Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, March 14, 2013

Sambal Merah - Delicious





Assalamualaikum.
Tengok macam sambal biasa kan..hmm..sambal ni untudimakan dengan bihun sup atau dengan kuetiaw goreng, mee goreng n nasi goreng pun sedap...dengan mee kari la superrrr yummy.
Resepi yang ringkas, cuma memasaknya jerk ambil masa sikit sebab sambal ni dimasak dengan api perlahan untuk mengelak sambal mudah hangit dan supaya sambal ni masak secukupnya...jadi boleh disimpan lama dalam fridge.
Jadi meh tengok resepinya  ^_^


Sambal Merah
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
15 tangkai cili kering
5 Ulas Bawang Merah
2 Ulas Bawang Putih
udang kering secukupnya
garam dan gula secukup rasa


Cara :
Semua bahan atas, diblend halus dengan sedikit air.
Tumiskan semua bahan kisar dengan minyak secukupnya, kacau hingga pecah minyak. Masak dengan api perlahan yerk dan sentiasa kacau. 
Bila dah pecah minyak, letak garam dan gula secukup rasa. Biar sebatikan dan biarkan sambal masak hingga pecah minyak dan kuah menjadi pekat.
Sedia diguna.
Sambal ni boleh disimpan lama dlm fridge...






13 comments:

  1. Klo mkn dgn bubur nasi dap x kak mas rasee nk rry laa

    ReplyDelete
    Replies
    1. in shaa Allah sabar ..
      memang sedapp ^-^

      Delete
  2. makan kalau ada sambal mcm ni mesti bertambah selera kan Mas....nmpk sedap tu..

    ReplyDelete
  3. sedapnyaaaaa.....kalau bawak g asrama tahan lama x?hehehe

    ReplyDelete
  4. Salam Mas, dulu rajin gak buat sambal ni bila buat mee kari memang daboom tapi tang merecik-recik satu dapur bila tumis tu yang tak tahan...nanti order kat mas aje lah ya hi hi boley tak?

    ReplyDelete
  5. alamak... berbunyi perut nengok sambal dan mee sup tu (mee ke megi eh? )

    ReplyDelete
  6. ini kalau may yg dapat.. sekali hadap je dah licin.. hehe..

    ReplyDelete
  7. Gerenti sedap sbb letak udg kering..ct xpenah buat lg sambal letak udg kering..mintak copy ye kak mas sayang..

    ReplyDelete
  8. salam mas.... akak suka sambal mcm ni... klu buat mee kari nyonya mmg wajib la ada. syokkk banget

    ReplyDelete
  9. as salam mas

    wah cedapnya..leh buat bebanyak lah pas ni

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...