Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, January 16, 2012

Kek Gula Hangus ( Kak Anim )





Assalamualaikum.
Akhirnya...semalam ngekek juga setelah lama tak buat kek....
Kek Gula Hangus ni memang Mas dah lama usha masa Kak Anim buat dulu....lepas tu yang Mas perasan Izahdaut pulak yang buat dan diikuti pulak dengan Anna. Hmmm..memang dah tak tahan godaan....jadi semalam Mas pun godek2 buat Kek Gula Hangus ni setelah bertemuramah dengan Izah dan Kak Anim pasal pembikinan Kek Gula Hangus ni...he3...maceh yerk ....akhirnya Kek Gula Hangus ni menjadi dengan jayanya.....nak membuatnya pun senang sangat....godek2 bahan2 tu...dah siap untuk dibakar....untuk resepi Kek Gula Hangus kali ni, Mas buat 1/2 adunan jerk memandangkan permintaan untuk kek gini agak kureng.....hmm..hasilnya berbaloi2 juga...Kek Gula Hangus ni sangat lembut dan rasanya pada Mas sedang2 elok jerk manisnya....maceh juga pada tuan resepi Kak Anna iaitu kawan Kak Anim atas resepi Kek Gula Hangus yang mudah dan sedapppp ni..

Kek Gula Hangus
Resepi : Kak Anna - kawan Kak Anim
Sumber : Kak Anim, Izahdaut dan Anna

* Mas pun mcm Izah gunakan sukatan cawan mcm kak Anim

Bahan :
1 gelas gula
1 gelas air

*1 gelas gula di jadikan gula hangus dan masukkan
1 gelas air. Hati2 dengan gula yang panas waktu masukkan air.

3/4 tin susu pekat-boleh kurangkan ke 1/2 tin
1 gelas tepung
5 biji telur
4 sudu makan margerin * Mas pun mcm Izah guna butter
2 sudu kecil soda bikarbonat





Cara membuatnya :
Alas acuan dengan kertas.
Lenser acuan dengan margerin - ketepikan.
Pukul margerin dengan telur hingga sebati. Pukul manja2 jerk, tak payah sampai kembang.
Masukkan susu pekat manis dan masukkan juga gula hangus tadi.
Akhir sekali masukkan tepung gandum dan soda bikarbonat
Kacau sebati.
Tuang dalam loyang yang dilenserkan marjerin tadi.
Bakar pada suhu 170 selama lebih kurang 1 jam



33 comments:

  1. sedapnya...hubby ira mmg suka makan kek ni

    ReplyDelete
  2. Mas, husband mmg suka sangat kuih ni... nampak berkilat2... weh! sedapnya tp entah bila nak ngekek pulak!

    ReplyDelete
  3. perhhh.. lubang anai2 dah tu... suke suke suke.. lawo kek ko kejadiannya mas. mna yg belen? aku nadah mulut je ni.

    ReplyDelete
  4. aduhai mas.. kzura suka kek ni tp skrg susah nk beli kt mana2 kan.. nk buat.. alahai malasnyer.. kzura order dgn mas je la.. boleh?..

    ReplyDelete
  5. Wanieyra,

    hubby mas pulak tak berapa gemar..
    dia rasa seketoi dua jerk..he3

    mas juga yang perabiss..he3

    ReplyDelete
  6. Kak Rose,

    kak rose..
    bestnya ada geng suka makan...
    hubby mas kurang sikit kek gini..

    buat la kak..
    senang jerk..

    ReplyDelete
  7. izahdaut,

    besonya mulut kau nganga.....
    aku suapkan 2 ketoi terus la...muahahaha

    jah...seronok aku ngekek semalam...
    menjadi...he3

    ReplyDelete
  8. ::Azura Rahman:: ,

    he3...kak zura..
    idak la susah sangat buat kek ni....
    cer try buat....

    ReplyDelete
  9. roses_leo09 aka hanim

    wah ....
    cantik struktur kek ni. mcm sarang lebah gitu

    ReplyDelete
  10. cantiknya sarang dia.. geram betul bila tun tgk kek gulahangus yg lubang2 besar camni.

    ReplyDelete
  11. korang ni kan?..ambik resepi tkde upah ke..upah?..ni akak ni dah terleleh dah ayaq liuq dok tgk hangpa semua dok buat kek sepan nih tauuuu..
    tak tahan jiwa raga akak dah ni mas,kejap lagi nan membaking kek ni jugak..mmg fav akak sgt2..takde kek lain pun takpe..hehe

    ReplyDelete
  12. Roses_Leo09,

    kak rose..
    rasanya kek ni ada org panggil kek sarang lebah kan..he3
    klu betul la....
    klu tak betul..malu...nyorokkkkk

    ReplyDelete
  13. tun_telani ,

    tun..apa lagi..
    gi la godek2 buat cepat...
    senang jerk buatnya..
    sedappp tau..

    ReplyDelete
  14. anymz ,

    muahahaha...
    akak lak yg tergoda....
    gi godek buat kak...
    maceh atas resepi kek yg senang dan sedappppp ni...
    like beribu kali tau....
    muahhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  15. Kak mas,uiii skng nih makin rajin ke dapo sungguh,kjab2 jer klr menu baru..Cantik sungguh sarang kek tuh kak,nmpak berkilat jer..Tingin nk wat,tapi takut jadi xcantik,sbb sy xprnh lagi wat kek jns2 gini..

    ReplyDelete
  16. As'salam Mas

    wahhh..suka..sukaaa dengan kek gula hangus ni. k.ct pun dah amik resipi ni kat blog kak Animdulu dah. cuma nak buat macam tak yakin boleh cun acam Mas punya. adehh..tergoda juga akhirnya. kena cuba juba ni.

    Mas buat 1/2 adunan ni berapa lama nak bakor ni Mas. guna loyang berapa inci..? banyak pulak tanya erk..hahaha

    ReplyDelete
  17. Mas...

    Nak mintak tolong ni, boleh tak letak sukatan cawan kat sini..macam comfuse sekejap dengan sukatan gelas ni lah Mas..hihi

    ker setiap sukatan gelas tu tukar dengan cawan jer. yang susu tu 3/4 tu tukar jadi 3/4 cawan gak eh..hehehe

    ReplyDelete
  18. Zaliedana,

    ct..ni kali ke 3 kak mas buat tau...
    alhamdulillah..menjadi dgn jayanya..
    try la buat ct...
    senang jerk...
    belum cuba belum tahu kan....

    ReplyDelete
  19. CT Delima,

    he3...
    wahhh..nmpk kak ct semangat nak buat...
    hmm..akak guna jerk sukatan cawan metrik yg 250 ml tu...
    insyaAllah, menjadi kek akak nanti..
    susu pekat manis tu pulak..
    klu akak suka manis...
    boleh letak 3/4 tin...
    klu suka kurang manis...
    1/2 tin pun dah sedang2 manisnya....
    sukatan susu tu akak ikut tin susu pekat manis la kak..

    macam mas buat 1/2 adunan
    mas bako dalam 45 minit jerk..
    guna loyang kecik...bila tuang ada suku lagi bahagian tingggal sebab nanti kek ni akak naik...

    selamat mencuba yerk kak...
    harap akak faham dengan penjelasan mas...
    boleh tanya lagi klu ada apa2...he3

    ReplyDelete
  20. salam mas...cntik bersarang kek tu...geram pulak tgk...nnt akak pun nk try la resepi kak anim ni...

    ReplyDelete
  21. Salam Mas,lewat sampai..tentu kek dah abis kan..hehehe..suka tengok sarang dia..menjadik...

    ReplyDelete
  22. Mas...

    terima kasih banyak2 dah faham dah..hehehe. Insya'Allah nak buat juga sebab kek ni k.ct pernah buat zaman anak2 dara dulu. pas tu lama dah lupa terus..hehehe.

    okey kalau ada apa2 nak tanya k.ct call jer senangggg!..hehehe. Tq Mas..muahh!

    ReplyDelete
  23. salam mas... yaaaaaaaaa ampun terliur sungguh aku tgk kek kau ni mas... huhu..lame sungguh x makan! terasa2 kat tekak ni.. td tgk kat fb, nampak kecik jer pun dah teringin.. ni kan plak nampak pic yg besar ni.. siyes aku nak gi godek jap lg ..huhu

    ReplyDelete
  24. Liza ,

    selamat mencuba kak liza...
    memang terbaik kek gula hangus ni...

    ReplyDelete
  25. rahel,

    alhamdulillah rahel..
    kek gula hangus ni menjadi dengan jayanya...he3
    try la buat juga rahel..

    ReplyDelete
  26. CT Delima,

    he3...ok kak
    selamat mencuba......muahhh

    ReplyDelete
  27. nOOrsha ,

    muahahaha...
    ni yg aku nak gelak beso...
    kak anim pun kata nak godek buat gak tu..
    selamat mencuba yerk sha...
    tak sabo nak tengok kek kau pulak..
    sah2 cun gila.....

    ReplyDelete
  28. cantik dan nampak begitu sedappp sekali :)

    ReplyDelete
  29. assalam mas, akak pun terliur dh tgk kek mas ni...adehhh kalau ikutkan hati nk gak merasa tapi kena sabarkan diri dulu sekrng ni dlm proses nk mendietkan diri ni..hehe

    ReplyDelete
  30. Aslmkm Mas. Along dah lama angan2 nak buat ni tp tak kesampaian....

    ReplyDelete
  31. Assallamualaikum Mas..
    Semoga makin bertenaga sekarang ye Mas..
    Cantiknya kejadian kek Mas ni. Picture pun menggoda je tau.. Nanti nk try jugak lah...

    ReplyDelete
  32. salam mas,rasa2....nk watlh mas, pkai godek2...xpayah pkai mix ke ^_^ zila66 (cpt2 jwb akk tungu) hehe..

    ReplyDelete
  33. mas... nie kek fav akak nie... lagi2 anak2 akak.. mmg suka makan kek nie.. nak cuba juga nnt.. nampak cantik bersarang kek tu mas..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...