Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Saturday, October 8, 2011

Karipap TUN ( inti Keledek )



Assalamualaikum. Semalam memang bercadang nak buat karipap.....jadi bila tanyakan kekawan kat fb resepi karipap yang sedapp...Izahdaut cadangkan resepi doh karipap dari Tun Telani dan resepi inti karipap pulak dari Ros Jintanmanis menggunakan keledek..hmm....gabungan yang baik...hasilnya mendapat karipap yang rangup dan intinya yang sedap, manis keledek dan rasa ikan bilis dan udang kering tu buatkan karipap ni jadi sedapp sangat....maceh pada Izahdaut yang berkongsi resepi karipap ni dengan Mas....untuk 1 adunan, memang dapat banyak buat family kecik macam Mas, jadi Mas frozenkan lebihan karipap tu dengan cara menggorengkan sedikit karipap tu, biarkan sejuk, masukkan dalam bekas bertutup dan simpan dalam freeze....jadi bila2 masa nak makan, hanya tinggal goreng jerk..senang kan....Selamat mencuba yerk.....

Doh Karipap
Resepi : Tun Telani 
Sumber : Izahdaut
Bahan :
  • 4 cawan tepung
  • 2 tbs margerin
  • 1/2 cawan oil
  • 3/4 cawan air
  • 1/2 tsp garam
Cara membuatnya :
  1. Panaskan margerin + minyak dalam periuk. Tutup api.
  2. Tengah panas2 tu, masukkan tepung dalam periuk tadi dan gaul guna garpu ( jangan guna tangan, melecur nnti ).
  3. Dah sejuk siket, campur garam dan air.
  4. Uli-uli.. siap! Buleh wat karipap ikot suka inti apa..

Inti Keledek
Resepi: Ros@jintanmanis
Sumber : Izahdaut
Bahan :
  • 1 biji keledek bersize besar
  • 1/2 genggam ikan bilis - boleh tukar pada ayam atau daging
  • 2-3 sudu besar udang kering
  • 4 sudu besar serbuk kari
  • 2 sudu besar cili kering kisar
  • garam 
  • 1 mangkuk air 
  • 1/2 biji bwg besar - Izah tambah, Mas pun
  • 2-3 ulas bawang putih -  Izah tambah, Mas pun
Cara memasak :
  1. Keledek dipotong dadu. Rendam seketika. 
  2. Kisar ikan bilis bersama udang kering dan bawang dan kemudian tumis bahan kisar hingga naik bau. Masukkan cili dan serbuk kari. Tumis hingga garing.
  3. Kemudian masukkan keledek dan air. Masak hingga keledek lembut dan kering.
  4. Boleh dijadikan inti.



41 comments:

  1. Kak Mas,menu kita klmarin sama lah,tapi xn3 lagi..Sy lak xpernahtry letak keledek,sbb suka kentang,keledek cam manis lak..

    ReplyDelete
  2. Zaliedana ,

    macam berjanji lak kan...he3
    kak mas ok jerk inti kentang @ keledek...he3
    ct ikut resepi mana..
    nnti postkan tau resepi karipap tu..

    ReplyDelete
  3. Mas, kak gee nak karipap tu... mengancam lah!!

    ReplyDelete
  4. morning kak mas cayangg~~
    alhamdulillah jd jugak ye =) resepi doh karipap ni mmg tun makan dr kecik lagi.. sedap kan..

    ReplyDelete
  5. semlm izah, hari ni mas pulak mengaripap..rajin adik2 akak..hehe

    ReplyDelete
  6. Gee®,

    ambik la atas meja tu kak..
    ada banyak lagi..he3

    ReplyDelete
  7. Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot,


    meh sila2 makan..
    jngn malu2 yerk..he3

    ReplyDelete
  8. tun_telani ,

    maceh yerk tun..
    alhamdudillah..memang best doh karipap resepi mama tun ni...

    ReplyDelete
  9. Sofea,

    akak..meh berjangkit sekali....
    mengaripap.....he3

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Mas...kak cek dtg ni bwk Bingka Ubi Pandan...kata nak tuko2 tadi...semalam tgk kat rumah Izah...hari ni dah sampai rumah Mas...wah! super women tul adik kak cek sorang ni...kak cek pun bekenan karipap ni...kulit dia cantik licin...tak menggerutu...bila la sampai seru nak menery ni...:D

    ReplyDelete
  12. smlm bru tgk kat umah Izah, ari ni singgah umah Mas la pulak..Liza kalau tiap kali anak minta karipap,mula lah pening kepala..hihihi... bkn apa, angin malas yg lebih...

    ReplyDelete
  13. salam mas...ehhh dah siap karipap mas yer...cantik kejadiannya...kemas jer...

    ReplyDelete
  14. Hishhh jeles betul le. Tun dah mula femes. Nak pi bertapa le sat. Nak pi cipta resepi sendiri. Hehehe jgn marah

    ReplyDelete
  15. rajinnya mas... sedap mkn panas2.. suku tgok kulit karipa mas.. cantik ..

    ReplyDelete
  16. cik cek,

    meh kak cik..
    kita tuko2...
    ada lagi karipap tu..
    yg difrozenkan pun ada lagi tau..hr3

    ReplyDelete
  17. Liza,


    he3..liza..kli anak2 suka..liza buat jerk banyak2...frozenkan..
    senang klu nak makan..
    tinggal goreng jerk...

    ReplyDelete
  18. Ezadlieza,

    alhamdudillah..dah siap karipap tu petang semalam..he3

    ReplyDelete
  19. Kak Sam.

    kak sam..
    jeles ke arah kebaiikan tak pe kak..
    gi bertapa dulu yerk..
    sebelum tu..meh makan karipap dulu..he3

    ReplyDelete
  20. dZana.

    he3..maceh kak.
    ala..pakai acuan jerk..he3

    ReplyDelete
  21. dZana.

    he3..maceh kak.
    ala..pakai acuan jerk..he3

    ReplyDelete
  22. bulat2 karipap tu..geram tgk...nak cnp resepi..tq mas. :)

    ReplyDelete
  23. mas.. terlewat datang tgk banyak menu best2.. karipap nak .. kek pun nak boleh tak.. hihiihi

    ReplyDelete
  24. Rahel pun suka jugak dg karipap.Mas,ijinkan gua ambik resepinya ye..hehe,mekasih byk2.

    ReplyDelete
  25. rajinnya kelim karipap...hehhehe..kita nak makan karipap sardin dari hari tu tak buat2 jugak lagi..aduiii..sebok duk buat benda lain dulu...hehehe..tengok gambar je la dulu...

    ReplyDelete
  26. Masakan yg enak2 di sini memang hebat lah..


    *jgn lupas saksikan Masterchef Malaysia 22 otb 2011 di Astro Ria www.mahamahu.com

    ReplyDelete
  27. Mak aiii.. sana sini org buat karipap Tun ni.. Nak 2 ketul Mas.. Inti dia kasi kembung karipap tu eh:))

    ReplyDelete
  28. wah mas, ada karipap tun lak kat sini..nampak sedap ni..harus dicuba nanti:)

    ReplyDelete
  29. karipap ni pujaan sy stp hari..klu hari2 mkn karipap pon xpe..hehe

    ReplyDelete
  30. mas.. lawo nyer karipap mu mas... suke aku nengok. gambo pun shantek..karipap yang menggoda.. i likeee

    ReplyDelete
  31. Deliah's Deli ,

    selamat mencuba del..
    memang best resepi karipap ni...
    guna keledek..memang best..

    ReplyDelete
  32. Juwita Jamaludin ,

    ita...nama pun lewat datang kan..
    dah abiss la..he3

    ReplyDelete
  33. rahel ,

    selamat mencuba rahel..
    memang best karipap resepi ni..

    ReplyDelete
  34. quinnie,

    ala..guna acuan jerk..
    tu yg rajin kelim sikit2....he2
    try la quinie karipap ni..
    best tau..

    ReplyDelete
  35. Naz / Nadz COSK,

    kak naz..
    meh mengaripap ramai2..he3

    ReplyDelete
  36. Nieza,

    selamat mencuba kak nieza..
    best tau karipap tun ni...
    mabeles...

    ReplyDelete
  37. qaseh johanna,

    sukanya qaseh ngan karipap..
    sedappkan..
    kak mas pun suka..

    ReplyDelete
  38. izahdaut,

    makcik...maceh yerk resepi karipap ni..
    terbaikkk kan..he3

    ReplyDelete
  39. izahdaut,

    makcik...maceh yerk resepi karipap ni..
    terbaikkk kan..he3

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...