Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Sunday, March 4, 2012

Ayam Vietnam



Assalamualaikum.
Selamat berhari minggu buat semua.....hmmm....entry tertangguh lagi..dah lama Mas buat Ayam Vietnam ni...lepas tengok Zaliedana tayang hari tu..terus Mas buat...lagi resepi ayam yang sedappp...Ain ngan Daniel pun suka....kali ni Mas guna dada ayam jerk...lagi la senang anak2 makan kan...maceh pada Saji Online atas resepi ayam yang sedappp ni dan juga pada  Kak Watie yang mula menyebarkan resepi ayam yang mabeles ni...rasanya ayam vietnam ni sesuai juga digadingkan dengan nasi tomato, nasi minyak atau pun nasi carrot....selamat mencuba....

Ayam Vietnam
Resepi :  Saji Online 
Sumber Resepi : Zaliedana dan Kak Watie

Bahan :
7 ketul paha atau kepak ayam - dipotong kecil - Mas guna dada ayam
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar gula
1 sudu besar kicap
1 biji telur
4 sudu besar tepung ubi
Minyak untuk menggoreng dan menumis

Bahan Tumis:
3 batang serai - d
itumbuk kasar 
10 tangkai cili padi - 
 d
itumbuk kasar 
4 ulas bawang putih - 
 d
itumbuk kasar 
6 ulas bawang merah - 
d
itumbuk kasar 
3 labu bawang besar - dibelah 8
4 tangkai daun kari

Bahan Perasa:
1 sudu besar serbuk kari daging
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos ikan
1 sudu besar kicap
1 sudu besar gula
1 sudu kecil kicap pekat

Cara Memasak :
Ayam dibersihkan kemudian diperap dengan sos tiram, gula, kicap dan telur selama dua jam sebelum digaul dengan tepung ubi.
Panaskan minyak dan goreng ayam hingga masak. Angkat dan ketepikan.
Tuangkan minyak dan tinggalkan anggaran tiga sudu besar di dalam kuali kemudian masukkan bahan - bahan menumis. Kacau sehingga rata dan masukkan bahan-bahan perasa. Kacau lagi.
Masukkan ayam dan kacau lagi sebelum diangkat.


7 comments:

  1. sama dek mas.. wah jauhnya mas p belajar..sampai ke vietnammm nunnnn...
    kak ilah pula cuma mereka ayam golek jer hari nie..

    ReplyDelete
  2. Mas,sedapnya nampak lauk ayam vietnam ni...kebetulan ada masak nasi putih,so bole la tumpang skali makan ek..hehe..

    ReplyDelete
  3. uwaaaa sedap tul tngk ayam vietnam Mas ni, akak arini masak ringkas2 je coz tekak perit lagi..layan dadih..fuhh nyaman je tekak....leh cuba resepi ni..tq Mas..

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. As'salam Mas

    Jap...donat tu ada lagi tak Mas..hehehe.

    k.ct ni hari2 aklau boleh nak cari menu ayam aje kalau masuk blog kawan2 Mas. bukan apa hari2 k.ct memang kena masak ayam sebab anak2 bujang memang makan ayam erbanding ikan. itulah sampai jemu dah tengok ayam jer..hehehe. resipi ni pun k.ct akan cuab juga nanti insya'Allah :)

    ReplyDelete
  6. assalam mas,
    recipe ayam ni memnag dah lama juga masuk list..tapi tak cuba2 juga..nantilah bila2 harus juga dicuba nikan..mas sihat ke tu?..

    ReplyDelete
  7. ayam vietnam tu nampak menyelerakan ler mas... sebenarnya tadi nak cuba masak ayam vietnam nie.. tapi tergendala sebab saat akhir kena ubah rancangan.. Hehhe.. hari nie akak kena memasak kat rumah mama akak... Tangguh lagi ler nampaknya.. :)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...