Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, January 16, 2012

Dada Ayam Bersos Plum & Lada Hitam




Assalamualaikum.
Morning semua....dah sarapan ke tu....meh cuci mata dulu ngan menu lunch yang lepas.....lama dah Mas buat.....resepi yang menjadi kesukaan family Mas, bila ada bahagian dada ayam yang tak digunakan....sesuai sangat dimasak gini...simple dan sedap....anak2 nak makan pun senang sebab tak de tulang.....
selamat mencuba yerkk....

Dada Ayam Bersos Plum & Lada Hitam
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
2 keping dada ayam - dihiris2
1 - 2 biji kentang - kupas kulit dan belah 6
1 biji bawang besar - dihiris2
1 biji bawang putih - dicincang
1/2 inci halia - dimayang
1 - 2 biji cili merah - dihiris2
sedikit daun bawang - dihiris
1 sudu besar lada hitam yang ditumbuk
1 sudu kecil serbuk lada putih
2 sudu besar sos plum
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos cili thai
sedikit kiub ayam
sedikit garam dan gula
sedikit air panas - untuk kuah - terpulang letak banyak mana


Cara memasak :
Gaulkan dada ayam bersama tepung goreng ayam, goreng sekejap. Tak payah terlalu garing. Begitu juga dengan kentang, goreng kejap biar 1/2 masak. Angkat, toskan dan ketepikan. 
Panaskan minyak dan tumis bahan2 yang dimayang kecuali daun bawang hingga wangi dan masukkan sos plum, sos tiram, sos cili, sos cili thai, sebatikan.
Masukkan dada ayam dan kentang yang digoreng tadi dan gaul sebati dan masukkan air panas, agak2 untuk kuah, kacau lagi dan masukkan lada hitam dan lada putih, kacau lagi dan biarkan mendidih.
Masukkan sedikit garam dan gula secukup rasa dan kiub ayam, rasakan dan jika ok, biarkan kejap dan bila kentang empuk boleh masukkan daun bawang, sebatikan dan boleh tutup api.


18 comments:

  1. sdp tu letak sos plum..masam, manis, pedas pun ada....leh cuba ni...cari sos plum dulu.......rasanya ank2 pun suka resepi yg cam ni

    ReplyDelete
  2. salam mas, sedapnyer nampak hidangan nih , ni selalu ada kt chinese restaurant, dia org mmg byk guna segala sos dalam masakan dia org n mmg sedap..insyaAllah satu hari nanti nk cuba jugee, tqvm :)

    ReplyDelete
  3. Morning Mas..resipi ringkas dan sedap...ini tak boleh biar lama di atasmeja..pakai lesap

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum...Amboi awai pagi ni. Akak nak brekfes apa pun tak tau lagi

    ReplyDelete
  5. Sheila Shafeareen,

    selamat mencuba kak sheila..
    memang best kak ayam masak gini...
    anak2 mas memang suka sangat...
    klu family datang pun mas selalu masak ayam gini gak...
    sebab lakuuuu...he3

    ReplyDelete
  6. susumanis ,

    hmm..betul tu kak..
    memang masakan ala2 chinese...
    senang dan sedappp...

    ReplyDelete
  7. Paty's Kitchen - Cook with passion.

    he3..betul tu kak...
    selalunya anak2 siap ratah lagi lepas makan nasi...

    ReplyDelete
  8. Kak Sam,

    akak....he3
    meh bekpes nasi lemak ngan mas..

    ReplyDelete
  9. makcikkkk.... aku suke aa ayam gini. tapi sos plum aku ca dah lama jek tu. entah leh guna ke idak. hehee... nak try gak a. budak2 ni suke je lada hitam. tapi sos tak cukup .. umah ko banyak benor jenis sos ek. hehe

    ReplyDelete
  10. sedap makan chinese food ni ya mas..ada sos plum pulak tu..dah habis ya mas.
    akak suka sgt dgn menu ni..gerenti licin kalau buat.

    mas,sila masuk contest di dapur akak tu ya..hadiah lumayan..hahaha

    ReplyDelete
  11. izahdaut,

    makcik....cer tengok tarikh expired sos tu...
    klu ok..boleh la tu..he3
    kau simpan dalam petiais kan..

    hmm...bukan kata budak..
    laki aku ratah ngan roti jerk ayam ni makcik...

    aku ni makcik..
    klu dapat dok depan rak sos2...
    habiss semua aku belek..he3

    ReplyDelete
  12. anymz,

    kak anim..
    makanan chinese food memang salah satu peberet mas...
    sedappkan...
    try la kak klu berkenan..he3

    akak....contest tu...
    dahhhhhh join....he3

    ReplyDelete
  13. As'salam Mas

    Selamat pagi..menu berselera ni pandang pagi2. anak2 k.ct tak kisah dada ayam ker peha ayam ker semuanya bedal jer Mas. jangan ikan udah ler pandang sebelah mata pun tak sudi..hehehe

    k.ct nak amik resipi dulu, mintak izin kang rating blog naik pulak sebab publis resipi tak mintak izin kang..hahaha

    ReplyDelete
  14. sedapnyer nmpk ayam kak mas ni.. rasa2nya ada lagi sos plum duk bertapa dalam peti tu. sian pulak ke dia jarang guna.

    ReplyDelete
  15. Mas,
    akak datang bawa rojak tepung nie,takut kempuan nanti..jemput yer..pinggan tu isi ayam sos tu pulak..hihihi aci tak gitu!!

    ReplyDelete
  16. CT Delima ,

    kikikikii..lawak la kak ct ni...
    hmmmm...senangkan gitu..
    anak2 mas pun tak kisah sangat klu ayam ni...
    cuma dada ayam ni klu dipotong kecik2 gitu....
    lebih sedapp rasanya....

    selamat mencuba yerk kak...

    ReplyDelete
  17. tun_telani,

    hmm..cian kat sos plum tu kak tun....
    guna lah.....he3

    ReplyDelete
  18. KakAsma ,

    hee3...
    kak..
    ayam tu dah abiss la..
    ari ni masak lain...he3

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...