Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, February 19, 2014

Resipi Sambal Udang yang sedappppp dan mudah




Assalamualaikum.,
Ada yang terliur..he3
Sila2 mencuba sambal udang yang sangat sedap nie...
Nak membuat pun senang sangat...
Bahan2 pun mudah...
tak payah blend bagai...potong2 bawang jerk...
Meh tengopk resepinya...
selain udang, boleh juga guna ikan bilis atau sotong...
TQVM pada Sifu Zalina Yahaya FB ..
insya Allah nnti Mas nak pergi juga class akak...
Mas share resepinya disini yerk kak...
TQ sekali lagi 



 Sambal Udang 
Resipi :  Zalina Yahaya FB


Bahan A :
3 ulas bawang besaq (lebih pun tak pa)
5 ulas bawang putih (lebih pun tak pa)


Bahan  B:
3 sudu besaq cili bo (saya tak kosa nak rebuih cabai kering pastu nak mesin plak..tak kosa)
Tips: 
saya guna cili bo cap Maz (bukan sebab senior vice presiden saya nama kak Mas yea..tapi sebab saya TERDENGAR perbualan tokey-tokey kedai nasik lemak masa saya tengah beli barang runcit. Depa kata cili bo cap Maz ni merah dia cantik. Maka saya pun beli.


Bahan C:
Asam jawa (sebesar teloq kuning gred A - rendam angan ayaq)


BahanD:
1 camca besar gula
1 camca teh garam

(tak cukup tambah laa)


Bahan E :
Udang



Cara:
1. Hiris bawang. Tak yah nak buat rajin nak guna blender.
2. Tomih bawang. Minyak banyak sket pun tak pa. Biaq layu sket
3. Boh cili bo
4. Tutup kuali. Kacau sekali sekali sampai bawang hancur. Api slow. Memang lama sket...klu boring, sila layan FB
5. Bila bawang dah hancoq, boh la ayaq asam. Kacau lagi sampai pecah minyak
6. Boh perasa. Boh udang. Siappppp




14 comments:

  1. Haha syok bace resepi org utaghra kak mas... nk cube nk cube... mcm mudah sgt2 je

    ReplyDelete
  2. nmpak pun dah mengancam, makan dgn nasi lemak ni kompem terangkat...perghhhh

    ReplyDelete
  3. Mas..telio tenguk udang yang beso tu....lagi2 lah warna yang mengancam....
    Nanti nak cb...nak cb lah.....terima kasih pada idea...

    ReplyDelete
  4. Atas kuali dah tuh. Harap menjadi. Hehe thanks ats resepi akak ;)

    ReplyDelete
  5. Syok betui baca hang punya resupi. Keep up!

    ReplyDelete
  6. Sy dh cuba. Mmg sedap. Terima kasih sudi kongsi resepi..

    ReplyDelete
  7. Memang senang resepi Mas.. sheila nk try tgh hari ni.. cik abg ade beli udang semlm.. nyum nyum.... tak sabo nye...

    ReplyDelete
  8. Org utara msak mst la sdap kn...nk cuba jgk la..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...