Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, July 22, 2013

Biskut Sarang Semut




Assalamualaikum.
Antara biskut raya wajib tiap tahun....biskut raya yang penuh nostalgia masa kecik....dulu suka gi beraya semata2 nak mencari biskut ni...klu dah dapat, habis sebalang Mas makan..he3
Sekarang anak2 pun ikut, suka juga dengan biskut sarang semut ni, siap pesan lagi masa awal puasa nak biskut sarang semut nanti masa raya.
Untuk resepinya, Mas suka sangat resepi Kak Hanieliza ni, tapi dah diadjust sikit oleh Noorsha dengan menambah tepung kastard....hhmm..memang terbaekk resepi ni....



Biskut Sarang Semut
Resepi : Kak Hanieliza 
Sumber :  Noorsha

Bahan :
250 gm butter
100 gm gula halus
350 gm tepung gandum ( Mas ikut Noorsha guna 250 gm saja )
100 gm tepung kastard ( Mas ikut Noorsha tambah ) 
100 gm tepung jagung
1 biji kuning telur 
1 sudu kecil esen vanila

Bahan Hiasan :
sedikit coklat rice
sedikit manik gula kecil ( warna warni )
secukupnya paper cup kecil




Cara :
Pukul kembang butter dan gula.
Masukkan kuning telur dan esen vanila dan gaul rata.
Masukkan tepung dan gaul rata.
Parutkan adunan kedalam mangkuk kecil dan sudukan kedalam paper cup.
Taburkan coklat rice dan manik gula kecil.
Bakar dalam oven dengan suhu 180c sampai masak ( anggaran 15 minit ).
Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.

Update :
Pemarut Biskut Sarang Semut ...TQ Google









Contoh2 pemarut tuk Biskut Sarang Semut, boleh jerk guna yg mana2 ...



20 comments:

  1. assalam kak mas nak mintak izin copy resipi boleh tak?? nampak cam senang dan sedap jew...hi3

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikum salam..
      boleh yatie....sila2..selamat mencuba yerkkk

      Delete
    2. he3 kak mas ni dapat banyak tak?? hurmm nampaknya raya tahun ni ber"sarang" semut lah titew yer kih3

      Delete
  2. Assalammualaikum Mas, anak2 Mas makan sebalang mcm mak dia tak? hehe....akak cuti buat kuih raya, nak memborong kat kl, tak sedap pun lantaklah. Kita buat tahun lepas sampai berkulat org tak makan.

    ReplyDelete
  3. salam kak mas...

    saye pun nak mintak salin resepi

    :)

    ReplyDelete
  4. Ermmm D5 suker kuih nie but xtau nk buat nyer susah gak nk cari yg sedap kan thanks kongsi resepi nie :)

    ReplyDelete
  5. Lalinggg.. Kita guna 350g kastard dan 50gandum. Semestinya sama sahaja....

    UmAi dh en zalie dh angkut satu balang. Huhuhu. Kn buat lagi esok2

    ReplyDelete
  6. Salam Mas...
    Kita tak pernah lagi mknn uat biskut sarang semut,tp ramai kwn2 yang tayang biskut ni...semestinya sedap

    ReplyDelete
  7. Salam mesra kak Mas,
    Kak Mas da byk buat biskut raya dah... Saya pula yg cemas. Oven saya belum lagi panas sepanjang puasa ni :)
    Adik saya dah bertanya biskut raya. Tengah cari idea ni...
    Sedap biskut ni, saya dulu suka juga makan, tetapi belum penah try. Tak susah, kan kak Mas?
    Nak buat biskut raya gak... huhu :D
    P/S: Alang-alang, terus komen. Kalu tidak, tiba2 line intenet takde. :)

    ReplyDelete
  8. salam, kak boleh tak tunjuk gambar pemarut tu... camne rupanyer. tq

    ReplyDelete
  9. kak mas, mohon salin resepi sarang semut ni, mcm senang la pulak :) .... penggemar sarang semut....

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Salam kak. Sy dah buay kuih ni iku resepi akak. Alhamdulillah jadi...hehe.. Tq kak.

    Jemput dtg blog sy
    cahayasumaiyah.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. Klu x pkai butter pkai marjerin x pe ke?

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum sis. Minta izin cuba resepi sis ye. Tqvm.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...