Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, June 12, 2013

Mee Udang




Assalamualaikum.
Entry tertunggak sebenarnya, rasanya dah 2 minggu lebih buat mee udang ni...tapi masih terasa rasa lagi keenakknnya......patut la mendapat respon menggalakkan kat MyResepi. Pasti Mas akan buat lagi mee udang resepi che'iza ni...TQVM atas resepinya...Mas kongsikan disini pulak yerk...  ^_^

Mee Udang

Bahan : 
( 3-4 org )
1 kg mee kuning
300 gm udang saiz L (belasah jerlah saiz apapun eh)
4 sb lada boh / lada giling
*4 ulas bawang merah
*3 ulas bawang putih
*1 sb udang kering
*1/2 inci halia
1 sb petis
3 sb sos tomato
1 sb sos cili
keledek / kentang yg tlh direbus n di lenyek (optional- utk pekatkan kuah)
gula n garam

Bahan sampingan :
taugeh n sawi
daun bawang n bawang goreng

Cara :
Rebus udang hingga masak... tapis keluar udang n asingkan.. Air rebusan jgn buang....
Tumis lada boh hingga garing... Kisar bahan bertanda *... Tumis lak bahan kisar.... hingga betul garing n naik bau....
Masukkan air rebusan udang.. biar kuah mendidih... Masukkan sos tomato, sos cili n petis... Renehkan kuah
Masukkan garam n gula... bergantung pada citarasa masing.... Adalah lebih baik kalau kuah ni direneh lebih lama.... Lagi lama lagi sedap....
Letak keledek/kentang yg tlh dilenyek utk memekatkan kuah... Tapi kuah ni dah cukup pekat sbb ada letak sos... so depend masing2lah eh...
Celur mee, taugeh n sawi.... Masukkan udang yg telah direbus tadi... tuang kuah n taburlah dgn daun bawang n bawang goreng.....



Selit2 Order yg lalu....


Durian Crepe



Kek Puding Karamel With Deko




Cream Puff




Fruits Tart




Red Velvet Cake




Rainbow Cake In Jar




Carrot Cake




Red Velvet Cake





Red Velvet Cupcake




12 comments:

  1. sedapnya nmpk mee udang tu, terliur pulak pg2 ni...hihii

    ReplyDelete
  2. dap dap..
    seb baek dah mkn nsi
    klu tak..
    mahunya kami pergi cari mee kari kat central skrg jugak!
    ahahhaa
    mee udang..
    tingat mee udang sg dua

    ReplyDelete
  3. Banyuak order.... murah rezeki Mas!
    Terliur tengok mee udang yang pekat dengan kuah tu... padahal baru 2 hari lepas buat.

    ReplyDelete
  4. Assallamualaikum Mas..

    Banyak rezeki masuk ye mas..Alhamdulillah..

    Mas, apa yg terjulur keluar dari mangkuk mee tu Mas..heheheee...

    ReplyDelete
  5. Assalamulaikum...mas sedap nampaknya..alhamdulillah maju bisnes mas moga dimurahkan rezeki selalu

    ReplyDelete
  6. rindu kat mas.
    lama xsinggah sini.
    ps: mintak sepiring ya

    ReplyDelete
  7. Sibuk ye Mas? Mee udang last akak makan kat Perak tahun lepas. Ni ada resipi, boleh ler cuba.

    ReplyDelete
  8. dah pernah buat rasanya mee udang resepi che' iza tu.. mmg sedap!
    byk order mas.. alhamdulillah.. rezeki anak2 kan mas.. org yg rajin berusaha pasti kan berjaya..

    ReplyDelete
  9. salam mas..
    biasanya org utara mmg pandai wt mee udang..akk klu buat mmg fail..he hehe

    ReplyDelete
  10. Assalam Mas,
    sdpnyer mi udang Mas ni,kuah pekat ngan udang tergolek tuh sgguh menyelerakan.
    Terliur pulak akak tgk.
    Akak selalu mkn kt kedai jer..tak pernh wt sndri

    ReplyDelete
  11. Assalam mas, sedapnya mee udang, senang juga nak buatnya ya, akk tau makan je. Pernah oder mee udang kat klate, tapi dtgnya mee kuah putih gitu je, cuma ada udang je heheh. Sangat sedap nampak tu.

    Akk doakan semoga mas terus sukses dlm bisnes

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...