Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, September 2, 2013

Puding Karamel - sedap sangatttt




Assalamualaikum.
Masa belek2 blog kak Azie, terjumpa resepi Puding Karamel ni...seriusss terus terpikattt...
Jadi Mas pun try membuatnya....Alhamdulillah....memang sangatttt sedapp..Jadi Mas share resepinya disini pulak yerk..TQ kak Azie...



Puding Karamel - Resepi II
Oleh: Azie Kitchen
Untuk: 20 bekas


Bahan :
1 tin susu pekat manis (kurangkan jika tak suka manis)
1 tin susu cair
1 tin air
5 - 6 telur - buang mata
Esen vanilla
1 1/2 cawan gula pasir - untuk dijadikan gula hangus
3 cawan air - untuk dijadikan gula hangus




Cara cara:
Goreng gula hingga perang. Bila gula bertukar warna, baru masukkan air. Masak sehingga menggelegak dan gula hangus menjadi cair semula. Gula hangus ni memang cair yerk...
Tutup api dan biarkan sejuk sebelum disimpan dalam peti ais. Esok pagi, masukkan ke dalam bekas bekas kecil.
Telur dibuang mata dan dipukul tetapi jangan sampai berbuih. Masukkan semua bahan lain. Kacau sehingga sebati. 
Tuang ke dalam bekas kecil yang telah diisi dengan air gula hangus. 
Panaskan periuk pengukus sehingga air mendidih. Kukus selama 10 minit atau sehingga masak. Sentiasa di lap penutup pengukus supaya permukaan karamel menjadi cantik.




7 comments:

  1. Hi…saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://ibu2ahmad.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Mas, akak pun sebenarnya dah amik resepi Azie ni lama dah, duk intai2 masa dia wat majlis tunang anak dara dia masa tu kan...teringin nak cuba, tp x cuba2 lgk...resepi pun ntah mana dah...hahahaha... Mintak yg Mas sikit laa...akak caya, mmg sedap nih!

    ReplyDelete
  3. tngk pun dah tau mmng sedap, terasa nyaman je lalu kat tekak...mesti buat ni...

    ReplyDelete
  4. hai, sy singgah blogwalking..sedapnye nampak..jemput singgah
    http://vitaminpilihansemua.blogspot.com/

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...