Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, March 9, 2012

Kuah Ayam Baryani



Assalamualaikum.
Sambungan dari menu Nasi Beryani Batu Pahat semalam, Mas kongsikan pulak Lauk Ayam Baryani sebab kuah dan ayam baryani ni adalah salah satu ramuan untuk dimasukkan dalam Nasi Baryani Batu Pahat yang Mas buat semalam. Boleh tukarkan ayam dengan daging jika suka, bergantung pada selera masing2...apa pun, memang terbaikkk Nasi Baryani Batu Pahat ni....

Kuah Ayam Baryani

Bahan ( 4 org ) :
setengah kg daging lembu (potong kiub)
atau 
1/2 ekor ayam - Mas guna untuk resepi ni
setengah biji bawang besar (hiris)
baki bwg merah+halia+bwg putih yg di blend **Dr resepi Nasi Baryani Batu Pahat
1 biji tomato saiz besar (belah 4)
3-4 biji cili hijau
2tbsp tomato puree
1tbsp sos tomato
1/4 cwn susu cair
sedikit ghee
sedikit rempah tumis
3 tbsp rempah baryani
garam,gula,ajinomoto secukup rasa
sedikit daun sup,daun bawang,daun pudina
1 tbsp yogurt

Cara memasak :
Gaul daging @ ayam dgn yogurt. 
Sementara tu, panaskan minyak sapi (anggaran rata bwh periuk)
Tumiskan rempah tumis dan bawang yg dihiris. Biar bwg agak garing sedikit
masukkan baki bwg2 yg diblend. Kacau sampai naik bau
masukkan daging @ ayam ( goreng sekejap, jgn smpai garing ayam tu.) ..gaulkan.
Masukkan tomato dan cili hijau. Cili tu takyah hiris. Tomato pun masuk sebijik2.
Masukkan pula sedikit daun sup,daun bawang,daun pudina, garam, ajinomoto dan gula. Kacaukan sebati 
Tutup periuk, biarkan lebih kurang 10 - 15minit supaya daging tu lembut. ( pastikan kuah tu sama rata ngan daging @ ayam.k Kalau tak rata...bule tambah air)
Jika guna daging, Ambil seketul daging,picitkan..utk tgk dah lembut atau belum.
Bila daging @ ayam dah agak2 empuk, masukkan sos tomato, tomato puree dan susu cair. Kecilkan api, kacaukan dan biar lagi atas dapur..
Last skali..masukkan rempah baryani dan kacaukan sebati..
 Buleh la di hidang bersama nasi baryani...
update:..lupe lak nk bgtau..bule juge ganti daging ni ngan kambing or ayam.kalo kambing ikut je care ni.kalo ayam,goreng skjap(jgn smpai garing) ayam tu..baru masuk dlm kuah..=)


17 comments:

  1. As'salam Mas

    Meh k.ct picit2kan bahu Mas tu ya (bodek nak tumpang makan ni..hehehe)

    sedapnya nasi baryani batu pahat Mas, kalau balik JB nak cari gak. Tapi kena tunggu hari Jumaat sebab pak cik yang jual tu akan datang kat masjid Abu Bakar jer time orang solat Jumaat..huhuhu

    ReplyDelete
  2. Mas, datang sini terus lapo ya amat... belum bekpes lagi ni... kalau ada belen2 nasi n ayam tu boleh la tumpang sepinggan kan?

    ReplyDelete
  3. Rajin betul awak ni masak tiap2 hari...malu lak rasa...he he.. teringat tahun lepas ambik resepi popia nestum awak :)

    ReplyDelete
  4. salam mas...

    rajinnyer dia buat nasi baryanii... pasti sedap ni...

    ReplyDelete
  5. Mas...Mas....akak baru nak rest Mas dah goda akak dengan masakan favourite akak....kalau ada lebih anta umah ya.

    ReplyDelete
  6. Dasat...dasat... rajin betol la mak buyong sorang ni memasak... menggoda pulak tu...

    ReplyDelete
  7. Salam kak! terseksa jiwa raga tgk nasik beriani akak ni, nak2 ada ayam dia tuuu, minggu depn nak rajinkan jugaklah! KALAU rajin terlebih kalau rajin berkurang kita kubur dulu hasrat nak makan beriani hihihi..

    ReplyDelete
  8. massssssssssssssss... ko saja tau... dah.. gi tunjuk menu lain lak. goda goda aii... tak mau buat tak mau.. asik makan je ni, perut pun dah makin huwaaaa.. kene diet ! huh...

    ReplyDelete
  9. org baru pahat mai dah ni.. hihihi.. org batu pahat pun tak prnh masak nasi bryani ni.. malu eh.. tgok kuah ayam bryani mas tu.. mmg tak tahan.. rasa nk ambik roti jer kt dapur cicah2 kuah ayam bryani tu..

    ReplyDelete
  10. As Salam Mas..
    semln menggoda ngan nasi..hari nie ngan lauk ayam pulak..kejam betul bdk Mas nie hehehe

    ReplyDelete
  11. wahh Mas..spesel menu semalam ni! akak memang feveret briyani ayam yg berlauk cam ni dari ayam goreng! sedap..

    ReplyDelete
  12. msuk dpur mas sat..pepgi esk kmaz dh nk tutup dpur 4-5 hri..cti skolah kan..ada lgi ke mas..leh kmaz wak bkal jln jauh esk...

    ReplyDelete
  13. aduiii sedapnya...eh mas..lain kali boleh cuba resepi dari che'iza pulak mas...sedap jugak...tapi beza cara masak dia skit....dua2 resepi kita suka...hehehe

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum mas...
    Alahai sedaaapnya... Terus teringat kat nasi beriani kat bp semasa makan bersama makcik akak dulu... Mmg best!

    ReplyDelete
  15. Haish sedapnya kari ayam tu Mas..jom tukar ngan corn flakes Love...kikiki ;)

    Nak cicah kuah ngan roti..oooops lupa2! Tgh vegan karang ni...hehe

    ReplyDelete
  16. mas,lain kali agak2 kalau nasi masak nasi beriani atau apa2 yg bersangkut paut dgn beriani jgn lupa ajak akak ya..calling2 ai okayyyyyy..hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...