Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, September 20, 2011

Puding Roti Sos Kastard



Assalamualaikum. 
Meh layan pulak Puding Roti Sos Kastard yang sangat sedapp ni...bak kata Izahdaut, makan puding roti tu masih suam2 panas bersama kuah kastard yang sejuk sejuk. Alahaiii memang sedapp la sangat. Memang sama citarasa kita ijahh...tak terasa bersudu2 masuk dalam mulut kan...dessert yang sangat sedap dinikmati sambil santai2 nengok tv....maceh pada cikgi yang dah lama mengtenggelamkan diri tu...Kak Hana, miss u kak...muahhhh...untuk puding roti yang sedapp ni, Mas tak letak kismis sebab dah abiss stock dan sos kastard tu Mas pekatkan sikit untuk rasa sos yang melekat kat puding roti tu....memang mabelesss...


Puding Roti Sos Kastard
Sumber : Izahdaut dan Kak Hana

Bahan :
8 keping Roti
* 500 ml Susu segar
* 4 sudu besar Gula halus
* 2 sudu besar Butter- cairkan
* 2 biji Telur
* 1 sudu teh Esen vanilla
* 1 sudu besar Tepung Jagung
* 1 sudu kecil serbuk cinnamon
2 sudu besar Kismis

Cara :
Koyakkan roti dan susun dalam loyang yang telah digris dengan sedikit butter.
Gaul rata bahan-bahan bertanda * dan tuang ke atas roti tadi.
Biarkan sebentar dalam 20 - 30 minit agar roti terendam sepenuhnya.
Taburkan kismis diatas adunan.
Bakar pada suhu 180 C selama 30 minit atau sehingga masak.





Untuk Sos Kastard :
1 tin susu cair
2 sudu besar tepung kastard - hana ltk 11/2 sb je..
2 sudu besar gula

Cara membuat kuah @ sos Kastard :
 Campurkan semua bahan ke dalam periuk dan kacau hingga agak pekat.
Tuang ke atas puding roti tadi.



18 comments:

  1. tun pun sama!! puding suam2, curah kuah kastad yg sejuk tu byk2.. fuhhhh........ bila laa nk kurus nih.. terliur betul nengoknyer..

    ReplyDelete
  2. mas pun suka makan yg suam2 panas ya... satu geng la ya dgn izah dn k.nor.. ehh tun pun.. hehe

    ReplyDelete
  3. akak pun suka gak yg suam2 mas..lain beno rasanya puding nih..
    rasa nak buat selalu tapi tak tahan memikirkan lemak yang akan bertapa dlm badan nih..huhu

    ReplyDelete
  4. Bread pudding pakai resepi aper pun memang membuat kita tak ingat dunia waktu membaham nye hahaha..

    ReplyDelete
  5. minat sangat dgn puding roti ni, tapi saya suka guna roti butterscotch, makan dgn sos kastard, sedap

    ReplyDelete
  6. tun_telani ,

    tun..give me 5..
    bestkan tun klu makan gitu....

    ReplyDelete
  7. K.Nor,

    rupanya ramai yg suka cara gitu..
    bestkan kak nor..
    rasa tak henti2 menyuap ke mulut...

    ReplyDelete
  8. anymz,

    he3...kak anim..
    makan dulu baru pikir bab lemak tu...he3

    ReplyDelete
  9. Rima,

    he3..betul tu kak rima,
    memang asyik klu makan puding roti tu..

    ReplyDelete
  10. Tina Othman,

    perh..butterscoth..
    memang terbaikk....

    ReplyDelete
  11. Aslmkm Mas. Lama nya tak jln2 sbb sonok beraya tak hingat nak blogging lagi....hehe. Wah, dah puas mkn kek raya nak pulak rasa nya mkn puding roti cikMas kita ni...

    ReplyDelete
  12. sedap2.. ita suka puding roti ni.. bak kata kawan2 makan tak ingat lemak2 dibadan

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum mas...
    wah sedapnya puding roti tu.. nie bertambah tergoda ler akak... ari tu dah tergoda kat dapur izah... mmg nampak sedap ler puding roti nie..

    ReplyDelete
  14. Dah buat juga heheh.. cumanya tak buat sos kastard tu, maleh kui3 :D

    ReplyDelete
  15. HomeKreation,

    along..lepas2 raya ni layan puding lak..
    memang asyikkk kan..

    ReplyDelete
  16. Juwita Jamaludin ,

    he3..betul tu ita..
    memang asyik makan puding ni..
    kiranya lemak pikir kemudian la..he3

    ReplyDelete
  17. Diana @ Melley Mey ,

    kak diana..
    ni gara2 tergoda nengok puding ijahh la...he3

    ReplyDelete
  18. Oh Oeya,

    he3..
    klu letak sos kastard..perhhh..
    tangkap leleh tau..he3

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...