Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, April 20, 2010

Keli Masak Asam



Assalamualaikum...lunch lauk apa hri ni..Mas masak keli masak asam. Resepi ni Mas dapat dari mrsnoor@myresepi.com Ayam Masak Asam.  Sorry ye Mrs Noor ,ayam dah bertukar ikan, Mas memang gemar makan ikan keli, jadi nak tukar selera, asyik sambal, masak tempoyak, asam pedas,masak lemak ikan keli , jemu juga.Tak sia2 eksperimen Mas, memang sedap keli masak asam. Bagi penggemar keli, boleh mencuba....


Keli Masak Asam
Resepi : mrsnoor@myresepi.com 
Bahan :
  •   3 ekor ikan keli sederhana besar
  • * 3 ulas bawang putih
  • * 4 biji bawang kecil ( mas guna 1 labu bwg besar )
  • * 1/2 inci halia
  • * 1/2 inci lengkuas
  • * 1 sudu kecil jintan manis
  •    10 biji cili api dibelah 2 ( mas ketuk je cili api ,nk rasa lebih pedas )
  •    1 biji bawang besar dipotong bulat2
  •    1 batang serai diketuk
  •    2 sudu besar asam jawa
  •     garam dan gula secukup rasa

Cara memasak :
  1. Ikan keli dilumur dengan asam jawa , biar 5 minit, cuci dan siang. Bersihkan  dan perap sekali lagi dengan garam, air limau nipis dan sedikit tepung dan perap selama 15 minit. Bilas dan letakkan garam dan kunyit dan goreng hingga garing. Angkat dan toskan. Ketepikan.
  2.  Kisar bahan2 yang bertanda *  dan tumis bersama serai, bawang besar dan cili api hingga garing.
  3.  Masukkan air asam jawa, gula dan garam secukup rasa.
  4. Masukkan ikan dan biar mendidih dalam 5 minit .Tutup api dan sedia dihidangkan

4 comments:

  1. waduh2...sodapppnyaaa...sis sukeeee
    bak mai hntr sikit... :p

    ReplyDelete
  2. wah..peminat keli ya..meh la jenguk2 blog ikan keli...http://kelipenang-aquamutiara.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. salam knjungan bls mas..mksih ye sdi sngah dpur kcik kmaz tu..kmaz link mas jgk ye..smoga ukhwah ni brpnjang...btw..blog mas xde smbox ye..or kmaz yg xnpak..hihi..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...