Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, October 20, 2011

Cucur Bom Manis




Assalamualaikum. Bila tengok Anna tayang Cucur Bom Manis ni hari tu.....terus teringat Cucuq manis yang mak Mas selalu buat dulu masa Mas kecik2..sampai sekarang pun kalau balik kampung, mesti ada cucuq manis gini....resepinya lebih kurang sama cuma mak Mas tambah potongan bawang besar sikit dalam adunan tu untuk dapatkan cucur yang wangi..tapi kan, Mas tak pernah tanya resepinya , cuma tengok gitu2 jerk..he3...tapi bila makan Cucur Bom Manis yang dicopy resepi dari Anna ni, hmmm..memang sama rasanya...Ain ngan Daniel pun kata...macam pernah makan jerk kat kampung cucur ni...bukannya apa, mak Mas kalau bancuh cucur manis ni, main agak2 jerk..jadi Mas pun teragak2 nak membuatnya sebab pernah buat dan tak berapa menjadi..he3....Alhamdulillah, lepas ni guna jerk la resepi ni...senang kan..dan Mas ikut sukatan macam Izahdaut dan tak de perap lama sangat...rasanya ramai kan yang dah menerainya...


Cucur Bom Manis
sumber: Annaqawina  dan  Izahdaut

Bahan :
1 sudu kecil yis
1 cawan tepung gandum
2 sudu besar gula
3 sudu besar susu pekat manis
secubit garam
air secukupnya
minyak untuk menggoreng


Cara :
Campurkan yis, gula, susu dan sedikit air. 
Larutkan *Ana biar sampai pekat berbuih.
Campurkan campuran yis tadi ke dalam tepung gandum, tambah kan sedikit air, agak2 macam nak buat jemput2 biasa tu le.
Perap adunan dalam 1-2 jam bagi mendapatkan sarang yang cantik dan kuih jadi bulat masa menggoreng.
Panaskan minyak masak.
Sebelum menggoreng, tambahkan secubit garam ke dalam adunan dan goreng hingga keperangan.
*Izah tambah garam, gaulkan kemudian biar sebentar adunan nampak naik balik, baru goreng. 
Hidangkan.

Nota :
Mas ikut Izah buat double adunan, tapi yis izah letak cume 1 1/2 sk dan air lebih kurang 250ml (50ml bancuh yis+200 bancuh tepung semua). 



27 comments:

  1. kaboommmm!!! meh sini comel2 je bom ko buat..hehe..sedap kan Mas..hari2 buat ni tau, dah macam bom dah badan aku nih....huhu..

    ReplyDelete
  2. Masss....

    kak cek dah buat air kopi ni...leh join bekpas sesama ke...he he...sedap je tgk cucur bom manis ni...:D

    ReplyDelete
  3. Boom! Boom! Boom!

    Kebaboommm!!

    Mas pepagi dah mengebom hik3 :D

    ReplyDelete
  4. salam mas dah buat ye mmg sdp dan simple..kalau org dtg pun boleh sajikan..akk dah try dua kali mmg laku ingat nnt minggu dpn ni kan cuti seminggu budak sklh boleh le buat utk kudap2 heheh

    ReplyDelete
  5. belum pernah buat lagi tp hubby selalu citer kalau mak dia buat cucur manis ni satu mangkuk besar tak cukup...dah tahu mesti sedapkan...

    ReplyDelete
  6. salam mas..
    rajinnya...
    Akak kalau pregnan memang tumbang mas tak leh bangun terus.. mabuk sampai 9 bulan.. dah masuk bilik bersalin pon masih mabuk lagi..

    masak mmg tak boleh terus.. mmg teruk sangat akak ni kalau pregnan..

    sedap jugak nampak cucur ni nanti boleh cuba!

    ReplyDelete
  7. Kak Mas,simple ajer kan rcp nih,nmpak sedap..Erm akak dah sihat ke,da alah2 lagi ke..

    ReplyDelete
  8. Mas
    ada lg k kuih boom tu? post sini sikit...mcm nak try gak ni.

    ReplyDelete
  9. wahh.. kak mas punyer pun lg omey dr tun nyer.. x leh jadi ni, tun nak wat lagi sekali biar jd bulat2 omey gini gak..

    ReplyDelete
  10. ala, kenapa saya buat tak jadi..
    saya larutkan gula, susu dan air dengan yis. tapi x naik pun..
    adoi, kuciwanya nyer

    ReplyDelete
  11. Anna Qawina,

    wehhh anna..biar betoi kau..
    tiap2 hari kau buat...
    mentang2 la kau slim melim..he3
    bestkan makcik cucur ni..

    ReplyDelete
  12. cik cek,

    kak cik..
    kene sangat tu minum kopi sambil makan cucur bom manis ni..
    sedapppppppp........

    ReplyDelete
  13. Oh Oeya,

    opocotttt...
    terkejut den..he3

    ReplyDelete
  14. Sheila Shafeareen ,

    tu la sheila..
    sedappkan cucur ni..
    anak2 mas suka sangat...

    ReplyDelete
  15. Qhaifa Nur,

    ha...dah ada resepi ni qhaifa...
    try la buat untuk suami qhaifa...
    mana tahu sama macam yg diceritakan...

    ReplyDelete
  16. AZLITA AZIZ ,

    alhamdulillah kak ita..
    mas alah2 pun kuat lagi masak ala kadar..he3
    tak de dah seligat dulu..
    cian lak kat anak2 ngan suami klu mas tak masak..

    try la kak cucur ni..
    best tau..

    ReplyDelete
  17. Zaliedana,

    ct dah buat ke belum..
    best sangat cucur ni..
    simple dan sedap..

    hmm..masih alah2 lagi..
    biasa la kan pregnen...

    ReplyDelete
  18. rahel ,

    rahel..ada lagi tu..
    gi ambil rasa sebiji..
    lepas tu boleh la rahel godek2 buat lak..

    ReplyDelete
  19. tun_telani,

    tun.....shhhhhhhh....ada gak yg senget benget cucur tu..
    kak mas posingkan yg comei2 jerk..he3
    aci tak..

    ReplyDelete
  20. Gee®,

    kak gee..
    lembut gebu tau cucur ni..
    sedappppp...........

    ReplyDelete
  21. sofea fayyadh,

    sofea..mungkin sbb yis tu kot...
    klu yis baru..rasanya tak de masalah...
    cer try lagi dan guna yis baru..

    ReplyDelete
  22. saya guna yis yg dah dibuka plastik..
    memang x naik la yer kan?

    erm, xpa, pasni nak buka yg baru lah pulak.

    air yg nak dilarutkan tu air sejuk biasa ke suam ke ?

    ReplyDelete
  23. sofea fayyadh,

    sofea..agaknya yis tu masuk angin kot...
    mas bila dah buka yis..
    baki yis tu mas akan simpan dalam bekas yang ditutup rapat supaya yis tu tak masuk angin..
    air tu sofea guna air paip biasa jerk..

    ReplyDelete
  24. tima ksh mas
    nnt sy buat, sy post dlm blog...

    ReplyDelete
  25. salam mas cayang..waduh dh lama x makan cucur manis nih tp akak kalu wat x campur yis..pasnih leh try resipi cenggini lak..!

    ReplyDelete
  26. lapar ptg2 ni best jugak buat cucur ni......tp yis xde...
    so saya gantikan dgn baking powder, boleh tahan kesedapannya. thnx for this delicious and simple recepi....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...