Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Wednesday, September 14, 2011

Sambal Sotong



Assalamualaikum. Selalunya kat rumah Mas ni klu ada sotong mesti dibuat Sambal Sotong sebab Daniel suka sangat sambal sotong....yang lain2 pun tumpang gak sekaki...he3...sambal sotong ni Mas buat untuk juadah berbuka semalam....InsyaAllah, hari ni last Mas buat puasa ganti...puasa 6 akan menyusul minggu depan..InsyaAllah...kalau diizinkan Allah..kali ni Mas sajerk buat sambal sotong berkuah...sebab lauk2 lain agak kering sedikit...hmm...kalau dapat makan sambal sotong ni ngan nasi lemak..perhhh..lagi sedapp kan....he3

Sambal Sotong
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • sotong - dipotong2
  • cili kisar - ikut kepedasan
  • 3 ulas bawang putih - dikisar
  • 1/2 labu bawang besar - dihiris
  • 1/2 labu bawang besar - dikisar
  • sedikit ikan bilis - dikisar
  • 1 keping asam keping
  • gula dan garam secukup rasa
  • sedikit kiub ikan bilis
  • 1 sudu besar mayonis 
  • minyak untuk menumis

Cara memasak :
  1. Tumis bawang yang dihiris2 hingga wangi kemudian masukkan bahan2 kisar dan masak hingga pecah minyak dengan api sederhana.
  2. Masukan garam, gula, asam keping dan kiub ikan bilis, kacau sebati.
  3. Masak hingga sambal kering, garing dan pecah minyak dengan api yang perlahan dan sentiasa kacau supaya sambal tak hangus.
  4. Bila sambal dah kering garing dan pecah minyak, masukkan sotong, mayonis, sedikit air panas( agak2 yerk nak kuah banyak mana ) dan masak lagi hingga sotong masak dan boleh dihidangkan.

20 comments:

  1. sedapnya, saya tak pandai masak sambal sotong, mesti tak sedap & pekat mcm mas buat ni

    ReplyDelete
  2. bestnyer... lama dh tak makan ngan nasi lemak

    MAs, apa fungsi mayonis dalam sambal tu? bagi rasa lemak2 ek??

    ReplyDelete
  3. Tina Othman,

    haa..tu kan dah ada resepi..
    cuba tina try buat..
    insyaAllah..menjadi..
    usaha tangga kejayaan tau...
    tina pasti boleh buat...
    selamat mencuba yerk tina..

    ReplyDelete
  4. Cendana Kasih,

    tu la kak norma..
    tengok daniel makan ngan nasi lemak tadi..
    sedapnya..

    ReplyDelete
  5. Kak Sam ,

    akak..
    sama..sama..sama...he3

    ReplyDelete
  6. pandai anak mas makan pedas2 ye..anak k'ida yg 8 tahun tu pun tak brp pandai nk mnk pedas...emmm..sedapnyer

    ReplyDelete
  7. ne nong ne nong ne nong...Salam Kak Mas...huuuuuu nyum3 laju2 datang suker sambal sotong.. betullah kak dapat mkn ngan nasi lemak memang ump!!! he he he

    ReplyDelete
  8. Ida,Japan,

    si daniel memang suka kak lauk2 gini...
    tapi sambal tu tak de pedas sangat..
    biasa2 jerk..

    ReplyDelete
  9. HALAMANKU,

    erma..tu la pasal..
    sabo jerk nengok daniel makan ngan nasi lemak tadi..
    akak puasa,,he3..

    ReplyDelete
  10. As salam Mas.
    Selamat Hari Raya ye :)
    Sedap npknya sambal sotong ni..

    *pssstt! U're in my list ;)

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum mas...
    wah tgk sambal sotong tu terliur d buatnya tau... sedapnya tgk mas sambal sotong yg mas masak tu... dah lama x masak sambal sotong... sedaaapnyaaa

    ReplyDelete
  12. Mas

    dah nampak, trus akak pi carik masa lunch time tadi...hehe..takut kempunan lepas tgk Mas masak.. :)

    ReplyDelete
  13. kak mas..tun kalau wat sambal sotong, mesti x jd pekat gini.. bila air sotong tu kuar, mmg jd cair n x best.. last2, tun rebus dan sejatkan sotong tu.. hehehe

    ReplyDelete
  14. makcikk.. giler ngences aku tengok sambal ko neh. huhu aku puasa ganti pun tak habis lagi neh...

    ReplyDelete
  15. Oh Oeya,

    selamat hari raya juga buat oeya,
    maceh yerk....

    ReplyDelete
  16. Diana @ Melley Mey,

    akak..maa klu sambal sotong..
    selalu gak buat..
    ramai peminat sotong kat rumah ni..he3

    ReplyDelete
  17. Yat Maria,

    kak yat...
    he3..betul2 teringin tu..

    ReplyDelete
  18. tun_telani ,

    tun..cuba ikut cara kak mas ni..
    insyaAllah..cantik pekat jerk sambal sotong tu..

    ReplyDelete
  19. izahdaut ,

    makcik....he3
    menyotong la makcik..apa lagi..
    alhamdudillah..semalam dah abis puasa ganti..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...