Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, August 7, 2012

Ayam Bakar Ala Sate




Assalamualaikum.
Menu berbuka 2 hari lepas...Ayam Bakar Ala Sate. Lagi resepi ayam bakar yang mabeless dan selalu menjadi juadah kesukaan family Mas. Jangan tekejut melihat sukatan gula dalam resipi nie yerk sebab memang begitu sukatan gula yang diberi oleh tuan resepi Ayam Bakar Ala Sate nie, bertujuan supaya ayam tu cantik berkilat masa dipanggang dan rasanya pada Mas seimbang manisnya sebab dah bercampur dengan rasa pedas dan rempah2 dalamnya...memang seakan2 rasa sate....sebab tu dipanggil Ayam Bakar Ala Sate...
Ayam Bakar Ala Sate ni sedapp dimakan dengan nasi panas atau diratah gitu ajerrk pun dah ok...jadii...Selamat mencuba yerk..

Ayam Bakar Ala Sate
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
1 ekor ayam - dipotong2
15 biji bawang merah
1 labu bawang putih
2 cm halia
10 - 15 tangkai cili kering - ikut kepedasan sendiri
10 batang serai
2 cm kunyit hidup
1 sudu kecil garam
2 cawan teh gula pasir - resepi ni memang menggunakan banyak gula
5 sudu besar madu
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar jintan putih


Cara :
Kisar semua bahan kecuali ayam dan madu. 
Tuang bahan kisar ke dalam bekas yang berisi ayam dan sebatikan.
Tuang madu dan sebatikan lagi. 
Perap dahulu sebelum dibakar. Mas perap 24 jam .
Panaskan oven dan bakar ayam selama 1 jam dengan suhu 180c.
Mas guna api atas bawah untuk mendapatkan ayam bakar yang cantik garingnya dan sentiasa terbalikkan ayam tu...




11 comments:

  1. hadoiii sedapnye...kecur la pulak tgk ayam bakar tu..mesti sedap banget ni...nk cuba juga nti..

    ReplyDelete
  2. salam Mas npk mmg menyelerakan...perlu try ni....woo kena perap sehari semlm yeee baru dpt rasa yg sebati...

    ReplyDelete
  3. kAK Mas,wah mmg nmpk sodap bangat ayam akak tuh,tapiiii mak aiiii byknyer gula,2cawan tuh..fuiyooo terkejut tgk..mmg nmpk berkilat pon ayam kak mas tuh..

    ReplyDelete
  4. To Qasey Honey,

    selamat mencuba qaseh..
    memang best ayam bakar nie..


    To susumanis,

    akak..
    memang sedappp....he3

    To Sheila Shafeareen,

    kak sheila...
    lebih sedap rasanya bila diperap lama....

    To Zaliedana ,

    ct...memang resepinya gitu...
    akak pernah try kurangkan sukatan gula tu..
    kurang sikit la rasanya...
    kena ikut resepinya betul2 baru dapat rasa keenakkan ayam bakar ala sate tu..he3

    ReplyDelete
  5. patutlah warnanya cantik berkilat... sebut sate jer dah tahu kesedapannya Mas..

    ReplyDelete
  6. wah sedapnyee..
    k.mas, ha follow sini ye
    nanti bolehlah tiru resepi k.mas
    nak wat panduan memasak
    bolehkan?

    ReplyDelete
  7. wahhhhhh tngk pun dah tau sedap ayam bakar ala satay ni....masa bakar mesti harum je baunya...leh cuba ni...tq..

    ReplyDelete
  8. Alahaiii siang tadi nampak kat FB akak dah komen....ni lepak jap baru balik tarawih, nampak kat sini nak komen lagiii...mmg nampak sedap pun Mas, rajiinn tul mama Adam ni membakar ayam....selera eh ratah2 kan.. ^__^ Nak zzz dah Mas...

    ReplyDelete
  9. Good morning.... hehe lepak jap lepas sahur. Mmmmm Along boleh bayangkan rasa & bau harum nya bila di panggang...

    ReplyDelete
  10. sedapnya..mesti rasa sate nih...tapi versi gini lagi senang nak buat kan mas..ishhhh...rasa nak beli ayam je...kekekek

    kita bulan pose ni berkenan bebeno rasanya dgn menu ayam panggang ni..kekekek

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...