Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, January 18, 2012

Tart Telur Portugis



Assalamualaikum.
Hmmmmm...Tart Telur yang menjadi kesukaan semua. Enak dimakan ketika suam2...rangupppp diluar dan lembut didalam...memang asyik kalau dapat menguyah Tart Telur Portugis ni....memang compom tak cukup sebiji...salah satu desert yang sesuai dimakan bila2 masa jerk...nak membuatnya pun senang....klu ada tetamu yang datang mengejut....boleh juga buat Tart Telur Portugis ni untuk dihidangkan......senang kan...dok tunggu2 juga Izahdaut menayangkan Tart Telurnya.....Izah.....cepatttt tayang tart telur ko....ke kau belum buat lagi...muahahaha..sabo jerk ngan makcik sorang tu....

Tart Telur Portugis
Diolah : MasDuniaku

Bahan Untuk Crush :
1 paket puff pastry

Bahan filling :
1 cawan susu cair @ susu segar
4 biji telur
1 cawan gula halus
1 cawan air
1 tbs tapung kastard
½ tsp vanilla essence


Cara membuatnya :

Untuk buat crust : 
Ambik sekeping puff pastry dan tekan2 rata puff pastry ke dalam bekas tart. Sekeping puff pastry tu boleh dapat 2 biji tart telur. 

Cara buat filling : 
Pukul manja gula dan telur biar sebati.
Masukkan semua bahan filling yang belum lagi dimasukkan. Kacau hingga sebati dan tapis adunan filling tadi. 
Then tuang je bahan filling ke dalam acuan bekas tart yang diletakkan puff pastry tadi.
Bakar pada suhu 190c selama 30 minit dengan api atas bawah.
Selamat menjamu selera!


33 comments:

  1. As'salam wahhh wahh wahhh mak buyung sorg ni makin kencang npk.......x terkejar leh pulak.....kikiki mmg npk menarik tu tart telur sampai ke potugis dtgnya...ada lg keeee nak 5 ketul buat rasa hehe

    tunggu2 juga kan tart dari mek ampang tu....ahammm tesedak...

    ReplyDelete
  2. kak shielaaaaaaaa tulun buatkan boleh? hehehe..

    mas.. aku nampak pastry tu je yang tebal? mana isi telur nya. aku nak telur banyak2.. aku kalau buat kena buat dlm kulit crust tu je. sebab bebudak tak brapa reti makan puff pastry tu. aku pun tak tau napa

    ReplyDelete
  3. Fav anak bujang akak ni...lama dah tak buat...wow! filling egg tart ni menggoda sungguh...:)

    ReplyDelete
  4. Sheila Shafeareen ,

    he3..kak sheila..
    dah abisss la..
    klu tart telur gini..
    memang laku kat rumah mas..
    tu la kak...
    entah bila la izahdaut tu...

    ReplyDelete
  5. izahdaut,


    jahhh...kali ni aku try acuan kecik..
    telurnya habiss meleleh kluar...
    selalunya aku guna acuan yg beso sikit..
    memang mewah ngan telur..he3
    try buat dulu jah.....
    baru tahu..

    ReplyDelete
  6. cik cek,

    kak cik..
    anak2 mas pun suka sangat...he3

    ReplyDelete
  7. salam mas..rajennya mak yong nie yer.Mesti dapat baby gurl sbb mamanya makin rajen msk mcm2 nih :D

    ReplyDelete
  8. kak mas! pos puff pastry 5 paket ke bintulu.... sini xde jual.. nk wat pastry sendiri penyakit M besoo.. hehe

    ReplyDelete
  9. Mas,tergiur betul dengan tat portugis tu...dah lama plan nak buat tapi belum kesampaian jugak niat tu..Rahel klu nak mkn tat portugis..kena beli je kat kdi..

    ReplyDelete
  10. Mas, tangkap leleh betul tart tu eks...mmg x tahan tengok...tp nak membuatnya maleeehh ni.. ^_^

    ReplyDelete
  11. ♥♥azatiesayang ♥♥,

    he3..insyaAllah kak tie..

    ReplyDelete
  12. tun_telani ,

    tun..laa kat sana tak de puff pastry yerk....
    buat la sendiri..he3

    ReplyDelete
  13. rahel ,

    rahel..buat sendiri lebih berbaloi...
    tak puas la makan yg dibeli..he3

    ReplyDelete
  14. kak Ummi ,

    kak ummi..akak kann rajinn...
    kejapp jerk buatnya kak...

    ReplyDelete
  15. Kak Mas mmg etoi2 jet turbo pas mnyepi nih,rajin sungguhb ke dapo,ermm bb girl pa,hehe..Nmpak sedap tuh kak mas,sytart telur xpernah wat g..

    ReplyDelete
  16. salam mas....sedap nmpk tart telur tu, tergoda la...ni kalau anak2 akak tgk, kompem diaorg suh buat...akak amik resepi dulu yer...thnx mas..

    ReplyDelete
  17. Salam Mas,sihat ke, sejak mas kembali berblog kak Ros tak belum berkesempatan jenguk kesini.Wah tart ni nampak sedap dan bentuknya pun agak cantik le.

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Zaliedana,

    he3...ikut angin gak ct...
    try la buat ct..
    best tau tart telur ni....

    ReplyDelete
  20. Liza,

    selamat mencuba kak liza....
    hmm..anak2 mas pun..
    suka sangat tart telur ni...

    ReplyDelete
  21. Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot,

    rindu kat kak rose..he3
    try la kak klu berkenan..
    sedapp tau..

    ReplyDelete
  22. Wanieyra,

    klu ira suka..
    kak mas lagi la suka..he3

    ReplyDelete
  23. yummeh nyer nampak tp nak buat bila la agaknyerr ya..hehe

    ReplyDelete
  24. Waduh2... meleleh2 inti nya yg tak tahan tu.... fevret... nanti nak try...

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum
    Sampai hati, pi portugis tak ajak pun

    ReplyDelete
  26. Salam Mas....ke Portugis kita ya..akak belum cuba lagi yang ini bolehla masuk list.

    ReplyDelete
  27. alahai geramnya tengok tart ko ni mas...licin je tang tart telor dia tu..geramnya...

    ReplyDelete
  28. alahai terliur je tngk tart telur Mas ni, akak ni malas bebenor nak wat....kalau boleh nak yg dah terhidang je kat depan mata ni...leh gitewwwww..he3...

    ReplyDelete
  29. alahai!! sedapnya tgk tart telur tu mas... tambah2 lg yg dah kena gigit tu... mengoda betul.. dah ler mmg fav akak tart telur nie... sedap2!!

    ReplyDelete
  30. Salam kenal mas......sya copy ye resepi ni....tringin nk buat.....bilaudamenulis.blogspotcom

    ReplyDelete
  31. Salam kenal mas......sya copy ye resepi ni....tringin nk buat.....bilaudamenulis.blogspotcom

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...