Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, May 9, 2012

Kaswi Pandan Lemak



Assalamualaikum.
Kali nie meh layan entry tertunggak dulu...Kaswi Pandan Lemak ni Mas buat Isnin yang lepas...masa buat sarapan, terus godek2 buat Kaswi Pandan Lemak ni. Senang jerk membuatnya...he3
Ni gara2 terliur tengok Kaswi Pandan Lemak yang HaSue buat Rabu lepas, jadi teringin nak mencubanya...hmm...memang sedapp...terasa lemak santan tu...dan Mas tukar tepung ubi kayu dengan tepung jagung...dan Mas lebihkan air tu untuk dapatkan kaswi yang ala2 goyang inul.....terima kasih pada tuan resepi kak besah@myResepi.comKak Q dan Kak Naz pun dah menerainya. Memang sedapp Kaswi Pandan Lemak ni...suka sangat...


Kaswi Pandan Lemak
Sumber : HaSueKak Q dan Kak Naz 

Bahan :
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi kayu - Mas guna tepung jagung
1 cawan santan
1 1/2 cawan air perahan daun pandan - 3 helai - Mas guna 2 cawan air untuk dapatkan kaswi yang goyang2 inul...
3/4 cawan gula pasir
1/2 sudu teh AIR kapur sireh
1/2 sudu teh garam
1 biji telur  - x kira saiz
beberapa titik pewarna hijau.

secawan kelapa parut (putih sj) + secubit garam.



Cara membuatnya :
Kacau sebati tepung gandum dan tepung ubi kayu dan gula bersama air pandan dan telur. 
Pastu campurkan kesemua bahan2 yang lain. Kacau hingga tidak bergentel. Tapis lah adunan ni
Seterusnye, masukkan adunan ke dalam loyang yang telah disapu sedikit minyak, jgn lah tebal sangat, dalam 3 cm cukup. 
Pastu kukus lah hingga masak.. dalam 20 - 25 minit. (oleh kerana penyediaan x ambil masa lama, eloklah panaskn pengukus sebelum mengadun adunan.)
Bila kaswi dah sejuk, boleh la dipotong dan digolekkan dlm kelapa parut yang telah dicampur dengan secubit garam. 



18 comments:

  1. Salam Mas cayang!!!
    alahai sana sini tayang kaswi pandan nie...bila lah nk sampai dapur mama hehehe maleh lah

    ReplyDelete
  2. As'salam Mas

    K.ct pun hari tu buat kaswi pandan gak, amik resipi dari Yatie, tapi buat minum petang aje, tak amik gambar pun sebab buat 1/2 adunan.

    kaswi2 ni memang sedap ya Mas tambah2 lagi kalau dapat parut kelapa muda buat golek2 kaswi tu emmm yummy!

    ReplyDelete
  3. Mas, sedapnya kaswi...semlam plan nk buat tp tertidor awal pulak... k.gee singgah sini ajelah... 2 ketoi jadilah buat alas perut... hehehe

    ReplyDelete
  4. salam kak Mas sayang, terima kasih sudi singgah kt dapur ros ya, menggoda juga kuih kaswi pandan kak mas ni tau, meh kita tukar same tukar nak...hehehe..s; )

    ReplyDelete
  5. Salam, Mas... alahai, tergoda akak bila baca bab kaswi goyang inul tu, huhu..

    ReplyDelete
  6. Selamat Pagi Mas,....wah lama tak story dengan Mas. Apa khabar.? Ini kuih favourite dan tak pernah jemu - I LIKE

    ReplyDelete
  7. bab2 lemak ni mmg ai akan pecut dulu...terbayang2 goyang inul tu Mas, buat ai makin teruja... tenks..

    ReplyDelete
  8. kak mas!!!!!!! bab goyang2 inul tu buatkan tun lebih tergoda.. lemak2 tun pun joget2 nengok nih. huhu

    ReplyDelete
  9. Mas, kaswi mas tu molat2 ker mas.. Kak Nadz pun suka sgt kalau dapat kaswi yg goyang2 inul cam mas buat ni. Akak tak suka yg liat sgt...

    ReplyDelete
  10. Sedap kan..kalau wat dlm acuan lompang tu senang ngap ..

    ReplyDelete
  11. Waaaaaaa Mas, boleh pgil kaswi goyang Inul la kalau camtu...goyang2 jer eks...tu lg lembut, mesti sedap...alahaaii ngences akak tgk tauu.. Mas n baby dlm tu sihat ke?

    ReplyDelete
  12. Mas,tolong hulur 4 ketui kuih kaswi tu..tangan gue tak sampai la..ehehe..sedap tu..

    ReplyDelete
  13. Salam... dah ada pandan lemak pulak tu... mesti sedap dan enak.. *sambil telan airliur* nak....

    ReplyDelete
  14. lama tak mkn kaswi ni mas...teringin la pula.bilala nk rajin mcm mas yer..hehe

    ReplyDelete
  15. wahhh tambah air dia lagi goyang2 ye mas...kita pun rasa nak buat lagi je...tapi malasnya nak memerah santan...kekekek

    ReplyDelete
  16. Cantik aje hijau kaswi tu.. suka kaswi, tapi belum pernah cuba buat version hijau ni... nanti nak cubalah..

    ReplyDelete
  17. ramainya tayang kaswi.. macam nak kena buat jugak ni.

    ReplyDelete
  18. Kuih kaswi tu mengoda anak tekak akak ler mas... Mmg nampak lemak2 gitu... Lain kali nak cuba gak buat kuih nie.. Rasanya mcm akak x perna lg buat kuih nie... :)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...