Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Sunday, November 10, 2013

Sambal Kering Kentang & Ikan Bilis





Assalamualaikuim.
Meh layan Sambal Kering Kentang & Ikan Bilis ...
Sedapp dimakan dengan nasi panas atau ratah gitu ajerkkk....
Nak resepi..Mas share kat sini...
Selamat mencuba ...  ^_^


Bahan-bahan :
 ubi kentang 
minyak untuk menggoreng ubi kentang
3 ulas bawang putih
3 ulas bawang besar
1 senduk Cili kering blender
Ikan bilis 
Garam dan Gula secukup rasa
sedikit sos cili
sedikit sos tiram



Cara-caranya :
1.  Buang kulit dan potong slice kan macam nak buat kerepek.
2. Panaskan minyak dan masukkan garam kedalam minyak sedikit untuk elakkan kentang tu melekat antara satu sama lain.
3. Kemudian goreng hingga garing dengan api sederhana..masa nak masukkan ubi kentang masukkan hirisan demi hirisan..jangan masuk sekali semua...kacau selalu dengan api sederhana dan goreng hingga garing.
4. Goreng ikan bilis hingga garing dan toskan.

Untuk sambal :
1. Blender bawang putih , bawang merah, cili kering dan ikan bilis dan tumis hingga garing,  naik minyak dan masak dengan api sederhana.
2. Kemudian perasakan dengan garam , gula dan sos tiram, sos cili...masak hingga sambal kering baru tutup api.
3. Masukkan ubi kentang dan ikan bilis yang digoreng tadi..
4. Siap untuk dihidangkan...



1 comment:

  1. sedap menu ringkas mcm ni Mas...wat ratah2 je pun sedap kan..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...