Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, May 2, 2012

Apam Tepung Gandum




Assalamualaikum.
Entry pertama dibulan Mei....hmm..kejapp jerk kan masa berlalu.... 5 minggu lagi kami sekeluarga akan mendapat ahli keluarga baru...mudah2an segalanya dipermudahkan....Amin....berdebar - debar pulak rasanya....he3
Mencuba lagi resepi dari Kak Fida@myResepi.com. Memang terbaik Apam Tepung Gandum nie...Resepi Apam yang sangat simple tapi sedapppp....terima kasih kak Fida....sememangnya resepi2 akak tak pernah menghampakan...memang terbaik..


Apam Tepung Gandum

Bahan :

4 1/4 cawan tepung gandum - diayak (akak guna 1/2 kilo)

3/4 cawan gula hitam ( Mas ikut Kak Fida guna gula perang dan gula pasir - dicampur)

2 1/2 cawan air - Mas letak lebih sikit sbb adunan nmpk agak pekat 

1 peket yis Mauripan

secubit garam - opt - Mas letak

sedikit pewarna bright red - Mas tambah

kelapa parut putih dikukus dgn sedikit garam dan daun pandan yg digunting kecil - utk makan bersama apam



Cara membuatnya :
Loyang disapu minyak sekeliling.
Yis dibancuh bersama 1/2 cawan air dan ketepikan.
Tepung gandum dan gula digaul rata di dalam sebuah mangkuk lalu masukkan campuran yis tadi sambil dituangkan lebihan air dan kacau dengan hand whisk @ senduk hingga adunan sebati, licin dan tak berbintil2. 
Tuang adunan ke dalam loyang dan biarkan adunan naik dua kali ganda, selama lebih kurang 45 min hingga 1 jam. Jadi jangan tuang adunan kedalam loyang penuh yerk...biarkan berbaki 1/2 loyang supaya adunan tak melimpah nanti.
 Panaskan kukusan dan terus kukus adunan apam tadi selama 30 - 40 min.
Biar apam benar2 sejuk baru dipotong dan disalut dengan kelapa parut.



24 comments:

  1. Salam, Mas. Ni apam orang dulu2, arwah abah akak selalu buat apam ni, tukang beli parut kelapanya, akaklah, hehe..

    ReplyDelete
  2. Salam kak mas! apam dulu2 betul lah kak yus ckp bhn pun tak rumit :D bestnyer apam, suke betul apam yg bersulamkan dgn kelapa parut mmg nikmat masa tergigit gigit kelapanyer hihihi...

    ReplyDelete
  3. akak mmg suka apam nie..kat kg panggey apam bodo..tapi bodo bodo pun kalau arwah mak akak buat akak paling laju makan..ciciah kelapa bebanyak..ermmm akak selalu gak buat apam nie..sebab senang..tapi pernah sekali buat bantat..hahahaha nak bagi cik tong sayang akak makan pelan2 dan kejap kejap..cepat habis..hihihihi

    ReplyDelete
  4. Salam Mas.... alahai, ingatkan baru kemarin baca good news tu... semuga selamat menyambut baby nanti! Take care. Apam ni fevret Along!

    ReplyDelete
  5. salam kak mas.. wah! cepat betul kan masa berlalu.. dh nk dpt baby dh.. doakan tun jugak tau.
    apam ni mmg tun suka makan kalau cicah kelapa byk2. kdg2 apam tu dh tenggelam bawah kelapa. hihi

    ReplyDelete
  6. Salam perkenalan Mas..sedapnya ternampak Apam yang cantik warnanya di dapur Mas..

    ReplyDelete
  7. Salam Kak Mas..dh lama yana xmkn apam versi org dulu2 ni hihii..bahan pun simple je kan..bleh cuba gak nii.. suka tgk kalernya..cantik ^__^

    ReplyDelete
  8. uhhhh...apam kampung feberet ku...berat dan barulah terasa keapamannya...ada certain orang ganu makan apam ni cicah kuah gulai...kalau kecik2 dulu tengok arwah ayah kak chah makan fuiii kemain lagi...tapi cicah nyior mmg terbaik!

    ReplyDelete
  9. As'salam Mas

    Mas..masss..masss k.ct suka apam macam ni. kena panggil apam orang tak ada gigi..hehehe. kalau arwah mak lagi ada apam nilah yang selalu dia buat untuk kami adik beradik makan. sukalah kaler apam tu..memikat pink kaler :D

    ReplyDelete
  10. Salam Mas hemm teruja pulak mendegarnya x lama lagi tu....

    Apam lama 2 ni mmg jarang dah jumpa...kalau buat kena seloyang....teringat masa kecik nenek sedara buat jual apam ni..dan potong gan benang....hemm teringin pulak nak mkn :-)

    ReplyDelete
  11. Salam Mas...

    Walaupun hari semakin dekat tapi mas tetap rajin je ke dapur

    ReplyDelete
  12. salam mas..
    sedapnyer kuih apam nie...
    nk tanya,mas letak apa sampai apam nie warnna oren.....cantik....

    ReplyDelete
  13. Mas,canteklah texture apam tpg gandum tu..suka tengok..klu tak silap pernah gak Rahel try resepi ni..memang sedap..

    ReplyDelete
  14. Sekali pandang baca ayam tepung gandum, puas ku belek mana ayamnyer..sekali APAM daaaa..
    Take care Mas:)

    ReplyDelete
  15. Salam Mas... masih larat ke dapur rupanya..apa pun moga selamat ya..

    ReplyDelete
  16. tak lama dah ye mas.. kalau tak segeng la kita kan..cume aku tak de rezeki.. hehe..

    mas.. aku suke makan apam gini ngan sambal tumis. tapi kena buat kurang manis. sedp kan.. hehe.. nak buat gak ah.. lawo warne apam gandum ko tu mas. geram lak aku nengokkannya..

    ReplyDelete
  17. As Salam Mas...
    wah tggl 5 minggu jer
    semoga dipermudahkan insyallah amin..

    wah apam tepung gandum!!!
    teringat dulu bundo mama kalau buat suka warna brown mkn ngan gula merah & kelapa...skrg suruh lah bundo buat...hehehe x reti lagi kata nyer!!
    thnks yer Mas :)

    ReplyDelete
  18. dah lama tak makan apam..huhuhu...sedapnya..bak mai sepotong..hehhee

    ReplyDelete
  19. cantik kalerr apam Mas, pebret sy juga ni..

    ReplyDelete
  20. SAlam mas... wahh apam tepung gandum laa.. warna pun sweet aje gitu.. i loike! terasa2 kat mulut ni hah! tauuu

    ReplyDelete
  21. assalam mas, dah tak lama yer akak nk dapat anak buah baru ni..hehe tak sabar lak nk tgk baby mas. semoga semua selamat yer nanti.

    sedap apam tu lama akak tak mkn...rajin betul la mas ni:)

    ReplyDelete
  22. Omg..teringin pulak nak makan apam! Wahhh 5 minggu lagi ye...tap tup...the day will be here!!! ;)

    ReplyDelete
  23. kalau kuih tradisional mcm ni mmng kegemaran akak tawww..teringat dulu2 mak selalu sangat wat utk sarapan..cuma tukar2 kaler je...masa tu seronok sangat...ni pun buat akak nak mengapam jek..

    ReplyDelete
  24. As'salam Mas...

    Moga nanti segalanya dipermudahkan segala urusan dan semuanya selamat..
    AMIN ....

    ringkasnya resepi apam gandum nie. Cantik colour apam Mas... ;)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...