Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, September 19, 2011

Mee Jawa




Assalamualaikum. 
Untuk kali ke-2 Mas buat Mee Jawa resepi Kak Hanieliza ni, boleh lihat DISINI untuk mee jawa yang Mas buat sebelum ni...memang sedappp...ini la juadah yang Mas jamukan untuk tetamu yang datang beraya sabtu lepas...
Alhamdulillah, tengok tetamu pun berselera menikmati Mee Jawa ni...
Kuah mee jawa ni pulak..pada Mas, bila dipanaskan lagi keesokkan harinya...rasanya lebih sedapp tau...rasa tak jemu pulak makan mee jawa ni berulang kali...
Tima kasih pada Kak Yatie yang berkongsi resepi Mee Jawa Kak Liza ni didapurnya...dan membuatkan Mas teringin mencubanya dan Alhamdulillah...sangat sedappp mee jawa ni...

Mee Jawa
Resepi : Kak Hanieliza
Sumber : MasDuniaku 

Bahan : 
1 kg mee kuning - dicelur
1/2 kg daging - rebus lembut dan hiris nipis
300 gm tauge - buangkan kakinya
2 tangkai daun bawang - dihiris 
5 biji cili merah - dihiris 
3 keping tauhu goreng - dihiris nipis
3 biji telur rebus - dibelah 
3 biji limau nipis - dibelah 
Sedikit bawang goreng

Bahan Kuah: 
1/2 kg keledek - direbus dan dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
5 ulas bawang merah - dikisar
3 batang serai - dikisar
Sedikit halia - dikisar 
sedikit lengkuas - dikisar
100 gm udang kering - dikisar 
2 sudu besar cili kisar 
3 sudu besar serbuk kari daging 
air rebusan daging 
garam dan gula secukup rasa 
Mas tambah 1 ketul kiub ayam




Cara memasak kuah :
Panaskan minyak masak dalam periuk. Tumiskan bahan yang dimesin, rempah & cili kisar hingga garing dan pecah minyak. 
Masukkan keledek yang dikisar halus tadi. Tambahkan air rebusan daging mengikut kepekatan yang diinginkan. Akhir sekali, masukkan garam dan gula secukup rasa. Biarkan hingga kuah mendidih. 
Masukkan mee yang dicelur dalam pinggan dan letakkan bahan2 sampingan dan kemudian tuang kuah atas mee tadi.
Sedia dinikmati....sangattt sedappppp.


31 comments:

  1. adoyaiii....mengguda la mee jawa mu itu dik mas... bila lagi nk buat mee jawa nih...colling2 kak gee ek...

    ReplyDelete
  2. salam mas, mee jawa ,suami akak suka sangat,tapi akak tak pernah buat sebab tak pandai dan tak ada darah jawa kot..sebab tu tak pandai masak ni.Tapi mesti nak cuba juga 1 hari nanti.

    ReplyDelete
  3. Assalam mas, selamat hari raya maaf zahir batin ya mas, sorry akak lamabt tiba..mee jawa ni ada ala2 mee rebus kan mas..sedap dan meneyelerakan akak tengok mas..bilalah dapat rasa tg mas masak ni ya..kalau dekat akak dah tiba dah ..hehe

    ReplyDelete
  4. ari ni pose..pepagi dah tgk mee jawa mas...terliur seh....
    nak wat mee jawa gak la...tp x tau la bila..huhuhu...
    copy resepi yer mas...tq

    ReplyDelete
  5. Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek,

    selamat mencuba kak..
    mas pun tak de darah jawa..
    tapi disebabkan suka makan...
    mas try gak buat..
    alhamdudillah..sedappp...

    ReplyDelete
  6. Ayu,

    betul tu kak ayu..
    rasanya ala2 mee rebus sikit..
    mungkin sebab ada keledek kot..he3
    tetapp sedapp...

    ReplyDelete
  7. intan morsalin,

    selamat mencuba yerk..
    klu buat untuk berbuka pun sedapp tu..

    ReplyDelete
  8. sedapnyer kak mas.. nmpk cm mee kari. tun suka mkn mee kari, tp ni xde santan jd lagi sihat la kan. agak2 kalau tun blend potato ganti keledek tu sedap x? xde keledek la pulak. jarang jumpa keledek kt sini.

    ReplyDelete
  9. Akak pun dah pernah cuba! memang sedap mee jawa ni.. terbaik!!

    ReplyDelete
  10. fuhhh...ni orang jawa memang tergoda tengok mee jawa tu..pekat ..likat kuahnya...

    ReplyDelete
  11. Malas nak cakap. Jless le sangat. Bila le nak try menu nipulak.

    ReplyDelete
  12. kak mas..

    sy dah cuba mee jawa ni sabtu lepas..memang menjadi.. rasanya resepi amek dari kak mas jugak..
    nak kemana lg klu tak jengah dari sini...memang terbaeekk..!

    ReplyDelete
  13. sama menu kita ye mas. akak pon wat mee jawa semlm ;-)

    ReplyDelete
  14. amboii..rajin amat mu ni mas..cer bg sikit nak rasa..

    ReplyDelete
  15. Waduh buat akak betul2 terliur tngk mee jawa Mas ni...rajin betullah adik akak sorang ni...mcm skrng gak nak wat lagi mee jawa ni..sedapnya....

    ReplyDelete
  16. tun_telani ,

    tun..jauh beza dari mee kari..
    klu mee rebus tu ada lah nak sama rasanya..
    cuba tun try buat dulu..

    ReplyDelete
  17. AZLITA AZIZ ,

    kak ita..
    give me 5...
    sedappp kan mee jawa ni...
    like beratus kali..

    ReplyDelete
  18. Nazrah,

    bukan orang jawa pun suka kak..
    memang sedapp mee jawa ni..
    terbaikkk la..he3

    ReplyDelete
  19. Kak Sam ,

    jangan la jeles kak sam..
    cer try buat..he3

    ReplyDelete
  20. qaseh johanna,


    maceh qaseh sudi mencuba...
    kak mas memang pernah buat sebelum ni..
    sedapp kan..

    ReplyDelete
  21. ain (sweet thots) ,

    akak..give me 5..
    macam berjanji lak kan..

    ReplyDelete
  22. Anna Qawina,

    anna, aku dah basuh periuk dah..
    try la buat anna...
    terbaik tau..

    ReplyDelete
  23. kak Yatie ,

    akak..maceh atas perkongsian resepi mee jawa kak liza ni..
    sedappkan kak..

    ReplyDelete
  24. mas ita kena try me jawa ni.. nampak sedap mas.. ita suka mee gini

    ReplyDelete
  25. Salam Kak Mas..tergoda plak tgk mee jawa nii..klu umah dekat dh lama yana p ngap hikhikk..kna try jgk nii :=)

    ReplyDelete
  26. kak maz saya nak buat la, tp kene KIV dulu pasal stok kari dah abis huhu...

    ReplyDelete
  27. Juwita Jamaludin,

    selamat mencuba ita..
    memang sedapp mee jawa ni..
    mas pun suka mee2 gini juga...he3

    ReplyDelete
  28. Yana Shaiful ,

    selamat mencuba yerk yana,
    amboii, jangan la ngendap2..
    klu dekat..kak mas dah hulur yana semangkuk tau..

    ReplyDelete
  29. sitiezahim,

    selamat mencuba siti..
    memang sedapp tau mee jawa ni..
    terbaikkk...

    ReplyDelete
  30. mas... mee jawa nie mmg best... akak pun suka makan... cam nak buat lg plak tgk mas buat nie... sedaaapnya...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...