Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, January 18, 2012

Ikan Bilis Goreng Cili Padi Tempoyak



Assalamualaikum.
Hmmmm...tempoyak...pantang tengok tempoyak...maunya meleleh jerk air liur ni.....kikikikikiki....
ni gara2 Izahdaut tayang semalam....jadi terliur lak..lagi pun stok tempoyak memang ada tu...masih baru lagi....mertua kasi masa balik kampung baru2 ni.....lagi pun semalam memang masak simple2 jerk...ingat nak buat sambal belacan, tapi bila ternampak Izahdaut tayang Ikan Bilis Goreng Cili Padi Tempoyak, aduhhhh...dah terbayang kesedapannya walaupun belum rasa lagi...kena sangat tu dimakan ngan ikan goreng dan bayam tumis air....bebudak tu dapat ayam masak kicap...memang tak jeling dah ikan goreng yang dok 2 ekor berduet dalam pinggan tu...he3...
Alhamdulillah.....memang dah jangka...sedapppp sangat...maceh pada tuan resepi akak yang awet muda sentiasa cun tu ( ayat nak memang GA, sah2 Izahdaut berbulu baca ni...muahahaha ) Kak Anim. Tapi Mas tak letak cili padi sebanyak yg akak cadangkan tu....berasap telingo den...kikikikiki

Ikan Bilis Goreng Cili Padi Tempoyak
Resepi : Kak Anim
Sumber : Izahdaut 

Bahan :
2 genggam ikan bilis-goreng garing dan ketepikan
25 ulas cili padi*
1 labu kecil bawang besar*
1 ulas bawang putih*
bahan2 bertanda * di kisar kasar
1 1/2 senduk makan tempoyak
minyak untuk menggoreng

Cara memasak :
Kurangkan lebihan minyak goreng ikan bilis tadi menjadi lebih kurang 1 mangkuk kecil
Tumiskan bahan2 kisar sebentar dan masukkan tempoyak.
Gaul sebati dan masukkan ikan bilis goreng
Sedia untuk di hidangkan dan jika suka bolehlah di perah sedikit limau kasturi..
*nota izah: izah sengetkan kuali selepas memasaknya, tutup api, biarkan minyak turun. Biarkan 5 minit. Kemudian cedukkan minyak keluar. 

* Mas pun macam Izah, kurangkan cili padinya. Karang berdesing telinga kepedasan.



32 comments:

  1. pagi pagi dah melelh air liur..harus g cari tempoyak nih :))

    ReplyDelete
  2. kat umah byk stok tempoyak....nak cuba jugak la buat nih..kacang mak lodeh jer resepi dia nih..

    ReplyDelete
  3. salam mas...sedapnyaaaaa mkn sambal tempoyak.Kat umah k.atie ni,tempoyak xpernah 'naik' sbb HB x suka baunya :(

    ReplyDelete
  4. wah...sedap gak ni..klu pasal tempoyak..camne buat pon sedap pd sy..hehe

    **seronok tgk kak mas mkin rancak dgn masakan..dh bpe bulan eh kak mas..? :)

    ReplyDelete
  5. perrrhhh!!! sedapnya. meleleh air liur. sebelum ni tgk izah share kt fb tp jual mahal tak nak jeling. sebabnya dh tau tak boleh buat, tempoyak tak de. aduh, hari ni tak tahan, terklik jgk ke sini. kan dah nyesalllll... terliurrsssss.... hehehe

    ReplyDelete
  6. susumanis,

    akak..cari banyak sikit tempoyak tu....
    boleh kita kongsi..muahahaha

    ReplyDelete
  7. chikadakbiru,

    kikikikiii...betul tu ...kacang mak lodeh jerk kan....
    yang penting....sodapppppppp

    ReplyDelete
  8. ♥♥azatiesayang ♥♥ ,

    kak tie, hubby mas pun tak suka tempoyak..
    mas masak masa dia tak de....he3

    ReplyDelete
  9. qaseh johanna,

    betul tu qaseh..
    ngan tempoyak..masak pe pun sedappp kan..

    alhamdulillah qaseh...dah 5 bulan..he3

    ReplyDelete
  10. inaku79,

    muahahaha..kak ina...
    sabo yerk..
    nanti boleh makan puas2...
    jngn lupa yerk masak tempoyak gini juga nanti...

    ReplyDelete
  11. sedapnya sambal tempoyak ikan bilis tu Mas, maunya berpeluh2 bila makan....Mas jngn makan bnyk2 taw...cian baby kat dlm tu kepedasan..he3...sowwyyy guwau jekk..

    ReplyDelete
  12. alahai tempoyak... knp ler mngoda betul .. hehehe.. tgk kat dapur izah dah tergoda.. terliur.. tgk lg kat dapur mas.. meleleh dah air liur nie... bila ler dapat merasa tempoyak nie.. sedapnya tgk

    ReplyDelete
  13. Yatie,

    he3...kak yatie...tak pe..lepas tu mas minum milo ais.....

    tu la kak..memang berpeloh2 makan tempoyak ni...
    sodapppppppp

    ReplyDelete
  14. Diana @ Melley Mey ,

    kak diana..
    klu ada tempoyak...
    try la buat...
    sedapppp tau...

    ReplyDelete
  15. As'salam Mas

    Samapi hati kasi k.ct kecur pagi2 ni..keluar semua asid dalam perut ni tau..hahaha

    k.ct mana makan tempoyak Mas..kalau budu tu bisa dong..hehehe. ni kes ternampak limau kasturi tu..adoi...keluar air2 dalam mulut ni..hehehe

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum Mas,

    *kalau makan sambal ni x cukup sepinggan! Kak Lin mmg suka samal2 mcm ni...

    ReplyDelete
  17. Kak Mas,uiii sodapnyer,sy pon mmg tergoda juga dari klmarin,tapi igt nak juga msk esk lusa nih,coz cili padi punyer stok da cikit sgt,adeiiii..Maunya bertambah nasi n berpoloh mkn nih,pastu xpandang kiri kanan dah ni..

    ReplyDelete
  18. CT Delima,

    kak ct....mas dulu pun tak makan tempoyak tau..
    bila rasa sekali....perhhhhhh
    memang nak nak nak lagi..
    try la kak...
    sedapppp tau..

    ReplyDelete
  19. LinRosly,

    waalaikum salam kak lin..
    hmmm..betul tu...
    memang bertambah nasi tu...
    tak mo lauk lain dah....

    ReplyDelete
  20. Zaliedana,

    he3..betul3
    memang best masakan simple gini ct..
    dah try ke belum..
    jangan tunggu lama2....

    ReplyDelete
  21. hahaha.. perang GA xkan habis selagi x tau pemenang nii..
    stok tempoyak dh habis! uwaaaa~~~

    ReplyDelete
  22. makcikkkk.. aku lagi berdesing membaca ayat bodek ko tuh. jgn harap nak menang huh.. perang GA. haha..

    sedapkan mas. aku masa awal2 ngandung yg tak jadi tu, semua menda tak leh masuk. tapi sambal tempoyak ni le membolehkan aku ada selera makan nasi. rasanya mmg slalu sangat buat, hingga lah aku stop bila semua menda yang dihidu berbau tayar hangit kena goreng. kikiki.

    ReplyDelete
  23. Mas,klu ada ikan bilis mcm ni..memang Rahel tak toleh kiri dan kanan..harus fokus pada ikan bilis yg dlm pinggan tu..leleh lagi liur tengok...

    ReplyDelete
  24. tun_telani,

    tun.....selagi tak tahu sape pemenangnya..he3

    ala cian....
    gi minta kat izah...

    ReplyDelete
  25. izahdaut,

    nyorokkkk...ada org nak mengamukk...he3

    makcik..betul la....
    memang best giler tempoyak ngan ikan bilis masak gini...
    aku sukaaaaaa...........

    ReplyDelete
  26. rahel,

    rahel..
    makan ngan nasi panas2...
    perhhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  27. Gee®,

    kak jee...
    hmmmmmmm...betul tu

    ReplyDelete
  28. Lapo terus akak tgk sambal cecah ni...adoiai! tak tahan dah tgk...leleh2 air liur dah ni...:)

    ReplyDelete
  29. cik cek,

    kak cik...
    nahhhhhh tisu..he3

    ReplyDelete
  30. aduiii mas pun dah buat jugak...kita dari hari ke hari nak menumis skit nye malas..padahal senang je nak buatnya..kikiki

    ReplyDelete
  31. asalam kak mas, esok nak cube masak resepi ni..tempoyak pun ade stok ni..heheheh

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...