Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, November 11, 2013

Bubur Ashura Versi Utara - Sangat sedapp




Assalamualaikum.
Buat yang mencari2 resepi Bubur Ashura Versi Utara yang sedap...boleh mencuba resepi dari wall fb Zaliedana ni....Serius memang sedap...Mas pun first time membuatnya...gara2 terliurr sangat tengok Zaliedana buat....TQ yer CT, akak share resepinya disini pulak...



Bubur Sora Versi Utara
Resepi : Koleksi Resepi

Olahan  : Zaliedana

Bahan:
2 Cawan Tepung Beras
3 cawan santan pekatcampur secubit garam
2 1/2 Cawan Air
Gula pasir ikut manis
Gula merah n Nesan / Gula Gerek(Sy letak nesan 2keping n gula merah 2sdu besar)
Kacang Kuda Direbus empuk
Keledek Dipotong Dadu n Direbus Empuk
Kacang Hijau Direbus Empuk
1 Btg jagung
Pisang Raja di potong Dadu msk last
1sudu besar Biji Sagu
Daun Pandan 2 ke 3helai
Bahan2 lain yg anda suka sprti Nangka ke ok juga..


Cara:
1.Masak air daun pandan yg disimpul dgn gula melaka,nisan n gula pasir..
2.campurkan tepung,air gula n santan kacau sebati2blend jerk
2. panaskan dengan api yg perlahan
3. setelah mendidih masukan kesemua bahan2 tadi
4. kacau sehingga pekat dan rasa manisnya kalu keras tambah sedikit air lagi..
5.Bubur yg telah betul2 masak TIDAK MELEKAT d periuk..Klo melekat lagi tu mmg kna kacau lagi ya..
5. angkat dan tuang dalam loyang , Api jgn dipadamkan smp selesai letak dlm bekas..sejukkan dan potong lah ikut suka..


5 comments:

  1. Asslmkm Mas
    Hadoii ai..Sedapnya Mas...Makan sejuk2 sedap sangat. Rindu pulak nak makannya.. :)

    ReplyDelete
  2. alamak tetiba teringin sgt nak mkn nih...hurmmm...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Mas, waaahh rajinnya wat asyura....mmg favourite akak jugak nih...nak nak versi utara...ia x macam jenis lambuk gitu kan...ala2 kuih kacau gitu... Selalu sangat mak buat....bahan hampir sama, tp x biasa la letak kacang kuda & nangka tu... Bahan lain hampir sama, cuma mak selalu letak jugak jagung, keledek, kentang, kacang tanah yg dah digoreng dan buang kulit...alahaaii kecuqqq dah ni.. :))

    ReplyDelete
  4. Berkobar2 nak mencuba ni Mas, kebetulan pula puasa. Tapi takde kacang hijau...huhu...encik hubby pula balik ptg. Tangguh dulu nmpknya.

    ReplyDelete
  5. tak pernah dapat mkn versi utara..nampak sedap sgt...salam kenalan yer mas

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...