Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, July 24, 2013

Karipap Daging Rangup





Assalamualaikum.
Kali ni try Karipap Daging Rangup resepi dari kak Quinnie. Memang berbaloi menerainya...sedapp karipap ni..memang rangup dan lembut pastrynya...mula2 kompius macam Kak Yatie bila baca resepinya, sukatan marjerinnya yang pada Mas agak banyak...tapi bila Kak Yatie kata dia try juga buat dan sukakan resepi ni...Mas pun mencuba juga...alhamdulillah...memang best karipap ni..TQ kak Q dan Kak Yatie...Mas sharekan disini pulak yerk..


Karipap Daging Rangup
Resepi :
Rujukan : Kak Yatie


Bahan2 inti :
300gm daging - Yatie guna daging kisar
8 biji kentang saiz besar - potong dadu
1 biji ubi keledek saiz sebesar kentang - potong dadu (optional- tak dek pun tak pe)
4 sudu besar udang kering *
1 bawang besar*
2 bawang putih*
6 cili kering* -rendam dgn air ( blend bahan* halus)
7 tangkai daun kari
2 sudu kecil garam
3 sudu besar gula
5 sudu besar rempah kari daging -dibacuh dgn air
1/2 cawan santan pekat
air secukupnya

Bahan2 doh :
750 gm tepung gandum
300 gm planta (Yatie guna butter)
1/3 cawan minyak sayur/ masak
2 sudu kecil garam
1 cawan air dari peti ais (letak sikit2 masa menguli doh)




Cara-Caranya :
Mula2 masak inti....panaskan skit minyak dlm kuali...kemudian masukkan bahan2 blend....masak hingga naik bau dan bahan tumis agak kering airnya....kemudian masukkan rempah kari daging...kacau2 rata...dan masak hingga terbit minyak...bila dah terbit minyak...masukkan daun kari....kacau hingga naik bau dan masukkan daging....gaul2 rata....kemudian masukkan kentang, keledek dan air. Air hendanglah dimasukkan sampai hapus kentang tapi jgn lebih sgt sebab nanti kentang jadi hancur. isi jugak santan dan gula.....masakkan hingga kering....bila dah agak2 nak kering...masukkan garam....kacau lagi hingga kering inti tadi/ air dia dah tak de....tutup api dan sejukkan.
Bila inti dah sejuk...baru buat doh....


Cara2 membuat doh :
**Mula2 panaskan minyak dan planta dlm periuk kecil. 
Masak hingga didih dgn api yg kecil. 
Sementara tu masukkan tepung dan garam dlm manggok besar...kacau2 rata...bila dah didih planta tadi...masukkan skit2 dlm tepung tadi....gaul dgn sudu / senduk kayu sebab panas.....kacau2 rata sampai habis. 
Kemudian isi air...isi skit2 dan mula la menguli.....uli sampai doh jadik macam doh buat roti lembut dia...dan texture dia pun lebih kurang sama...rasa cam lembut dan boleh nampak doh tu naik skit.....uli sampai tak melekat doh tu pada mangkok dan tangan....bila dah dpt doh camni maknanya betul la tu....kemudian balut doh dgn plastik...rehatkan dlm 10m...
Lepas doh direhatkan kita akan dpt doh yg lebih lembut...nampak dia cam berpeluh doh tu....kemudian boleh la mula kan proses menggelek doh dan mengisi inti.....ambil skit tepung dan tebarkan tepung tu sebelum gelek setiap doh....saya guna acu bulat yg besar tuk dptkan betuk yg sekata...kalau tak dek boleh guna cawan....gelek nipis dan bolehla isi inti.....bagus tips balut doh ni dgn plastik sebab doh tu akan lembut sentiasa dan tak dek masalah doh tu akan kering kalau kita buat byk pun dohnya....
Bila dah habis buat karipap tadi....boleh la goreng...faktor menggoreng pun penting jugak....kalau tersalah cara...kulit tu tak rangup sgt dan tak dek ruang2 kosong kat dlm dia....kalau betul cara goreng nya..karipap tadi akan mengembang dan rangup lama....saya kalau goreng pagi....malam pun still sedap lagi kalau nak makan. Masukkan minyak yg byk dlm kuali.....panaskan minyak dan bila minyak dah panas...tutup api dan baru masukkan kuih karipap...ni utk mengelakkan karipap tadi kulit dia berjerawat dan karipap masak sekata...isi jgn penuh sgt dlm kuali....lepas tu hidupkan balik api...api kecil je....dan kemudian biar karipap tu masak hingga kuning....selalu balik2 kan dia...tapi jgn kasar sgt masa nak balikkan sebab kulit ni rangup...takut pecah....dah kuning kaler dia...boleh la angkat. bila nak masukkan karipap tuk kali kedua...tutup balik api kuali dan letak karipap dan hidupkan balik api...sama macam proses pertama...buat cam ni tiap2 kali nak menggoreng..




Cara2 nak simpan kalau ada karipap yg lebih....dulu2 saya akan goreng sekejap dan toskan karipap...bila dah sejuk susun dlm tupperware dan simpan dlm peti ais...tapi kadang2 letih dan leceh kalau guna cara ni...so saya guna cara lain....masa proses buat karipap tadi...bila dah siap satu dulang....saya simpan dlm peti ais....biar dlm 1/2 jam dan kemudian keluarkan dia dan baru susun dlm tupperware...boleh simpan bertinggkat2 kalau ikut cara ni sebab karipap tadi dah keras kulit dia....kalau nak lapik dgn plastik antara karipap tu pun boleh...tapi saya kadang2 tak buat pun. karipap tapi tak melekat kulit dia antara satu sama lain sebab kita dah keraskan kulit dia dulu sebelum tindan2kan....
( nota:kalau ikut cara2 masak kulit saya tu....insyaallah anda akan dpt kulit yg rangup dan ada ruang kat dlm dia....saya selalu tertanya2 macam mana la org dpt kulit cam ni....dan faktor menggoreng penting...kalau api kuat memang kulit dia tak gelembong) 




11 comments:

  1. Pergh!! gumuks nya karipap... gerenti cepat kenyang kan Mas.... yummeh!!

    ReplyDelete
  2. waaaaaaaaaaa.. leh try ni..hee., tpnk kena cari ubi keledek lea plak.. hee..

    hai.. salam kenal,
    follower no.1246
    done follow sini,
    jom follow teman yea..=)

    http://tengkubutang@blogspot.com/ -->(official)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/ -->2nd blog

    ReplyDelete
  3. Byk nyee marjerin kan mas.. mungkin utk ranggupkanya

    ReplyDelete
  4. pergghhh, kalau dapat sepiring karipap ni utk berbuka nnt pun ok jugak...hihii

    ReplyDelete
  5. Teringin pula nak buat karipap bila tgk N3 Mas ni...blm buat lg masa bulan pose ni...

    ReplyDelete
  6. Salam perkenalan mas....
    Sedapnya karipappp...montel-montel, bilalah agaknya leh buat....
    Kalau duduk dekat, pasti dapat sepiring....akekekkke
    Muka tak malu..
    Senang-senang nanti jemputlah ke blog mamaAna...

    ReplyDelete
  7. memang sesuai betul karipap macam ni dibuat berbuka kan mas..
    anak2 akak suka karipap..:)

    ReplyDelete
  8. lama dah xmakan karipap.
    alahai..teringin pula..

    ReplyDelete
  9. Salam Kak Mas.. kueh kegemaranku.. karipap sedapnyer.. tgk2 inti daging lak tu.. sedap nyer kak.. tgk inti dah terasa2 sedapnyer..he he

    ReplyDelete
  10. karipap antara feberet anak2.. mmg laku time bulan puasa.. akak pun dah 2 kali buat karipap sejak puasa.. siap boleh buat frozen juga.. yg 2nd time tu buat kat rumah mak.. frozenkan utk mak.. nnt senang dia nk mkn tinggal goreng je..

    ReplyDelete
  11. Nak tanya. Kalau aduan ni dapat berapa biji karipap?

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...