Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, October 7, 2011

Nasi Goreng Kampung



Assalamualaikum. Pagi ni layan dulu Nasi Goreng Kampung yang Mas buat untuk sarapan semalam.  Pedas dan sedap....habis masukkan segala harta karun yang ada kat dapur, selalunya kalau buat nasi goreng kampung, Mas suka tumbuk bawang putih, bawang merah, cili padi dan udang kering...harum jerk baunya masa menumis....suka juga letak ikan bilis yg digoreng dalam nasi tu.....hmm....memang best....ada pulak lebihan ayam goreng...letakkan juga...dan kacang buncis yg dipotong2.....wahhhhh...sedapp tau....he3

Nasi Goreng Kampung
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 2 cawan nasi sejuk - lerai2kan
  • 1 sudu besar udang kering, rendam kejap dan toskan - ditumbuk
  • 10 biji cili padi - ditumbuk
  • 1 ulas bawang putih - ditumbuk
  • 1 biji bawang merah - ditumbuk
  • 2 biji bawang merah - dihiris
  • 6 batang kacang buncis - dipotong2
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar Sos tiram maggi
  • sedikit kiub ikan bilis
  • ikan bilis yang digoreng dan ayam goreng dipotong
  • sedikit lada sulah aji shio
Cara memasak :
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang merah yang dihiris hingga layu dan masukkan bahan tumbuk  dan tumis hingga harum. Masukkan kiub ikan bilis dan sos tiram, kacau sebati dan masukkan telur dan biar mengeras sikit , kacau dan gaul bersama bahan2 lain.
  2. Masukkan nasi dan gaul sebati dan terus besarkan api dan gaul pantas. Renjiskan sedikit air panas atas nasi supaya nasi goreng tu tak terlalu kering dan kacau lagi. Masukkan ikan bilis goreng dan ayam goreng yang dipotong dan sebatikan, masukkan lada sulah aji shio, kacau lagi , rasakan dan jika ok boleh tutup api... 


24 comments:

  1. Massssss..

    ishhh pepagi dah ada nasi goreng kampung...wat perut akak berdondang sayang nih!!

    ReplyDelete
  2. Kak Mas,tgk pon mmg dah tau mmg sedap nih kak,byk harta karun lagilah bertambah sedapkan..Alahai nasi goreng,enak dimkn xkira waktu..

    ReplyDelete
  3. Yat Maria,

    he3...peberet mas sarapan nasi goreng..
    sedappppp

    ReplyDelete
  4. Zaliedana,

    he3...betul3..
    macam2 letak memang sedappkan ct..

    ReplyDelete
  5. uiiii meriahnya nasi goreng ko Mas..looks yummy ;)

    ReplyDelete
  6. ya lah mas.meriah nya nasi goreng kg mas tu..feveret akak ni mas.letak cili padi..makan pun dgn cili padi di hiris lagi..haha ngilu perut bila melantak cili padi jerk..

    ReplyDelete
  7. Sofea,

    meriah tu yang best kak..he3

    ReplyDelete
  8. anymz ,

    he3...pedas2 baru ada ummphhhh kan kak anim..

    ReplyDelete
  9. mas...
    sedapnya....nak sket....bestnya jd full time hw kan..byk masa leh buat experiment masakan..hehehe

    ReplyDelete
  10. Mas, ni dah bkn kategori goreng kampung lagi ni Mas, Mas salah tajuk ni, hehehe

    ReplyDelete
  11. kak mas.. sedap nmpk nasi goreng.. tun pun suka letak ikan bilis goreng banyak2 dlm nasi goreng kampung.. wat pedas2, fuhh.. mmg sedap betull la makan.

    ReplyDelete
  12. hehe..aku pun suke masukkan harta karun yg ada dlm peti ais jadi nasi goreng. sebab tu aku tak nah masukkan entry nasi goreng. segan negok harta karun yg tah apa apa je.. kadang bunga kantan bagai semua aku campak masuk

    ReplyDelete
  13. yg nie lg ler fav akak n hubby... suka sgt makan nasi goreng kampung.. mmg sedap.. teliur tgk nasi goreng yg mas masak nie tau.. sedap2!

    ReplyDelete
  14. Anna Cotton,

    dah abiss la anna..
    he3..alhamdudillah..byk peluang tambah ilmu walaupun dirumah..

    ReplyDelete
  15. Sari Yusa Ibrahim,

    he3...panggil apa tu..

    ReplyDelete
  16. tun_telani ,

    bestkan tun klu letak ikan bilis...
    anak2 kak mas pun suka cara gini..

    ReplyDelete
  17. izahdaut ,

    sama la kita ijah...muahahaha
    wehh..sedapp tu letak bunga kantan..
    wangi jerk baunya kan..

    ReplyDelete
  18. Diana @ Melley Mey.

    sama la kita kak..
    bestkan goreng nasi gini..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...