tulang la bila makan talapia bakar berempah woku ni semalam...sedapp sangat...memang dah jadi resepi peberet Mas kalau nak bakar ikan....maceh pada Kak Ummi yang mencuba resepi ikan bakar ni dan berkongsi didapurnya... kata kak ummi resepi diambik dari majalah sedap...maceh pada kak ummi dan tuan resepi ikan bakar berempah woku ni...memang terbaikkkk

Talapia Bakar Berempah Woku
Resepi : Kak Ummi
Sumber : MasDuniaku
Bahan : (akak wat sukatan untuk seekor ikan)
  • 2 ekor (550 gm) ikan siakap - dikelar-kelar - Mas guna talapia merah
  • 2 sudu teh air perahan limau nipis (*akak guna limau kasturi jek)
  • 1 sudu teh garam
# Lumur ikan siakap dengan limau nipis dan garam. Perapkan 15 minit. Bersihkan dan ketepikan.
  • 8 helai daun limau purut - buang tulangnya dan hiris halus
  • 4 helai daun pandan - hiris halus
  • 2 helai daun kunyit - hiris halus
  • 3 batang serai - ambil putihnya dan hiris halus
  • 5 tangkai selasih - diambil daunnya (*akak xda stok ni)
  • 2 biji tomato merah - potong dadu
  • 250 ml air
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh gula pasir
  • 2 tangkai daun bawang - dipotong-potong (*ni akak lupa nk tabur)
  • 3 sudu makan minyak masak untuk menumis
Bahan Kisar :
  • 12 biji bawang merah
  • 7 biji cili padi merah (akak guna yg biasa je, campur2)
  • 5 biji buah keras - bakar kejap
  • 3 cm kunyit hidup - bakar (*akak x bakar pun)
  • 2 cm halia
Bahan Pelengkap :
  • Daun senduduk secukupnya (*akak guna daun salad jek)
  • 1 biji timun - dipotong serong
  • 4 tangkai selasih
  • 6 biji cili padi merah hiris untuk tabur

Cara Memasak :
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bahan kisar, daun limau, daun pandan, daun kunyit dan serai sehingga terbit aroma.
  2. Masukkan tomato dan kacau hingga layu.
  3. Masukkan air, gula pasir dan garam. Masak sehingga matang dan mendidih.
  4. Masukkan daun selasih dan ikan siakap. Masak sehingga kuah menyerap.
  5. Sediakan alluminium foil yang telah digriskan sedikit minyak dan letak angkat ikan tadi di atas alluminium foil.
  6. Tuangkan juga semua kuah pekat tadi rata-rata menyaluti ikan.
  7. Bakar selama 30 minit dengan suhu ketuhar 180C sehingga ikan masak.
  8. Hidangkan bersama pelengkapnya dan bahan taburan cili padi hiris.
  9. Selamat menjamu selera!!! Hingga menjilat jari uuuuu...


27 comments:

  1. sedapnya mas.rajin mas beli ikan talapia ya..akak nak cuba gak resepi ummi ni..tapi dah keluarkan sotong dari esbok tu..agak2 kalau guna sotong okay tak mas..sotong beso tu..:)

    ReplyDelete
  2. Waaaaaaaa....sedapnyaaaaa....mmg jenis rajin tul la bdk Mas nih...Bagus makan ikan byk2 lepas2 raya nih...hehee... Best kan ikan berempah woku nih...akak pun mmg xleh start makan nih...harus sekor ikan siakap akak lantak sesorang nnt, oleh itu, hati akak kata, jgn buat dah....hahahahhaa (*alasan sbb maleeehhh..) Cepatlah Mas letak ikan tu...akak dh bwk nasi kosong bersila siap dah ni...eh duk atas kosi yea..ok ok, duk ats kosi laaa...laju sikit nasi jatuh ke perut...hehe

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. kak anim,

    kalau guna sotong pun sedap kak..
    try la resepi ni..
    memang sangat sedapp..
    betul kan kak ummi...

    ReplyDelete
  5. kak ummi,

    he3..betul tu kak..
    ikan talapia tu..mas makan sorang tau..he3
    tu pun rasa tak cukup...
    memang nasi ciput jerk yg mas makan..
    memang terbaik resepi ikan bakar ni..
    sape yg dah buat..
    tahu la mcm mana sedappnya..
    tak terkata2 kan kak ummi..
    tu yg sampai menjilat jari..

    ReplyDelete
  6. Salam mas.Memang nampak sedap.Kak Ros pun suka ikan talapia.Woku tu apa maknanya ya... kak ros pun nak juga try ni

    ReplyDelete
  7. Salam Mas...Sue pun suke juga talapia tapi selalu goreng berlado je pun belum pernah mkn yang merah ni..Boleh gak cuba versi bakar ni...mesti sedap & wangi kan...

    ReplyDelete
  8. wallaaaaa.. tgk pun dh nk menitik air liur nih.. nasib baik puasa, blh sket mengawal nafsu.. hehe...
    ikan talapia mmg terbaik! tgk bahan2 perap pun dh ngences.. tp dlm peti ada cencaru je. huhu

    ReplyDelete
  9. uuiiihh! npk sedap u!
    tu diaaa Kak Ummi.. dia kata dia lantak sesorang.. makin ganeh lepas raya hik3

    ReplyDelete
  10. mas...remnpah woku tu bukan rempah segera la yer? ke aku tak nampak..hihi..rasa lapor lak..

    ReplyDelete
  11. amboi...bau smp ke rumah sy ni kak mas ooii....hehe

    ReplyDelete
  12. Tina Othman,

    selamat mencuba tina,
    serius mas cakap...memang sangat sedapp..

    ReplyDelete
  13. Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot,

    selamat mencuba kak ros..
    memang terbaik resepi ikan bakar ni..
    woku tu mas tak tahu lak maknanya..
    kak ummi tahu kot..

    ReplyDelete
  14. Sue @ Nenie ,

    pada mas..talapia ni sangat sedapp bila dibakar...
    cuba sue try nanti resepi ni...

    ReplyDelete
  15. tun_telani,

    tun..kak mas pernah try ikan cencaru..
    boleh tahan sedappnya..
    tapi lagi sedap guna talapia , pari, siakap...

    ReplyDelete
  16. Oh Oeya,

    he3..tu la penangan ikan bakar berempah woku ni..
    sedapp sangat..

    ReplyDelete
  17. Anna Qawina,

    kau ni...
    mana ada segera..
    buat sendiri tau..
    sebab tu sedapp.....
    cer baca resepi tu betul2..
    ke kau nmpk ikan tu jerk..

    ReplyDelete
  18. qaseh johanna ,

    qaseh....bau jerk sampai...
    ikan dah tinggal tulang dah..he3

    ReplyDelete
  19. Assalam kak mas,resepi nih sy pon pernah wat,hb puji sedap,ramai kan dah try..Ikan yg akak punyer pon nmpk sedap,sy yg xmkn ikn pon leh terliur nengok ikan akak tau..

    ReplyDelete
  20. mas..
    sekarang nie mmg musim ikan cantik2, geram kan...
    selamat malam mas..
    rindu!!

    ReplyDelete
  21. salam singgah

    bukan semua orang boleh masak talapia ni..dlm family hanya saya & my hubby je yg makan..sedap sebenarnya tp kena pandai nak masak ye..kan

    dah follow jom follow back
    qhaifanurin.blogspot.com

    ReplyDelete
  22. Deliah's Deli,

    lebih sedappp masak gini del..
    terbaik...

    ReplyDelete
  23. Zaliedana,

    he3..betul tu ct...
    sedapp sangat kan resepi ni..
    kak mas klu bakar ikan..
    mesti guna resepi ni..
    terbaik..

    ReplyDelete
  24. Citarasa Rinduan,

    betul tu ayu..
    tengok ikan kat tesco..
    cantik2 segar jerk..
    geram jadinya..he3

    ReplyDelete
  25. Qhaifa Nur,

    qhaifa..ikan air tawar ni..
    klu pandai masak..alhamdudillah..
    sedapp..
    yang penting...basuh betul2 ikan tu untuk hilangkan hanyir tu..

    maceh sudi follow akak..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...