Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, January 31, 2012

Ayam Ala Bali



Assalamualaikum.
Menu berasaskan ayam yang menggunakan dada ayam ajerk...kali ni ala2 Bali gitu...kenapa namanya Ayam Ala Bali, kena tanya tuan resepinya yerk, Kak Diana, mungkin masa masak ayam ni...Kak Diana ada kat Bali kot....he3..jadi Mas pun tak lepaskan peluang mencubanya dan rasa Ayam Ala Bali ni, memang sedap. Sesuai untuk anak2 sebab tak pedas. Makan ngan roti jerk pun sedapp tau...dan Mas perasan resepi ayam ni masa nampak Izahdaut tayang hari tu...Zaliedana dan Kak Nor pun dah menerainya....izinkan Mas kongsikan kat sini pulak yerk kak Diana...

Ayam Ala Bali
Resepi : Kak Diana
Sumber : Zaliedana dan Kak Nor

Bahan² :
950 gm ayam yang telah dibuang kulitnya dan dipotong kecil
1 inci halia _ dihiris
1/2 inci lengkuas _ dihiris
2 batang serai _ dihiris menyerong
2 - 3 helai daun limau purut _ dimayang / dicarik²
Serbuk kunyit
Garam
Minyak untuk menggoreng

Bahan² Kisar ( Kisar menggunakan food processor )
10 ulas bawang merah
6 ulas bawang putih
6 tangkai cili kering ( boleh ditambah atau dikurangkan mengikut citarasa masing² )

Bahan² A :
2 tbsp ABC soy sauce
2 tbsp sos tomato Maggi
2 tbsp sos cili Maggi
1 tsp perencah pati ayam Tumix
Gula merah secukup rasa _ boleh juga menggunakan gula melaka
Garam jika perlu


Cara memasak :
Lumurkan ayam dengan serbuk kunyit dan garam.
Panaskan minyak yang banyak.. Goreng ayam sehingga masak tapi jangan terlalu kering.. Angkat dan toskan.. Ketepikan.
Di dalam kuali yang lain.. panaskan sedikit minyak ( boleh juga menggunakan kuali dan minyak gorengan ayam tu tadi.. tinggalkan sedikit minyak tu untuk menumis ) dan tumis bahan² kisar hingga terbit aromanya.
Kemudian masukkan halia dan lengkuas.. Tumis lagi hingga pecah minyak.
Masukkan serai serta daun limau purut dan tumis lagi seketika hingga wangi.
Tambahkan bahan² A dan gaul rata.
Setelah mendidih dan sedikit pekat.. bolehlah dimasukkan ayam goreng tadi dan gaul rata.
Masak seketika dan sesuaikan rasa.
Tutupkan api dan sedia untuk dihidang bersama nasi putih panas.





17 comments:

  1. mas.. sebab tu aku tambah cili padi racik kat dlm ayam ni. menambah kan kesedapan.a ank aku mmg tak reti lagi makan lauk gini. lauk kicap je pandai. hehe

    ReplyDelete
  2. salam mas...

    copy resepi ye...buatnya entah bila

    hihihi

    ReplyDelete
  3. kitorang anak beranak satu family suka ayam bali ni. hmm.. bila kita nak sampai bali pulak ek..?

    ReplyDelete
  4. Mas, k.gee dtg nk makan ayam bali tu...lapor nih...

    ReplyDelete
  5. harini sampai ke bali dh ye ^^
    td nmpk kak ct dh smp vietnam.. tun gak yg x kuar2 dr bintulu nih.. kui kui..

    ReplyDelete
  6. tumpang makan ayam kat sini lah pulak mas..akak goreng je hari ni..

    ReplyDelete
  7. sedapnya tngk menu Mas arini..wat akak lapar lerrrr..masuk list ni..

    ReplyDelete
  8. salam mas..terliur sey aku tgk ayam bali kau ni..bak mai seketul aku nak meratah..ehehe

    ReplyDelete
  9. Mas, gambar close up lagi.. Hishhh Mas ni.. Buat perut kenyang jadi lapar balik lak...

    ReplyDelete
  10. SAlam Kak Mas.. uish sedap ni.. erma baru wat ayam butter rangup dah kuar lagi hu hu hu.. masuk list.. he he he

    ReplyDelete
  11. Ko pun dah sampai ke bali yer mas?nampak sedap jek ayam ko tuh..kalo ganding ngan nasi lemak mesti sedap gak ek mas.. ada lg dak?hehe

    ReplyDelete
  12. Mas,sedanya lauk ayam ala bali tu...lauk kegemaranku..

    ReplyDelete
  13. mas...aku dtg nyinggah ni kompom da abis ayam ko ni kn.hihi..xpeler tgk pic pun jdler mas..hihi..

    maceh eh mas atas ucapan tahniah tu.. teruskan berblog, mana tau esok lusa giliran ko pulak.. :)

    ReplyDelete
  14. nak try jugak resepi ni.. nampak sedaplah mas..

    ReplyDelete
  15. mas sihat? nmpk sedap ayam tu...bole rasa...he he

    ReplyDelete
  16. hehhehee... sebenarnya akak perna makan udang balinese style kat Bali dulu.. mmg sedap...Tapi tak dapat resipinya pun.. balik malaysia terus cuba resipi yang di agak2 ramuannya sndiri jer.. Alhamdulillah lebih kurang sama juga rasanya.. tapi hari tu teringin nak buat lagi dgn ayam pula.. tu yg beri namanya ayam ala bali tu...hihii ;)

    terima kasih mas cayaang kerana sudi mencuba resipi ayam ala bali nie.. ;)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...