Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, September 19, 2012

Sup Kaki Ayam Pedas




Assalamualaikum.
Sape suka makan kaki ayam....he3...
Serius Mas tak tahu rupanya kaki ayam ni pun banyak juga khasiatnya. Mas kongsikan disini yerk infonya....

Khasiat Kaki Ayam
Rujukan : Inilah.com

Dapat Mencegah Osteoporosis...

Tau tak Osteoporosis tu apa...???  hehee..
Mesti korang tau kan iaitu sejenis penyakit tulang rapuh, mudah retak, dan patah. Ia biasanya tidak menimbulkan gejala kerana prosesnya berlangsung tanpa disedari.

Meskipun Osteoporosis terjadi pada golongan veteran, tp kini ia juga menyerang golongan muda, kerana gaya hidup yang tidak sihat seperti suka merokok, malas bersenam, minum kopi dalam dos berlebihan dan juga mengamalkan minuman keras.. sebab tu iklan di TV menyarankan kita minum SUSU ANLENE.. Mencegah tulang menjadi rapuh.. ;)

Seperti yang diambil dari bl-health, hydroxyapatite adalah makanan untuk tulang yang berasal dari tulang binatang. Secara logiknya, memang makanan yang tepat untuk tulang adalah tulang.
Nah, salah satu makanan yang banyak mengandung zat ini adalah kaki ayam. Tanpa disedari kaki ayam banyak mengandung protein yang membantu merawat kulit, otot, tulang, dan kolagen. Kolagen adalah sejenis protein jaringan ikat yang liat berwarna kekuning-kuningan. Jika terkena panas, kolagen akan mencair jadi agak kental.

Selain itu, tubuh juga akan mencari cadangan kalsium yang diperlukan tulang. Hal inilah yang menyebabkan tulang kehilangan kepadatan dan kekuatannya, sehingga mudah retak, bahkan patah.
sumber dari SINI





Resepi Sup Kaki Ayam Pedas ni Mas belajar dari mak Mas. Selain dari dibuat sup, Mas suka masak kaki ayam macam ni...memang sedapp...enak dimakan dengan nasi atau pun dimakan begitu saje....
Kalau ada yang berkenan...sila2 mencuba yerk...memang mabeles.

Sup Kaki Ayam Pedas
Resep : MasDuniaku

Bahan :
12 ketul kaki ayam 
5 biji cili kering ikut pedas - potong 2 jerk
halia - potong nipis2
2 ulas bawang putih - tak payah kopek kulit - basuh bersih
2 sudu besar sos lada hitam ( klu x de, sos tiram + lada hitam yg ditumbuk )
1/2 kiub ikan bilis
sedikip kicap lemak manis
garam jika perlu
air tepung jagung secukupnya

Caranya :
Basuh bersih2 kaki ayam. Mas rendam kejap ngan cuka kurma dan bilas sebersihnya, boleh juga guna tepung.
Ambik towel bersih @ kitchen towel, lap kaki ayam tu hingga kering, ini untuk mengelak kaki ayam meletup masa proses menggoreng nanti.
Panaskan minyak dalam periuk dan masukkan kaki ayam tadi, tutup periuk dan biar kaki ayam tergoreng hingga kaki ayam nampak cokelet2 sikit, tutup api dan biarkan kaki ayam tu, terus jerk tuang minyak kebekas minyak.
Kemudian masukkan air panas kedalam periuk yang ada kaki ayam tadi, agak2 tenggelam kaki ayam tu.
Masukkan juga cili kering, halia, bawang putih, sos lada hitam ( @ sos tiram dan lada hitam ditumbuk ) dan kiub ikan bilis. 
Masak dengan api perlahan hingga kaki ayam lembut.
Kemudian masukkan sedikit kicap lemak manis dan rasa, jika ok, masukkan bancuhan air tepung jagung dan kacau, kepekatan kuah bergantung pada selera masing2 yerk....
Tutup api dan boleh dihidangkan.


13 comments:

  1. Assalamualaikum Mas :D
    Mesti sedap ni sup kaki ayam pedas..Kak Lin mmg suka sup kaki ayam...lebih2 lagi kalau ada rasa pedas2 tu...

    ReplyDelete
  2. Salam mas.....wahhhhhhh ini peberet kak ham ni...selalu klu beli nasi ayam kat restoran jaring mesti akak request sup kaki ayam...sedapppnyaaaaaaa...xmakan nasi pun xpe janji dpt kaki ayammmmmmmm

    ReplyDelete
  3. uwaaaaaaa.. sedapnya...
    saya baru start tahun lepas belajar makan kaki ayam.. tapi skrg dah pandai ler.. hehehe.. sup kaki ayam.. masak kicap kaki ayam.. masak kari kaki ayam.. yang paling best.. goreng crispy/kfc kaki ayam.. perghhh besttttt sangat..

    ReplyDelete
  4. salam mas..akak pun suka sgt kaki ayam ni..biasa dok buat gulai kari jek....namapak sedap kaki tu...suka makan pun sebb nak awet muda gak!hihi

    ReplyDelete
  5. salam kak mas...ct suka sup kaki ayam..buat ratah pub sedap kan...x

    ReplyDelete
  6. Sedap kaki ayam!!! Part2 kenyal2 tu yg buat ralit bila mkn....

    ReplyDelete
  7. sedapnyaaa....cik ngah memang suka kaki ayam...

    ReplyDelete
  8. alamak kak mas sedapnyaaa...teringin nak makan sup kaki ayam tp mana nak carik kaki ayam?? huhuhu

    ReplyDelete
  9. akak ni kira penggemar tegar kaki ayam...tp tak tahu pulak kelebihannya dr sudut kesihatan..apapun tq infonya Mas..lepas ni kita pulun banyak2 kaki ayam ye..bagi mngatasi masalah2 yg mungkin boleh timbul n menjejaskan kesihatan kita..

    ReplyDelete
  10. ni peberet akk tp biasanya akk buat sup kaki ayam je, tak pernah pulak buat yg pedas cmni...menarikk
    satu lg kebaikan kaki ayam ni kan utk mencantikkan kulit, tang yg benjol2 tu yg bnyak khasiat...

    ReplyDelete
  11. Alamak ruginya. tapi memang tak leh nak makan le.

    ReplyDelete
  12. Alaaa Mas ni asyik tayang lauk2 fevret ni.... Kat rumah ni pun semua nya minat makan kaki ayam, lagi2 kalau masak kicap! Minta hantor sepinggan ke Miri....hehe.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...