Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, March 27, 2012

Bingka Biskut Crackers



Assalamualaikum.
Dalam keadaan cuaca sejuk dipagi selasa ni, buatkan kita rasa nak menguyah jerk kan...jadi meh menambahkan lagi koleksi resepi bingka yang mabeles ni. Bila tengok Kak Hana tayang hari tu, terus terasa nak menerainya....tapi baru semalam Mas buat, ada lagi baki bingka tu untuk hari ni...bila simpan dalam freeze, tetap sedapp dimakan sejuk2.....memang  sedappp terasa lemak2 berkrim bingka ni...wangiii jerk semerbak masa membakar...Kak Yatie - Sinar Kehidupanku dan CMG - Dapur Tanpa Sempadan pun dah menerainya.....jadi untuk peminat bingka, try la resepi ni pulak yerk...memang terbaik.....nak membuatnya pun senang sangat....satukan semua bahan kecuali bijan, blend dan boleh dibakar....jadi...selamat mencuba.....

Bingka Biskut Crackers

Bahan :
140g biskut cracker @ setengah peket
85g tepung gandum
210g gula - kemanisan ikut citarasa masing2
3 biji telur
710ml santan @ susu cair - Mas letak santan dan susu cair
1 sudu besar butter @ marjerin @ minyak sapi - Mas guna butter
1sk pandan paste atau pewarna kuning
garam secubit
bijan sangai - jika suka



Cara membuatnya :
Panaskan oven suhu 180. Mas guna api atas bawah.
Lengserkan loyang dengan minyak, kemudian Mas alas loyang dengan kertas minyak.
Blend semua bahan kecuali bijan sehingga semua hancur.
Tuang ke dalam loyang dan taburkan bijan jika suka.
Bakar selama 1 jam sehingga keperangan.
Sejukkan dan potong.




18 comments:

  1. dah tgk kat rumah mek hana tu..masuk list..tguu nak buat kenduri baru buat...erkkkkkk??....hehe

    ReplyDelete
  2. makcikkk.. ko tengok jap jenama apa sekut ko tu. aku nak beli jugak karang pas amik dak bais. aku nak serupa dengan rasa bingka ko ni. kalau lain siap ko.. eh warning ni. gi tengok jenama apa..muahahhaa

    ReplyDelete
  3. jangan layan mek jah tu mas...tak yah ambik dak bais tu pun dia leh beli sekut tu kan mas?..kedai kat bawah tu je..kes malas nak turun lah tu....

    eh! lupa lah mas..akak dah komen tadi kan..?pedulikkkkk...wakaka

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Mas

    Aduhai...sedapnya Bingka Biskut Crackers..warnanya cantik...bilalah agaknya Kak Lin dapat merasa...

    Salam Kasih Sayang dari
    KakLin

    ReplyDelete
  5. Salam kak mas! alaaaaaaaa.... akak dah buat jugak ya, kita ntah bila leh buat niii, byk tul menu yg na dibuat :D lama tak makan bingka, sedapnyerr lah kerak2 dia tuuu, nyumm3!!

    ReplyDelete
  6. sedapnya kak mas..nak jugak..dah lama takj buat bingka..

    ReplyDelete
  7. tiba2 jualan sekut krekes ni naik mencanak2 lak bulan ni...bagus tayangan amal tu mas, ai pun dah kepit celah ketiak sepeket sekut ni kat giant semalam..mcm ada harapan nk menerai...;)

    ReplyDelete
  8. asslm kak MAs...slm kenal yer dr QH...bru jumpa blog akak ni...byk menu yg best2...suka...

    sedapnye tgk kuih bingka tu...versi cracker pulak tu...

    jom la singgah ke rumah sya pula...hehehe

    ReplyDelete
  9. salam mas.
    wahh biskut pun leh dimasukkan skali yer..x pernah cuba lg..nk try jgk ler..:)

    ReplyDelete
  10. salam kak Mas..salam kenal jugak dari CW. before ni dah perasan blog akak, selalu jugak jenguk2...hari ni datang lagi.. =) jamu mata tengok bingka akak yg hijau tu...

    ReplyDelete
  11. salam mas... akak br bgn nih.. huarghhh... tdokan dania ngan akak2 skali tertido.. hahaha... nih klu mas suap tros lam mulot akak sukernyerr.... nak nakkk.... sedap kan kan... akak pon dah gian asyik nak buat jerk... tp nk ngabiskan kene dua tiga ari sbb akak ngan danial je yg suker mkn kuih.. haha...

    ReplyDelete
  12. Sedap dan buat dia pun tak banyak karenah....

    ReplyDelete
  13. bila tngk bingka Mas ni jadi teringin semulalah...nak buat lagi je, lagipun suami dan anak2 akak mmng suka kuih ni...

    ReplyDelete
  14. mas..resepi ni kalau nak tau kita dah lama betul salinnya...hahahha..masa kaklong post kat myr dulu dah siap salin...tapi tu le...nak buatnya tak tau bila...hahahha

    ReplyDelete
  15. Salam Mas...
    Mas n baby sihat? Bila due date?

    Confirm nie sedap nyer!!!
    Salin resipi dulu hehehe

    ReplyDelete
  16. ayu chop yang kerak ya...

    hehehehhehe

    sedapnya,.

    ReplyDelete
  17. Adeeeeiii... Mas dah potong dulu... baru berangan nak buat arini tapi balik lewat... pastu sekut nya dah abis kena ngap.... tunggu minggu depan ler jawab nya.

    ReplyDelete
  18. mas dah buat pun bingka ni, saya baru aje amik resepi. ingat nak perabis jugak stok kat rumah tu, nanti nak cuba lah

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...