Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, October 29, 2013

Roti, Donut & Burger Sambal dlm 1 resepi....memang terbaekkkk....




Assalamualaikum.
Terjangkit juga virus meroti....gara2 ramai yang tayang roti kt FB, tergoda juga akhirnya, lama gak bibik berehat..he3..Kali ni Mas menggunakan lagi resepi Roti Naik Tok Mak...memang terbaekkk resepi ni...Setengah dari adunan Mas buat donut dan burger sambal...Alhamdulillah....lembut gebu kuih2 ni....Tima kasih banyak2 pada  Tok Mak atas perkongsian resepi Roti Naik ni...memang sangat besttt


Roti Naik Tok Mak
Resepi : Tok Mak FB


Bahan2 :
500 g tepung high protien @ tepung gandum @ tepung roti
 1 biji telur

 3/4 cawan gula halus
 1 sudu besar susu tepung  - Mas ikut Ika gantikan horlicks
 2 sudu besar susu pekat manis
 2 sudu besar marjerin
 1 sudu besar shortening
 1 peket mauripan (11g)
 campurkan susu pekat manis + telur + tambah air...jadikan 300 ml semua sekali 

***utk pastikan yis hidup....sy campurkan skali yis dlm bancuhan air diatas....sy guna air suam panas...jika yis berbuih...maksudnya sedia utk diguna...jika sebaliknya...jgn guna...(resepi tok mak x tulis cam ni....maaf tok mak...sy ubh sbb nk tgk yis ok ke x)

Mas tak campur pun yis ngan campuran air tu, tuang jerk yis dengan bahan2 diatas, Alhamdulillah, roti tetap lembut gebu ...  ^__^




Cara :
Dalam mangkuk...
Masukkan tepung dan gula halus...masukkan adunan 300ml air tu...gaul sebati....
Masukkan marjerin dan shortening...gaul rata....
Teruskan uli hingga adunan lembut, licin serta elastik...

Perapkan doh sehingga naik sekali ganda...tumbuk2 doh utk kuarkan angin...bulatkan       kecik2...susun dlm loyang...yg dah di griss....perap lagi sejam, untuk buat doh pizza boleh kurangkan kuantiti gula.
Bakar dalam oven 180...selama 20 minit atau hingga masak...dengan api atas bawah
Kaedah lain menggunakan Bread Maschine boleh set kan mcm biasa utk buat doh.





5 comments:

  1. Memang terbaiklah Mas... satu adunan macam2 boleh dihasilkan ikut kreativiti.

    ReplyDelete
  2. sedapnya makan roti cicah sambal..terbaek!

    ReplyDelete
  3. perghhh, mmg sedap resepi ni kan, gebu n lembut je...

    ReplyDelete
  4. nasib baikk baru buat roti, kalau x mmg meroyan nengok roti akak yg gebu nih..

    ReplyDelete
  5. Kak mas...walaupun xguna water roux ttp lembut gak ke....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...