Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Saturday, January 28, 2012

Cucur Susu Lemak Manis



Assalamualaikum.
Menerai lagi resepi dari Kak Fida@myResepi. Kali ni Mas tertarik untuk mencuba Cucur Susu Lemak Manis resepi Kak Fida ni. Hmm..memang sedappp...Ain ngan Daniel pun  suka....cucur ni memang tak berminyak dan padat sikit tapi lembut gebu.....rasanya pulak, klu letakkan 6 sudu susu pekat manis tu...memang elok2 jerk manisnya...jadi kalau suka manis...boleh letak susu pekat manis tu lebih yerk..untuk 1 adunan resepi Cucur Susu Lemak Manis ni pulak, tak banyak cucur yang dapat, jadi untuk family kecik macam Mas ni, memang elok2 jerk....dicadangkan supaya digandakan adunan untuk family yang besar yerk.....rasanya Mas dapat buat Cucur Susu Lemak Manis ni dalam 20 biji jerk.....dan untuk mendapatkan cucur yang bulat2, jangan goreng banyak sangat cucur tu supaya cucur dapat kembang bulat dengan cantik dan tak melekat2....jadi...mehhhh layan Cucur Susu L
emak Manis ni pulak...Sarapan Mas dan anak2 pada pagi ni.....

Cucur Susu Lemak Manis

Bahan :
1 1/4 cawan tepung gandum - diayak
1/2 sk baking powder - diayak
1/2 sk bicarbonate soda - diayak
6 sudu besar susu pekat manis - lebihkan jika suka manis
1/2 cawan susu segar @ cair
garam secukup rasa

Cara membuatnya :
Ayak bahan2 kering ke dalam mangkuk.Masukkan susu manis dan tuang susu segar @ cair sedikit2 sambil dikacau hingga adunan licin dan sebati. Mas lebihkan sikit susu segar tu sebab adunan nampak pekat.
Goreng cucur dalam minyak yang panas sambil dibalek2kan untuk mendapatkan cucur yang bulat gelembong hingga keperangan, untuk mendapatkan cucur yang bulat2, jangan goreng banyak sangat cucur tu supaya cucur dapat kembang bulat dengan cantik dan tak melekat2.... :)
Angkat cucur dan hidangkan.


17 comments:

  1. salam mas...
    pagi2 dah terhidang cucur susu lemak manis ni..

    Akak pun dah pernah cuba cucur ni sedap! harum aje bau dia..

    mintak seketul mas..

    ReplyDelete
  2. Salam Mas....simpan sikit untukakakya..akak..belum pernah rasa lagi cucur ni.

    ReplyDelete
  3. AZLITA AZIZ,

    sedapkan kak ita cucur ni..
    anak2 mas memang peberet cucur2 gini..he3
    senang lak nak membuatnya....

    ReplyDelete
  4. Paty's Kitchen - Cook with passion.,

    akak...
    tu ha..nampak tinggal 6 ketoi jerk tu..
    bebudak menguyah depan tv..
    pepahan jerk la..he3

    ReplyDelete
  5. morning kak mas ^^
    pagi ni tun bekfes cekodok ikan bilis. buleh la geng ngan cucur jugak. hihi..
    cucur nk wat minum petang pun best jugak gak. senang nk buat, pekena ngan teh ke, kopi o ke, mesti sedap.

    ReplyDelete
  6. morning Mas,memang bulat2 cantek cucur lemak manis tu..sebiji skali ngap jer..

    ReplyDelete
  7. mmng nmpk sedap cucur ni, nak buat gaklah..tak cuba tak tau kan rasanya...meh akak rasa seketoi dulu...he3...

    ReplyDelete
  8. tun_telani,

    tun...betul tu..
    makan kuih ni sambil minum teh o @ kopi o...perhhhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  9. rahel,

    morning rahel...
    yg tak mulat2 tu nyorok.....kikikiki

    ReplyDelete
  10. Yatie ,

    betul tu kak yatie....
    lemak2 manis rasa cucur ni kak..
    sedapppppp

    ReplyDelete
  11. kompom petang karang aku buat tuk anak2 aku tuh. bingka susu ritu aku dah buat dah. suke bebudak ni makan. laki aku pun suke. tunggu aku nak ngedit gambo. haha

    ReplyDelete
  12. kita dah lama teringin nak buat cucur ni...duk salin resepi je...tah bila nak buat tak tau...hahahha

    ReplyDelete
  13. Mas, k.gee pon buat cucur manis pg ni tp ubahsuai sikit tambah gula merah...cuma yg k.gee tak jd bulat2 pon... cantek cucur manis Mas tu...

    ReplyDelete
  14. izahdaut ,

    jahhhh....dah buat cucur tu..
    hulur la kat aku sikit..
    cucur aku udah piniss la..he3

    hmm...sedappkan bingka susu tu..
    tak sabo nak tengok bingka ko...

    ReplyDelete
  15. quinnie,

    quini...jngn perap lama2...
    petang ni buat yerk....

    ReplyDelete
  16. Gee®,

    kak gee..
    sedapp tu cucur manis letak gula merah....
    mas pun suka..

    ReplyDelete
  17. eh.. sedap cucur manis ni mas.. biasa guna gula je.. now akak br tau leh guna susu pekat erk.. nnti leh cuba.. TQ mas..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...