Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, October 7, 2011

Kek Coklat Kukus Keju



Assalamualaikum. Hari tu dah rasa kesedapan Kek Coklat Kukus Keju Koktel hasil air tangan Izahdaut, memang sangat sedapp Kek Coklat Kukus Keju Koktel tu, cuma rasa tak puas makan jerk..maklom la, nama pun orang kasi kan..he3...nak makan puas2, kene la buat sendiri...he3..Mas buat 1/2 adunan jerk...banyak la pulak hasilnya..jadi berkira2 untuk bekalkan Ain ngan Daniel Kek Coklat Kukus Keju untuk dibawa ke sekolah kafa.....boleh dimakan ngan kekawan bebudak tu..cuma kek ni tak de Mas letak koktel..jadinya tak disebut yerk koktel tu..ni gara2 terlupa nak beli...dah kukus kek..baru perasan terlupa beli koktel..sabo jerk...jadinya Mas letak jerk ceri..hmm..idak la berseri2 sangat macam kek izah dan Kak Ita, hentamm jerk la..janji kek tu sedapppppkan..meh sape yg nak..ambik sorang sepotong jerk...he3

Kek Coklat Kukus Keju 
Resepi : Kak Hanieliza
Sumber : Izahdaut dan  Kak Ita
Bahan A
  • 2 cawan tepung gandum - diayak
  • 1 cawan serbuk koko - diayak
  • 1 s/k baking powder - diayakkan
  • 1/2 s/k soda bikarbonat - diayak
  • *izah tambah 1 sk serbuk nescafe
Bahan B
  • 1 cawan susu pekat
  • 1 cawan butter cair
  • 1 cawan air panas
  • 2 cawan gula perang
Bahan C
  • 4 biji telur 
  • 1 s/k esen vanilla -  kacau rata dengan telur
Cara membuatnya :
  1. Panaskan kukusan dan lapikkan loyang dengan kertas minyak.
  2. Masukkan semua bahan yg diayakkan dalam mangkuk.
  3. Masukkan butter cair, air panas, gula dan susu pekat dalam mangkuk yg berisi bahan yg telah diayakkan.
  4. Masukkan telur dan kacau adunan sehingga sebati.
  5. Masukkan dalam loyang dan kukus selama 1 jam atau lebih sikit.
  6. Sejukkan dan hiaskan dengan kerim keju dan buah2an koktel
Bahan krim keju:
  • 250 gm keju cream philidephia
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1/2 cawan air agar-agar *masak air dengan 1 sb serbuk agar2
  • 1 cawan yogurt perisa mangga 
  • 1 tin buah2 koktel - Mas x letak
  • 1/2 cawan air dalam buah2 koktel - Mas x letak
Cara membuatnya:
  1. Pukul keju cream dan gula sehingga rata @ lembut.Masukkan yogurt dan pukul lagi.Masukkan air@ cecair agar dan kacau rata.
  2. Tuangkan atas kek span dan sapukan rata. Taburkan buah2 koktel dan sejukkan beberapa jam. Potong dan hidangkan
Nota :
  1. Saya guna yogurt plain, jadi topping tu sedikit masam. Jadi memang disyorkan guna yogurt  buah la kan. Lepas tu saya rasa nak buat kek ni sesuai guna loyang yang boleh buka sisinya tu. Sebab topping tu agak cair dan memakan masa untuk mengeras. Bila ada loyang gitu jadi kek boleh dihidang dengan cantik. Tapi pada pandangan saya, bagi yang tak de loyang buka sisi tu, boleh je gunakan idea yang lain, mcm saya. 
  2. Saya pernah buat kek ni dengan dihidang didalam loyang kaca. Kukus sesiap kek, pastu terbalikkan kek ke loyang kaca yang elok ukuran n ketinggian. Kemudian curah topping keju di atas kek. Sejukkan dan hidangkan. Maknanyer dihidang terus kek di dalam bekas kaca tula.
  3. atau pun
  4. kek coklat di keluarkan dari loyang, letakkan di atas pinggan. kemudian ambil aluminium foil, lipat dua, dan tepekkan foil disekeliling kek mengikut bentuk kek. Haruslah foil tu tinggi dari kek untuk menampung  topping keju tadi.  Curah topping. Biarkan sehingga topping keras. Hidangkan.
  5. atau pun
  6. Kukus kek di dalam bekas loyang chiffon. Kan ke loyang chiffon tu boleh buka sisinyer tu kan. Tapi alas loyang guna foil takut adunan kek coklat tu nanti bocor keluar. Tapi Saya buat tu, tak de pulak kek coklat tu keluar, cume ada sikit2 je la. Kemudian bila kek sejuk curah topping di atas kek. Dan  biar keras, baru buka sisi loyang tu. Potong kek dan hidangkan.
  7. Ni cara yang mudah nyer la. Ada lagi kot cara yang lain boleh dishare kan juga ye.tq



44 comments:

  1. Weiiii udah2 le tu. Diet akak dah merajuk ni.

    ReplyDelete
  2. makcikk.. sekali aku tengok, mak aihh lawo nyer kek ko neh.. rupanya kek koktail hari tu ye.. lawa je makcik letak ceri.. sedap sedap..

    bagus ko mas, dah buat baru teringat ke koktel tak beli haha.. apsal tak rempit je kejap ke kedai sementara tunggu kek sejuk

    ReplyDelete
  3. Amboiii kak mas,jelesnya nengok kek nih..Cream cis da 1/2 pek lagi igt nak wat cis tart jer,tapi yg nih pon nmpk best,huhu..Xperlameh rasa yg kak mas dulula..

    ReplyDelete
  4. hmmm.... diet entah kemana lah kalau makan kek ni...tapi nak cuba gak..tak tau bila hehehe

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum mas..
    wah... dah buat dah dia... sedapnya tgk.. akak dok berangan jer nak buat dr ari tu tgk kat dapur izah tu.. smpi skg x der masa lg nie buat.. nie tmbh lg x sihat.. adehh... meh akak mintak dr mas jer ler.. hehehehe

    ReplyDelete
  6. Kak Sam,

    he3..kak sam tak nak kannnn

    ReplyDelete
  7. sedapnya mas..bila lah akak nak beroperasi ni ya..:))

    ReplyDelete
  8. Zaliedana ,

    meh ct rasa sepotong dulu..
    lepas tu baru buat yerk...

    ReplyDelete
  9. Citarasa Rinduan,

    ayu..meh ambik sepotong..
    banyak lagi tu..he3

    ReplyDelete
  10. Nazrah ,

    akak..makan puas2 dulu..
    baru pikir diet yerk..he3

    ReplyDelete
  11. Diana @ Melley Mey,

    kak diana..
    meh rasa kek mas dulu..
    nanti akak dah sihat..
    baru buat yerk..

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Salam Mad dah buat ye..setegha adunan npk tebal juga kek ni kan,,,akk mmg terigin nak buat tapi bab chesee tu x pandailah..nak kena belajar ni

    ReplyDelete
  14. mas..baru je nampak izah buat sekarang mas pula yang tayang..nampak gayanya kek ni memang sedap betul la ni..kena try gak nih..akak ni kalau dgn cis memang tak leh resist..

    ReplyDelete
  15. Salam Mas..waduh..walau ngak ader koktel tetp memikat hati ku ini..resepi dah salin..bilalah giliran naz nak buat plak nih?

    ReplyDelete
  16. hai, Mas.. berseri jugak tu letak buah ceri...

    ReplyDelete
  17. ambooi,, semua dah try buat kek nie.. tgh femes lah kan kek nie.. hehe.. takpe lah kak mas.. ceri tu pun dah cukup taw dr takde pape langsung.. huhu :)

    ReplyDelete
  18. Nak sepiring yg ada dua potong tu hihi..

    ReplyDelete
  19. dgn laju dan berdesup mie dtg...ngeh3....
    kak mas, nak jgk!!!! yg dlm pinggan tu sume mie punya tau...
    jgn kasik org lain...

    ReplyDelete
  20. wowwwwwww..antara kek yg dlm list akak ni..dah makin panjang list akak ni...nak buat gak...nak buat gak....

    ReplyDelete
  21. amboi kemain ramai yg dh wat tayangan perdana kek ni ek..akak x tau bila leh wat!! rasanye kena cilok sepotong dulu kat sini ek..hehe!!

    ReplyDelete
  22. aduss ramai betul yg duk tunjuk kek nih....memang sedap kalau kekcoklat makan ngan keju..ada lak buah...lupa beli buah ek mas..tak pe lain kali boleh buat lagi...kekkeke

    ReplyDelete
  23. Sheila Shafeareen,

    kak sheila..try la buat kak...
    tak de remeh sangat la..he3
    sedapp tau

    ReplyDelete
  24. Mieza,

    serius kak..
    memang sedapp kek ni..
    try la buat kak..
    mudah dan sedapp..

    ReplyDelete
  25. ninazsyafinaz ,

    memang sedap naz kek ni..
    selamat mencuba yerk..
    rugi tau klu tak buat..he3

    ReplyDelete
  26. Sari Yusa Ibrahim,

    kak yus...
    kira ok la kan..he3
    dari kosong jerk..

    ReplyDelete
  27. nurul huda,

    he3..betul3..
    nasib baik ada ceri kan..he3

    ReplyDelete
  28. Oh Oeya ,

    sila2 ambik..
    ada banyak lagi tu..he3

    ReplyDelete
  29. Mimiey.. (^-^) ,

    sedappkan mimiey kek tu..
    tak puas makan hari tu..
    kene buat sendiri lak..he3

    ReplyDelete
  30. Yatie,

    kak yatie..klu ada cheese..
    baik akak buat..
    sedappp sangat..

    ReplyDelete
  31. inahar ali ,

    kak ina..sila2 ambik..
    banyak lagi tu..he3

    ReplyDelete
  32. quinnie,

    kikiki..tu la pasal quine..
    rasanya dah beli..
    check2..tak de..
    ntah mana tinggal tin koktel tu..
    sabo jerk..he3

    ReplyDelete
  33. wahhhhh~~ jeles nih! jeles!! jeles!! nk sepotong! sepotong cukup la. kalau buat sendiri ni takut sebijik kek tun ngap nnti. hehe

    ReplyDelete
  34. Macam ada tarikan magnet je ngan kek ni...harus dicuba kalau tidak nanti perut merajuk sebab dh lama mintak menda2 sedap cenggini...;)

    ReplyDelete
  35. kombinasi menarik..sedap!! tkasih kongsi nota tu. :)

    ReplyDelete
  36. Amboiii.. kombinasi keju dan coklat ye Mas.. Hai untung anak2.. Danial & Ain mesti tersenyum jer bila tgk kek ni..hehehehe..

    ReplyDelete
  37. tun_telani ,

    jngn la jeles2..
    gi buat cepat..he3
    nak kasi pun dah abiss la..he3

    ReplyDelete
  38. Chah,

    he3..selamat mencuba yerk chah..

    ReplyDelete
  39. Deliah's Deli ,

    del..memang terbaik kek ni..
    try la buat..
    sedapp sangat tau..he3

    ReplyDelete
  40. Naz / Nadz COSK ,

    bebudak tu..klu masak gini..
    memang suka..he3

    ReplyDelete
  41. amboi sedapnya tgk kek coklat mas ni..kalau coklat campur cheese memang best:)

    ReplyDelete
  42. Salam Mas...sedap jeee tengok kek ni...Kalau tengok Kak Ita buat, apa2 pun rasa nak cuba semua kan.....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...