Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, January 19, 2012

Ikan Masak Asam



Assalamualaikum.
Resepi yang simple dan sedapp...dan tak payah lauk lain dah klu nak makan Ikan Masak Asam ni ngan nasi. Selalunya kalau Mas dah jemu masak masakan bersantan, bersambal...Mas akan masak Ikan Masak Asam dan telur dadar jerk. Dah cukup sedapp untuk dimakan dengan nasi panas2....dan tempoh untuk memasak Ikan Masak Asam ni tak mengambil masa panjang, lepas goreng ikan, dah boleh terus masak kuahnya. Kalau yang kuat pedas, boleh tukar cili merah tu dengan cili padi...lagi ummmpphh rasanya sebab ada rasa masam dan pedas, untuk resepi ni, Mas guna cili merah jerk sebab anak2 nak makan kan....jadi terpulang pada citarasa sendiri yerk..selamat mencuba...

Ikan Masak Asam
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
4 ekor ikan kembung - ikan lain pun sedap juga 
1 biji bawang besar - dihiris2
2 ulas bawang putih - dihiris2
1 biji cili merah ( klu nak pedas, guna cili padi ) - dibelah2 @ dihiris2
1 cawan air asam jawa
sedikit garam dan gula secukup rasa
sedikit kiub ikan bilis
sedikit lada hitam yang ditumbuk

Cara memasak :
Lumurkan ikan yang telah dibersihkan dengan garam, serbuk kunyit dan lada sulah dan goreng, angkat dan toskan.
Lebihan minyak goreng ikan, cedok minyak untuk disimpan dan tinggal untuk ditumis ajerk.
Tumiskan bawang besar, bawang putih dan cili hingga wangi dan masukkan air asam jawa ( pandai2 agak yerk asam jawa tu supaya tak masam sangat kuah tu ), biarkan mendidih dan masukkan sedikit garam dan gula secukup rasa dan sedikit kiub ikan bilis, kacau sebati dan rasakan, boleh tambah lagi bahan2 untuk seimbangkan rasa tu dan bila ok, masukkan ikan goreng tadi dan serbuk lada hitam,kacau, biarkan seketika dan boleh diangkat.


35 comments:

  1. Pagi Mas..
    Ni lauk fav akak ni mas
    Makan dgn nasi panas2
    Tak payah lauk lain lagi dah mmg bertambah-tambah akak makan..
    uk alahaiii.. terliur dah ni..

    ReplyDelete
  2. mmg sedap masakan mcm ni.. bila boleh cuba... tg mas

    ReplyDelete
  3. As'salam Mas

    lauk2 macam ni tambah sedap kalau k.ct letak timun yang kecik2 tu Mas. Memang betul ikan masak asam ni kalau makan mahunya bertambah nasi dalam pinggan..hihi

    Tapi mak dengan ayah jer yang akan, anak2 bujang buatkan lauk lain jer..hihi

    ReplyDelete
  4. Arrrrr.....ni lauk pertama ibu mertues ku ajor....lauk feberet anak dia....tp depa panggil rendam asam n bezanya x letak lada hitam. Seminggu kadang 2,3 x masak ni....

    ReplyDelete
  5. mmng sedap lauk mcm ni, biasanya akak tambahkan daun limau purut kasi harum sikit..he3..lapor lerrr pepagi ni...

    ReplyDelete
  6. AZLITA AZIZ,

    kak ita..
    bila teringat kemasaman kuah tu...
    jadi kecur air liur kan..he3
    memang best...

    ReplyDelete
  7. CT Delima,

    kak ct..mujur anak2 mas suka..
    jadi klu malas2 tu, masak gini la jawabnya...kikikiki

    ReplyDelete
  8. Chah ,

    kak chah..he3
    sedappkan masak lauk gini sesekali...

    ReplyDelete
  9. kak Yatie ,

    kak yatie..
    hmm...klu letak daun limau purut..
    lagi wangi la kan...
    nanti2 mas pun nak try la..he3

    ReplyDelete
  10. salam mas..mmm terus kecur air liur baca pasal masam masam nih, simple je nak masak nih kan, mcm masak taucu jugak la ya..de ikan selar 3 ekor tu, harus ku masak asam mcm mas ni.. :)

    ReplyDelete
  11. Assalam Mas....
    akak pun suka masak style gini.. tak kisahla guna ikan, ayam atau daging.. semua sedap.. cuma beza akak ada letak hirisan halia sikit.. & kiub bilis akak jarang letak.. lenkali boleh ikut style mas pulak.. hehe.. terliur akak tgk lauk mas ni.. akak memang lebih suka ikan berbanding lauk2 lain.. hihi..

    ReplyDelete
  12. Mas...macam asam pedas ye? kalau guna ikan baulu (Sabah panggil baulu) lagi sedap tau.

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum mas..
    wah sukanya ngan resipi nie mas... nak masak juga ler nanti... kalau makan ngan nasi putih panas nie mmg sedap nie kan mas..

    ReplyDelete
  14. susumanis,

    hmmmm....sesuai sangat ikan selar tu diasamkan..he3
    selamat mencuba yerk...

    ReplyDelete
  15. MaDiHaA a.k.a Ratna,

    sama la kita kak..
    ikan lebih sedappp kan...
    hmmm..akak lak letak halia yerk...
    selalunya klu ayam @ daging, baru mas letak halia...
    tak pe..
    boleh try nanti..he3

    ReplyDelete
  16. ~~zAnAfAhMi~~ ,

    rasa macam asam pedas sebab masam2 pedas...
    tapi cara masak..
    masak asam ni lebih simple...he3

    ReplyDelete
  17. Diana @ Melley Mey,

    kak diana...
    klu mas....masak ikan gini...
    makan ngan nasi putih jerk kak,
    dah sedapp..
    klu rajen..buat telur dadar...
    perhhhhhh

    ReplyDelete
  18. amboi..sedapnya...kdg2 kan kak mas..klu tgk kak mas msk ala2 kpg yg simple ni la yg buat sy mkin teringin...

    tp klu sy,mmg guna cabai burung..campo dgn cabai merah..mkn nasik bertambah..hehe

    bila nak kurus ntah klu tgk kak mas msk, blk umah sy pon dok teringin nk msk n mkn..hehe

    ReplyDelete
  19. adoyaiiii... macam nk menitik air lior atas keyboard ni tgk ikan kembong yg terbujur dalam pinggan mas tu...laporrrrr

    ReplyDelete
  20. lama x masak gini
    sebab asam jawa x der stok ngeee

    ReplyDelete
  21. qaseh johanna,

    he3....qaseh..tak pe..
    masak jerk..
    cuma jangan makan banyakkkk..
    aci tak..he3

    ReplyDelete
  22. Gee®,

    pandai ikan kembung tu menggoda kak gee yerk..kikikiki

    ReplyDelete
  23. ☆*♥L@dy @yU♥*☆,

    he3...tak pe..
    tunggu ada stok asam jawa dulu yerk...
    nanti boleh buat kannn...

    ReplyDelete
  24. Kak Mas,bila nengok lauk nih,igt menu time pantang kak,cuma mak tuka ngan ikn bilis,coz sy xmkn ikn,hehe..Pastu letak halia n mmg lada itam byk2,adeiii berpanas la pas tuh..

    ReplyDelete
  25. salam kak mas...amboi2 pagi dh tayang lauk fav...besh masak mcm nih..simpleee tpi sedap...

    ReplyDelete
  26. Salam Mas,betul ckp Kak Azlita..klu jumpa lauk cam ni..bole betambah-tambah nasi n tak payah lauk lain lagi..sedap sangat..

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum mas, lama saya xbersiaran hehehe. ni lauk kegeraman saya ni, klu dah xlalu dah nak mkn ape ni yg paling sonang, cepat n sodap kan? klu dalam pantang ari2 makan lauk camni cuma guna ikan yg boleh mkn la....saya suke lg ikan kembung, sekali mkn 2-3 ekor n letak cili padi perrrgh sodap....

    ReplyDelete
  28. Zaliedana,

    hmm..klu dalam pantang boleh makan yerk masak gini....he3
    boleh kak mas try nanti....

    ReplyDelete
  29. chikadakbiru,

    sesekali masak masakan gini..
    bestkan ck..
    simple dan sedappp...
    i like

    ReplyDelete
  30. rahel ,

    hmmm..betul tu rahel..
    mas pun makan ngan nasi panas gitu jerk..
    tambah sikit telur dadar untuk lebih ummmphhhhh....he3

    ReplyDelete
  31. Hanim ,

    baru mas tahu dalam pantang boleh masak asam gini...
    cuma cili tuko ngan lada hitam la kan..he3
    insyaAllah..nanti berpantang boleh mas try..her3

    ReplyDelete
  32. my own family favourite akan lauk ini.lps mkn byk yg bercholestrol tinggi sempena raya ni kan lauk ni sesuai sgt utk dihidangkan esok. masam2 manis gitu rasanya sya selalu msk lauk ini tpi saya tambah taucu 1 sudu kecil higga menjilat jari mkn dgn nasi panas2, sambal belacan,ulam sikit alhamdulillah lauk yg tak payah pakai modal yg mahal... cuba

    ReplyDelete
  33. tq kak...share resepi ni.sy mmg xtau masak.bwu nk blaja..hehehe

    ReplyDelete
  34. tq kak...share resepi ni.sy mmg xtau masak.bwu nk blaja..hehehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...