Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, June 19, 2013

Garlic Fish




Assalamualaikum.
Selalunya kalau ikan siakap atau talapia, selain dibakar, Mas suka goreng dan masak sos begini....memang sedapp...sesuai juga dihidangkan untuk tetamu yang bertandang...selain ikan ( tak semestinya ikan siakap dan talapia, ikan2 lain pun sedap ) , sotong dan udang pun sedap juga dimasak begini..selamat mencuba yerk.


Garlic Fish
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
1 ekor ikan talapia 
garam secukup rasa
sedikit lada putih
1/2 cawan tepung gandum 
1/2 cawan tepung jagung
minyak secukupnya untuk menggoreng ikan


Cara memasak :
Talapia dibersihkan dan diperap dengan asam jawa @ jus limau nipis ( boleh letak daun dan batang kesum @ daun pisang yang diramas2 dalam rendaman keli tu sekali ) dan sedikit garam selama 5 minit untuk hilangkan hanyir, cuci bersih dan perapkan sekali lagi dalam 5  minit dan cuci kembali dan toskan. 
Lumurkan talapia dengan garam dan serbuk lada putih hingga rata .
Satukan tepung gandum dan tepung jagung dan salutkan talapia dengan campuran tepung tadi.
Goreng talapia hingga garing dan masak.
Angkat dan toskan.
Letak dalam pinggan hidangan.


Bahan Sos :
1/4 cawan sos tiram Maggi
3 sudu besar sos plum
sedikit kiub ikan bilis
1 sudu kecil madu - tak letak pun tak pe
4 ulas bawang putih - cincang halus
cili padi - ikut pedas dicincang halus
1/2 biji bawang besar - potong bulat2
1 tangkai daun bawang - potong2
sedikit gula dan garam jika perlu
sedikit air panas
Cara memasak :
Tumis bawang putih dengan api perlahan hingga wangi dan masukkan bawang besar, cili padi, kacau sebati.
Masukkan sos tiram dan sos plum, kacau lagi, kemudian masukkan sedikit air panas , madu, sedikit gula dan kiub ikan bilis, kacau lagi.
Rasakan dan jika ok masukkan daun bawang, kacau sebentar dan tuang sos atas talapia tadi. 
Sedia dihidang..



Order2 yg lalu ....


Snow Cheese Cake 



Mix Cheese Tart



Rainbow Cake ...



Kek Puding Karamel



Red Velvet In Jar






Pavlova



Rainbow Cake In Jar



Fruits Tart



Kek Lapis Kukus Cream Cheese



Carrot Cake


6 comments:

  1. assalamualaikum..
    aaaaaaaaaaaaaaaaaaa (jerit kuat2), semua sedap belaka.. that day teringin nak makan cheese snow kek.. akhirnya dapat makan waktu hari ibu minggu lepas... puas makan 3 slice terus.. wakakakakaka... sedapnya ikan garlic tu.. baunya sure lah sangat harum kan..

    ReplyDelete
  2. Ooo...dah siap memasak yer Mas... tungguuuuu jap lagi k.gee sampai nk cubit sikit ikan talapia yg mengguda tu...

    ReplyDelete
  3. alamak sos plum mana nak carik kat sini...uwaaaa

    ReplyDelete
  4. Assalamualikum...mas...yumyum...sedap nmpk ikan tu...tahniah bisnes bertambah maju...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum mas...singgah di malam hari...apa kabo...harap mas n family sihat sumenya...tadi singgah dapo Tun...cam janji2 ya...resepi sama Garlic Fish...mesti sedap ni kan....
    Alhamdulillah byknya order...mcm2 ada...semuga biz terus sukses...:)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...