Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, September 28, 2011

Kari Daging Kerisik



Assalamualaikum. Mencuba lagi resepi dari Kak Fida Myresepi dan kali ni Mas buat Kari Daging Kerisik pulak...serius Mas cakap...resepi ni sangat simple, tak menggunakan santan dan sangattt sedappp tau.....karinya pekat dan rasanya ala2 kari kedai mamak pun ada....sememangnya resepi2 dari Kak Fida ni memang terbaik dan mabeles....sayangnya Kak Fida tak buka blog....hanya berkongsi resepi2nya yang sangat best tu dimyresepi...maceh Kak Fida...Mas menggunakan daging tetel untuk kari daging kerisik ni dan tambah daun pandan masa menumis untuk wangikan lagi kari ni dan tambah kiub daging untuk menambahkan lagi rasa daging pada kari daging ni....rasa macam makan kenduri pun ada tau..he3..meh layan resepinya dulu...nampak banyak..tapi hanya bahan2 asas biasa memasak kari jerk..untuk resepi kari daging kerisik ni, Mas hanya buat untuk 4 orang makan jerk....jadi tak la sampai sekilo guna daging tu yerk...

Kari Daging Kerisik
Resepi : Kak Fida Myresepi 
Bahan :
  • 1 kilo daging -dipotong nipis dan rebus empuk. Mas guna daging tetel
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 1 biji bawang besar - dikisar
  • 4 ulas bawang putih - dikisar
  • 1/2 jari halia - dikisar
  • 4 - 5 sudu besar rempah kari daging - dicampur sedikit air dan jadikan pes
  • 1 batang serai - dititik
  • 2 lembar daun kari
  • sedikit kayu manis,cengkih,pelaga - untuk bhn penumis
  • 3 biji kentang - dibelah 4
  • 3 biji tomato - dibelah 4
  • 2 batang lada hijau - dibelah 2
  • 1/2 cawan kerisik
  • 1 keping asam gelugur
  • garam secukup rasa
  • kiub daging knor - Mas tambah
  • 1 helai daun pandan - Mas tambah
  • minyak masak - untuk menumis
  • 1/2 biji bawang besar - dihiris
  • 2 ulas bawang putih - dihiris
  • air secukupnya untuk kuah
Cara memasak :
  1. Campurkan bahan2 kisar bersama cili kisar.
  2. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bawang besar dan bawang putih yang dihiris juga daun kari dan daun pandan hingga layu dan masukkan campuran bahan kisar,penumis dan serai dan terus tumis hingga hampir kering lalu masukkan pes rempah kari dan tumis hingga wangi dan terbit minyak.
  3. Masukkan daging rebus bersama air rebusannya sekali dan juga kentang.Bubuh garam, asam gelugur, kerisik, kacau rata dan masak hingga mendidih. Boleh tambah air jika perlu dan masak lagi biar mendidih dan kentang empuk.
  4. Kecilkan api dan masukkan cili hijau dan tomato. Renihkan lagi 10-15 min. Siap untuk dihidangkan.

26 comments:

  1. salam mas
    akak pernah buat kari daging guna bahan2 yg sama.masa tu takde jumlah bahan yg tertentu main lebur dan campak2 je.mmg sedap bila sesekali kita buat kari guna bahan2 spt serai,kerisek dan rempah ratus yg lain.sesuai juga kita buat cicah roti atau roti jala..:)

    tu lah pasal mas,akak tgk mas kelam kabut balik sama dg kitorang hari tu.kena buat majlis makan2 di rumah izah semula.kali ni kita dtg berlenggang kangkung aje kan?.bior si izah masak semua.kita bwk perut je.hehehe

    ReplyDelete
  2. kari nih cicah dgn roti jalan sedapkan...ishhh2

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum mas..
    mmg nampak sedap ler kari daging nie mas... akak lom perna buat tp mmg perna makan ... nie dah ada resipi nie bole ler cuba nanti kan... bertambah lapar lg akak d buatnya...

    ReplyDelete
  4. anymz,

    he3..betul tu kak anim..masak lauk ni kene pandai agak2 bahan kan..

    akak..dah nak maghrib..memang jadi kelam kabut..
    dengan nak bersembang..
    ngan nak makan..
    sabo jerk...
    lain kali malas nak bertandang banyak2 rumah....
    fokuskan pada satu tempat jerk kan...

    ReplyDelete
  5. CT ,

    perhhhh..jangan cerita la ct..
    memang mabeless...

    ReplyDelete
  6. Diana @ Melley Mey,

    akak..
    try la buat kak..
    mas gerenti hingga menjilat jari..
    memang terbaik kari daging kerisik ni..

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Mas,
    hari ni ujan mmng sesuailah masak kari daging...tngk Mas masak daging, akak pun rasa teringin, tapi dah keluarkan ikan pari dari petiais tadi...rasanya esoklah nak masak kari mcm ni...menyelerakan sungguh..

    ReplyDelete
  8. Kak Mas,nih dtg bawa kari ikan nih,meh kita tuka kak,nmpak sedap kari daging nih,fuhh pekat jer,bgus2 xda santan,kurang cikit kolestrol,kari saya wat pon xletak santan kak..Kak Nimmmm,nak join gak,jom nanti ramai2 g serbu lagi umah kak izah,kalo xpon,serbu umah akak jer..

    ReplyDelete
  9. Opah kita dlu, wt kari neh utk cicah ngn ktpat palas! Sedapppppp

    ReplyDelete
  10. kak yatie,

    he3..esok2 pun boleh masak kak kari daging ni...
    cian pari tu..he3...
    wahhh..pari klu buat asam pedas....
    sedappppp tuu,..

    ReplyDelete
  11. Zaliedana,

    ct..betul tu..kari ni walaupun tak diletak santan..
    tetap mabelessss..
    sedappp tau..

    ReplyDelete
  12. eliyaezlinalias,

    wahhhh..ketupat palassss...
    meleleh air liur dengarnya..
    sedapp tu cicah ngan kari dagingg..

    ReplyDelete
  13. morning kak mas.. baruu je hasben tun duk sebut2 dh lama x makan kerisik.. kalau dia tgk ni, mau rosak diet.. hihi.. tun xpenah wat guna rempah kasar, biasa beli rempah kerisik.. hihihi.. pemalas kan.

    ReplyDelete
  14. Salam Kak Mas.. mmmm memang harum jek bau.. tengokpun nampak sedap pekat n pure.. sedap mkn ngan nasi kaler2 kan...mmmmm terliur...

    ReplyDelete
  15. kak mas! I miss u so much! =0).
    sori kak mas...lama saya baru muncul nih...bizi sgt2...tugasan menggunung tinggi...

    sedap kari kerisik tu..ada lagi tak? nak semangkuk boleh? ;0)

    ReplyDelete
  16. heppp dah semakin pandai menderhaka nampak. jeles ni.

    ReplyDelete
  17. wahh sedapnya tgk kari mas ni...akak tgh cari mood memasak yg lama menghilang ni..nanti leh cuba..:)

    ReplyDelete
  18. tun_telani,

    haaa tun..elok bebenor try resepi ni..
    sedapp tau...

    ReplyDelete
  19. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,

    miss u too nurul...
    tahu nurul sibuk..he3
    dah abiss la nurul kari tu..
    nanti nurul try la buat..
    sedapp tau..

    ReplyDelete
  20. Nieza ,

    akak..biasa la tu kak..he3
    mudah2an mood tu cepat2 datang yerk..

    ReplyDelete
  21. hahahaha.. tak boleh bla ayat kak nim di atas sana..

    mas... aku nak try gak buat masak gini. disebabkan tak guna santan lak tu.. insyaAllah esok aku try.. daging dlm peti es tu banyak lagi tu.. nampak pun menyelerkan

    ReplyDelete
  22. izahdaut ,

    ijahhh...selamat mencuba yerk..
    memang terbaik resepi kari daging kerisik ni...
    udah2 la menambahkan lemak tu..kikiki

    he3...betul la kata kak anim..
    aku setujuuuuu...

    ReplyDelete
  23. Salam Mas,tentu sedap kari ni cicah ngan roti canai n roti jala kan...

    ReplyDelete
  24. Memang lapo jek aku nengok daging tetel pepagi nih..cik abg aku suka daging tetel tu mas..semenjak tu ler aku blajar mkn sbb dia suke.kalo dolu cam geli2 jek nengok.haha..rupanya sedap yek..bak aku smangkuk!xkan dah abis kot mas

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...