Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, March 29, 2012

Begedil Daging Burger



Assalamualaikum.
Terima kasih pada semua yang mengucapkan happy birthday buat Daniel dan atas doa2nya...Aminnn
Hari ni Mas nak berkongsi satu resepi Begedil Daging Burger yang menjadi kegemaran family Mas, terutamanya anak dara Mas, Ain, suka sangat ngan Begedil Daging Burger nie, Ain boleh ratah gitu jerk..jadi kadang2 Mas saje buat banyak dan frozenkan, bila nak makan, tinggal goreng jerk...senang kan....

Begedil Daging Burger
Resepi : MasDuniaku

Bahan:
2 biji kentang saiz sederhana besar
1 keping daging burger - Mas guna Ramly
Daun sup dan daun bawang dicincang - optional
1 sudu besar serbuk lada putih ajishiok - dlmnya dah ada garam
1 biji telur -  dipukul sedikit
Minyak untuk menggoreng


Cara membuatnya :
Kupas kulit kentang dan potong dadu. Basuh bersih2 dan toskan. 
Goreng hingga kentang empuk, angkat dan toskan. Mas tutup kuali tu dgn tudung periuk supaya kentang cepat empuk.
Dengan menggunakan garfu, lenyek-lenyekkan kentang hingga lumat (ketika kentang masih panas ) dan masukkan daging burger (defrost dahulu), daun sup dan daun bawang yang dicincang, serbuk lada putih ajishiok dan gaul sebati. 
Ambil segenggam adunan, kepal-kepalkan sedikit dan bulatkan dengan kedua-dua tapak tangan. Leperkan sedikit dan susun atas dulang @ pinggan. Buat sampai adunan habis.
Celup adunan begedil satu per satu ke dalam telur yang dikocak tadi dan goreng dalam minyak yang sederhana panas. Bergedil tu jangan selalu diterbalikkan, cukup bila satu permukaan sudah nampak keperangan baru terbalikkan begedil tu untuk masak permukaan yang lagi satu.
Angkat dan toskan atas paper towel.




13 comments:

  1. Sedapnya pegedil... k.gee suka mkn pegedil dgn soto ayam...sedap kan?

    ReplyDelete
  2. memang kesukaan akak tapi tak pernah lagi buat guna daging burger, selalu guna daging cincang biasa jer.. lain kali nak cuba pulak guna dging burger..

    ReplyDelete
  3. tq share resepi..nak try wat la..kebtulan ade stock burger ayam kat tumah..hihi

    ReplyDelete
  4. bergedil!!!!!

    akak suka bergedil tak kira apa isinya...ado laie tak masss...

    buat soto sedap gak nie kan

    ReplyDelete
  5. tentu lebih berperisa bila guna daging burger...sedap!

    ReplyDelete
  6. aku kalau nampak begedil mmg teringat anak2 ko suke mas.. hehe

    ReplyDelete
  7. Salam Mas hehe wahhh ni npk dek ank bujang akk sure suruh buat dia suka mkn apa jenis begedil....tp akk negok pun dah tahu sdp...nnt nak cari bhn dapur leh le sambar dgg beger sekali

    ReplyDelete
  8. salam mas
    baru arinie tau bole pakai dgging bger..suka makan tp x prnah ltk dgging bger.lps nie mmg bole buat slalu la..:)

    ReplyDelete
  9. Salam kak mas!! kita syglah nak guna daging burger kita sbb malas nak pergi kedai yg jual daging burger ramly tu kat sini sbb jauhhhhhh pastu jalan besar lah pulak tuuuu ssh nak tahan teksi huhu.. kalau tak sabo boleh buat guna sekeping ajerr hihihi.. kedekut :D

    ReplyDelete
  10. besnye..kalau makan ngan soto bes kan..nak cubalah macam senang aje..tp taktau la bentuk ropa jadi camne nanti hahaha :P

    ReplyDelete
  11. bergedil sedap mas.. frozenkan ye.. bagus bila nak makan je goreng.. rajin mas ni

    ReplyDelete
  12. sedapnya..suka begedil..bila la kita nak buat ye? hheheheh...kentang byk tapi tuan dia malas nak buat...kekekke

    ReplyDelete
  13. kak mas..sy pon buat keje camni gak klu malas.. kdg2 tu klu lg malas sy guna je fries yg dh siap potong2 tu..hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...