Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, September 15, 2011

Masalodeh Rangup



Assalamualaikum. Meh layan Masalodeh Rangup ni....atas permintan cik abang sayang yang  teringin nak makan masalodeh...Mas buat masalodeh semalam....masa mencari2 resepi masalodeh, akhirnya terjumpa resepi Masalodeh Rangup ni kat Myresepi dan tertarik nak menerainya....tengok respon, ramai gak yang dah mencubanya...Alhamdudillah....sedappp masalodeh ni....memang rangup diluar....maceh pada tuan resepi Isya Irfan@myresepi kerana sudi berkongsi resepi masalodeh rangup yang sedapp ni....

Masalodeh Rangup
Resepi : Isya Irfan@myresepi 
Sumber : MasDuniaku
Bahan :
  • 2 genggam kacang dal - direndam semalaman
  • 1/2 bii bawang besar - dipotong dadu
  • Cili padi @ cili kering @ cili merah @ cili hijau - dihiris - Mas guna cili kering
  • Daun kari - dihiris
  • 1/2 kiub pati ikan bilis
  • 1/2 sudu kecil jintan manis - ditumbuk kasar
  • sedikit ikan bilis - ditumbuk - Mas tambah
  • 1/2 biji telur - Mas tak letak pun
  • secubit tepung ubi - untuk melekatkan adunan, jangan banyak sangat, nanti liat, tp kalau adunan dh agak boleh dibentuk, tak payah letak tepung ubi pun takpe.. Mas tak letak pun

Cara membuatnya :
  1. Kacang dal ditumbuk atau kisar -jangan letak air. Kalau tak hancur sume pun takpe. Mas kisar jerk guna pengisar yang kering.
  2. Dalam satu bekas, campurkan kacang dal, bawang, daun kari, cili, ikan bilis yang ditumbuk, serbuk ikan bilis, jintan manis dan telur. Mas tak letak telur pun.
  3. Perasakan dengan sedikit garam dan aji. Jangan risau kalau rasa adunan tu pahit sikit, nanti goreng ok lah dia.(garam jangan banyak sebab serbuk pati ikan bilis dah masin)
  4. Gaul rata @ sebatikan adunan dan kepal2 kan padat2. Bahagi kepada 6 atau 8 biji
  5. Ambik satu biji, kepal2 biar padat dan goreng dalam minyak panas. Semasa menggoreng ( guna api sederhana dengan minyak banyak macam menggoreng donut ) biar bahagian bawah garing dulu baru terbalikkan, kalau tidak kuih ni cepat berderai. Goreng hingga masalodeh garing @ masak.
  6. Selamat mencuba.

25 comments:

  1. Mas : aku ada je bhn..tp kalo buat ni nak kena mkn ngan apa? makan gitu je leh? hehe..
    pst : soto tu penant dah aku dok ulang makan..sedap..heh

    ReplyDelete
  2. Kak Mas... sukeerrrnyer masalodeh tu.. sedap nampak rangup tu..mmmm ader ker lagi sukernyer...

    ReplyDelete
  3. baru semalam sembang2 dgn kawan india..rasa teringin betol nk makan ni...dh lama tak makan...

    ReplyDelete
  4. Anna Qawina,

    pukk mek anna ni...
    nama pun masalodeh..makan ngan mulut jerk..kikikikiki

    alhamdudillah...sedappp la tu..he3
    mesti kau akan buat lagi kan soto ayam tu..he3

    ReplyDelete
  5. HALAMANKU ,

    erma...dah abisss la..
    dapat pun tak banyak..
    lepas la orang mengidam nak makan..

    ReplyDelete
  6. nuwairani ismail ,

    haaaa..apa lagi kak..
    memang nak suruh akak buat juga la tu..he3

    ReplyDelete
  7. sedapnyer kak mas.. lama dh x mkn nih.. tun biasa wat lubang kt tgh2 mcm donat tu, biar jd lagi rangup =)

    ReplyDelete
  8. wah..................................
    menyelerekan,,

    ReplyDelete
  9. Assalam, weeeeee dik Mas oiii..apasal laaa Mas rajin sgt nih...dpt power dr mana ni? Power Rangers eh...ekekkeee.. Akak suka tau kuih dr kcg dhal camni...ada lg x? Nak 3 ketuiii :))

    ReplyDelete
  10. rajin nyer ko mas buat masalodeh ni. laki aku ada gak hint2 suruh buat , sebab dia suke je makan. cume aku je tak berani nak buat. tak reti dan sebab satu lagi aku tak berapa gemor. ari tu pernah beli keras mcm batu. ngapa ek.. ke penjual nyer tu rasa masalodeh yg best. mcm batu mas.. ceh..hehe

    ReplyDelete
  11. k'ida suka gak ngan kuih ni....dulu2 kt mesia pernah buat gak...hahhhh dh lama akak tak buat ni mas..sedapnyer

    ReplyDelete
  12. Salam..Suke makan masalodeh tapi nak membuatnya selalu tertangguh jeeee..last2 beli..Ngeeeeee....

    ReplyDelete
  13. tun_telani,

    oo..yerk ke..
    boleh buat lobang kat tengah ke..
    kak mas tahu...buat kepal2 gitu jerk..he3

    ReplyDelete
  14. Citarasa Rinduan,

    ayu...memang sedapp..yummyy

    ReplyDelete
  15. kak Ummi,

    akak..ada orang teringin..
    kene buatkan..he3
    mas pun suka gak kuih masalodeh ni..
    sedapp kan..

    ReplyDelete
  16. izahdaut,

    kikiki..tu la pasal aku suka buat sendiri..
    dia letak tepung banyak tu..
    tu pasal masalodeh tu keras..
    try la buat makcik..
    idak la susah sangat..

    ReplyDelete
  17. Ida,Japan,

    akak..kat jepun ada tak kacang dal..
    he3...
    mas pun suka buat sendiri..
    puas hati kan kak..

    ReplyDelete
  18. Sue @ Nenie,

    he3...klu mas jumpa tempat yg jual masalodeh sedapp..
    mas pun beli jerk..
    lagi senang kan..

    ReplyDelete
  19. saya suka gak makan dulu..sedap gak..tp cam tak berkeyakinan tinggi aje nak buat..hehe

    ReplyDelete
  20. KakMas,sedapnya masalodeh,kuih feberet nih,nanti nak try wat guna resepi nih juga lah,selalu men agak2 n hentam jer kak..

    ReplyDelete
  21. masalodeh ni mmg sedap makan panas2 kan mas... dah lama tak makan kuih ni... kuih ni antara my fav...

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum mas...
    wah tgk sedap ler... akak x perna lg buat nie... kena cuba gak nnt nie.. mmg nampak sedap... hari nie nak cuba 1 resipi mas ptg nnt... Insyaallah... ;)

    ReplyDelete
  23. salam mas..masalode ni aku suke wat nipis2 pastu raangup2 je..sedappp!~.. tp hb x bape suke plak...hihi..tu yg malas nk wat tu..hmm...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...