Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Wednesday, October 5, 2011

Lemak Patin Salai & Mangga



Assalamualaikum. Masa sembang2 ngan Kak Anim tentang masak lomak masa gader2 kat rumah Izahdaut minggu yang lepas, dapat satu petua untuk dapatkan masak lomak yang sedap...kata Kak Anim, kalau masukkan belimbing buluh, tumbuk sikit belimbing buluh tu untuk dapatkan rasa yang lebih sedapp....jadi bila Mas terasa nak makan Lemak Patin Salai dan Mangga semalam, Mas tumbuk sedikit mangga muda tu untuk masukkan dalam masak lomak.....hmmm..memang lain sikit la masak lomak ni..sedapp terasa masam mangga tu...kalau tambah belimbing buluh...perhh..lagi sedapp tu...patin tu Mas try salai lak....dalam oven jerk..memang sedapppp.....mabeles....maceh pada Kak Anim atas petua itu yerk.....Mas suka sangat masak lomak cara gini......lebih sedapppppp la..

Lemak Patin Salai dan Mangga
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 1 ekor ikan patin - dipotong dan dibersihkan 
  • cili padi  - ikut pedas ditumbuk
  • kunyit hidup - ditumbuk
  • segenggam mangga muda dihiris + sedikit ikan bilis - ditumbuk
  • 1 biji mangga muda - dihiris
  • Santan - dari sebiji kelapa - Mas guna santan kotak
  •  1 keping asam keping
  • Garam dan gula secukup rasa
  • sedikit kiub ikan bilis

Cara memasak :
  1. Ikan patin direndam selama 2 minit dengan jus limau nipis, toskan dan bersihkan, ulang sekali lagi dan bila patin dah bersih lumurkan patin dengan kunyit dan garam kemudian disalai dalam oven selama 45 minit dengan api atas bawah. Mas letak atas jaring dan lapikkan dulang bawahnya.
  2. Masukkan bahan2 tumbuk, santan dan asam keping ke dalam periuk. Masak dengan api perlahan. Kemudian masukkan garam, gula secukup rasa dan sedikit kiub ikan bilis, sebatikan dan masukkan patin salai.
  3. Masak hingga kuah pekat dan boleh tutup api.


35 comments:

  1. Kak Mas,akak mmg suke betoi ikan keli yer,cam hubby sy la,mmg feberet sgt..Nmpak pekat masak lomak akak tu..

    ReplyDelete
  2. Aduh Mas!!!!!
    Ikan patin baru 2 minggu lps beli kat pasar larkin mama msk asam pedas style kak Anim yg daun kesum di blender skali ngan cili tak sempat ambik gmbr pun ... ni plak ikan patin msk lemak ltk mangga!!!!!
    Mmg kejam betul lah si Mas nih tayang2 pepagi...menci lah *hentak2 kaki* majok lah :( ki3x

    ReplyDelete
  3. mas,macam mana tak sedap..siap letak kiub dan ikan bilis bagai tu..mesti lah manis campur masam pedas kuah nya tu...
    kalau mas guna santan kotak memang kena pandai nak gaya kan masak lomak ni mas kalau tidak kuahnya tak manis sbb santan kotak takde lemak..jadi seeloknya lah mas buat gaya gini cuma akak rasa lenkali mas tak perlu leak asam keping lagi sbb mangga tu dah boleh melengkapkan rasa masam gulai lemak.

    tahniah mas,berjaya gak mas buat ikan salai ni kan?..sedap nampaknya tu..pekat betul..hehe

    ReplyDelete
  4. Kak Mas,
    Aduh,dah baca semua sekali akak tulis,tapi blh taip ikn keli,padahal nak taip patin,uishhh..Bila baca komen lagi sekali baru lah pasan p tulis ikan keli,Tahla duk pikir pa yg byk sgt nih,adoiaii..Mesti sbb akak selalu msk keli,so sy pon dah set kat otak keli,huhu..

    ReplyDelete
  5. Aduhaii tengok masak lemak plus mangga tu sedappp je kan.. tp tekak ni tak leh lak terima ikan patin tu...

    ReplyDelete
  6. Sedapnya mas.Malas nak masak bila pikir nak salai menyalai tu.Tapi mas kata pakai oven je,boleh la try.

    ReplyDelete
  7. Waaaaaaaaaaa Mas, dah laaa patin penuh lemak, masak lemak lagiii..adeeeiii, tp mmg sedap sesekali pekena camni...lupakan aje lemak2 di badan...hehehe

    ReplyDelete
  8. Zaliedana,

    ct..he3..tadi kak mas terpikir gak..ct ni pening kot..kan dah kata..he3
    tak pe..
    kak mas memang gemar ikan2 air tawar ni..
    sedapp tau..

    ReplyDelete
  9. Mama Hawa/Mama Nani ,

    mama...nanti mama beli ikan patin..
    try masak gini lak yerk..
    memang sedapppp

    wahhhh..sedapp bebenar dengar asam pedas tu..blend daun kesum sekali yerk..
    nak try la nanti..
    ada sikit lagi tu patin..he3

    ReplyDelete
  10. anymz,

    he3..betul tu..
    mas ni kak anim...susah sikit stok kelapa parut...
    tu yg senang guna santan kotak..
    asam keping tu mas letak kejap jerk...dah rasa ok masamnya...mas keluarkan..he3
    mangga tu macam tak masam sangat la kak..
    tapi memang mabeles buat masak lomak gini..
    terbaikkkk la....
    maceh kak..

    ReplyDelete
  11. Lieya,

    boleh jerk tuko ngan yg lain lieya....daging salai pun sedappp tau..

    ReplyDelete
  12. Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot,

    senang kak ros salai guna oven..
    try la buat..
    memang sedapppp..

    ReplyDelete
  13. Ummi,

    kak ummi....
    memang tak hengat dunia makan patin tu..
    sodappppp

    ReplyDelete
  14. ibundo,

    tertinggal lak komen kak pah..he3
    memang best kak patin ni...
    mabeles....

    ReplyDelete
  15. ikan patin ..abg kita tak makan la plak..tapi apa kata masak lemak masin dan nenas/ belimbing buloh..fuhhh...meleleh air liur

    ReplyDelete
  16. lama tak mnk ikan patin ni mas...sedapnyer sini mano nok ado...tunggu balik jer la baru bole mkn

    ReplyDelete
  17. Nazrah,

    kak..mas sorang jerk kat rumah yg makan patin..he3
    geng la kita..

    perhhh..sedapp tu kak....

    ReplyDelete
  18. Ida,Japan ,

    sabo yerk kak ida...
    nanti balik msia..
    boleh makan puas2 segala makanan yg tak de kat jepun...he3
    bila akak balik msia yerk..

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum mas...
    wah menyelerakan sungguh tgk tau... sedapnya nie.... tp kalau akak masak nie pasti tukar ikan lain.. hehehe.. akak x reti makan ikan patin n yg sewkt ngan nya.. :D

    ReplyDelete
  20. Waaa.. tu diaaa.. Mas menguningkan Oh Oeya ;-)

    ReplyDelete
  21. xreti la nak masak ikan patin...makan pandai! hehehe

    ReplyDelete
  22. mas.. aku nak terjah rumah ko la kalau masak lemak gini.. sangat terngat2 lagi gulai ikan salai ritu. giler sedap.... huiiiiii

    ReplyDelete
  23. bestnyer masak lomak...siap ada mangga lagi...kecur air liur akak :)

    ReplyDelete
  24. adoiiii........ menitik air liur nengok niii..

    ReplyDelete
  25. Diana @ Melley Mey ,

    akak..boleh tukar ngan daging salai kak..
    memang mabeles...

    ReplyDelete
  26. Oh Oeya,

    terbaik tau oeya masak lomak ni...
    sedappp..

    ReplyDelete
  27. eliyaezlinalias ,

    he3...mcm mana tu..
    makan kedai la jawabnya...he3
    boleh belajar nanti yerk..

    ReplyDelete
  28. izahdaut ,

    he3....kau memang...
    cer kau pun buat gak....
    boleh aku lak gi makan sama....

    ReplyDelete
  29. Cendana Kasih ,

    bestkan kak masak gini...
    hingga menjilat jari uuuu..

    ReplyDelete
  30. tun_telani ,

    nahhhh tisu tun..
    lap mulut tu..he3

    ReplyDelete
  31. salam mas... thanks for tips yg berguna utk menyedapkan ikan msk lomak tu... senang2 nanti akk nak try petua ni... slurpp!! sodapnya ikan patin salai tu... lama tak makan...

    ReplyDelete
  32. mas tengok kuah dah tau kaww dah gulai nih..lemak betul....saya tak pernah makan gulai lemak tak letak bawang nih...lain kali nak cuba...:)

    ReplyDelete
  33. wana yusuf,

    try kak petua tu..
    memang lagi sedapp masak lomak tu..
    hingga menjilat jari tau..he3

    ReplyDelete
  34. quinnie,

    lebih sedap quinnie masak lemak ni..
    try la buat..
    yg penting santan pekat..
    memang mabeles..
    klu nak dapatkan santan yg pekat..
    mas selalu blend kelapa tu ngan air, baru perah..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...