Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, January 23, 2014

Rendang Tok





Assalamualaikum.
Menu lunch hari ni.. sangat2 sedap.... resepi dari mertua Mas...lama juga belajar buat untuk dapatkan rasa yang sama macam mertua...Alhamdulillah...dapat juga..
Walaupun Mas ada share resepinya sebelum ni...tak salah kan share lagi...senang untuk yang rujukan ...
Jadi...Selamat Mencuba....


Rendang Tok

Resepi : MasDuniaku


Bahan :


1 kilo daging lembu - dipotong
 santan dari sebiji kelapa - agak tuang sampai daging tu tenggelam
2 sudu besar kerisik
2 - 3 sudu besar gula merah - agak2 yerk
2 sudu besar membumbung serbuk kari daging 
kulit kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga, bunga lawang
1- 2 biji bawang besar - hiris 2 nipis
1/4 inci halia - hiris2
1 helai daun kunyit - hiris
garam secukup rasa

Bahan tumbuk :
1/4 inci halia
3 ulas bawang putih
1/4 inci kunyit hidup
1/2 inci lengkuas
2 batang serai - hiris2 dulu


Cara memasak :

Gaul sebati daging, bawang besar yang dihiris2, bahan2 tumbuk, halia yang dihiris2,daun kunyit, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga, kulit kayu manis, gula merah, kerisik dan serbuk kari, jika nak lebih sedap, perap dulu selama 1 jam.

Masukkan kedalam kuali bersih, tuang santan hingga daging tenggelam, kacau sebati.
Buka api perlahan dan biarkan mendidih, masukkan garam secukup rasa dan masak hingga rendang kering. 
Semasa masak imbangkan rasa kerisik, serbuk kari dan gula merah tu supaya seimbang.....gelap rendang tok tu bergantung pada kerisik dan gula merah....jadi kena pandai seimbangkan....masak hingga rendang tok kering, boleh juga lembab jika suka dengan api perlahan dan sentiasa kacau rendang tu.
Sedap dimakan dengan nasi panas, roti atau pun pulut...


4 comments:

  1. Mas, nak sikit rendang tok nak makan dgn nasi impit... bestnyaaa

    ReplyDelete
  2. Mas sdap klu dpt dicicah dgn ketupat @ lemang @ pulut...hishhh ...terangkat nih....

    ReplyDelete
  3. Salam tuan rumah..
    TQ share resipi rendang tok yang memang menarik ni..lama dah cari resipi ni tap selalu jumpa yang agak rumit...Yg ni nampak rupa menarik & bahan x rumit sangat...mesti cuba cuti CNY ni..tq

    ReplyDelete
  4. rajinnyer kak mas....seumur hidup ct xpenah lg masak rendang..sbb kena bertapa lama kat dapur...org malas mmg byk alasan kan..kan..kan

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...