Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, January 18, 2013

Bolu Kukus Pelangi Putih Telur





Assalamualaikum.
Bahulu versi kukus....memang sangat lembut dan lembab...bila dah rasa seketoi....mesti nak lagi dan lagi dan lagi....betul kan Izahdaut  ^_^
Rasanya pun sedang2 jerk manisnya...memang best.....tapi nak membuat balo kukus ni...menggunakan 16 biji putih telur...hmmmm...pikir banyak kali gak..he3...tapi disebabkan teringinnnn sangat nak merasa...Mas buat 1/4 adunan...kikikikiki....Alhamdulillah....tak menghampakan..Ain n Daniel suka sangat...TQ pada tuan resepi Ibutio dan yang menyebarkan resepi ni  Kak Wan dan izah ....bestt sangat bolu kukus nie.....


Bolu Kukus Pelangi Putih Telur
Resepi : Ibutio
Sumber : Kak Wan dan  Izahdaut


Bahan A: 
500 ml putih telur 
300 gm gula pasir 
1 sudu besar cake emulsifier (ovellete) 
1/2 st garam 

 Bahan B: 
100 ml susu cair 
50 gm mentega cair (satukan) 

 Bahan C: 
1 st baking powder 
250 gm tepung gandum 
25 gm susu tepung (ayakkan) 

 Bahan D:  Mas letak pewarna jerk
1 st pasta strawberry 
1 st pasta lemon 
1 st pasta mocca 
1 st pasta pandan 




 Cara Membuatnya: 
1. Sapukan marjerin dan lapikkan kertas loyang bersaiz 9 inc 
2. Pukul putih telur, gula ovellete dan garam sehingga kembang dan kental 
3. Ayak tepung gandum, susu dan baking powder. 
4. Campur susu cair dengan mentega cair 
5. Masukkan campuran tepung gandum ke dalam bancuhan putih telur, kacau rata 
6. Tuang campuran susu, kacau rata 
7. Bagi adunan menjadi 3 @ 4 bahagian. 
8. Campur masing - masing adunan dengan macam-macam perasa. 
9. Tuang adunan lapisan pertama ke dalam loyang . 
10. Kukus selama 7 minit 
11. Lapiskan lapisan kedua. 
12. Kukus selama 7 minit. 
13. Lakukan sehingga lapisan terakhir dengan kaedah yang sama. 
14. Untuk lapisan terakhir, tutup penutup pengukus dengan aluminium foil dan kukus selama 20 minit.




10 comments:

  1. dek mas..kak ilah dah jumpa lambang dlm ATM TU sama kala cuma susun atur kala jer silap 1 jer hehehe pandainya dek mas..p tgok kat fb mas kak dah pos kan bendera tuu...

    ReplyDelete
  2. KAK Mas,baru igt nk ngendeng,dah baca wat 1/4adunan jerk,igt akak wat half adunan,leh gak merasa,hihi..sy dah amk rcp time kak izah post aritu,nti2 nk gak wat n merasa,heheh..amboi terang bnderang tau kale bolu kak mas..

    ReplyDelete
  3. salam kenal mas.. sedapnya nampak bolu kukus ni.. gebu..

    ReplyDelete
  4. Wahh colour cantik mas..nanti klu ada lbihn putih tlor blh jgk buat nie. Nmpk lembut jew..

    ReplyDelete
  5. warna bolu tu serius menggoda kak! rasanya pasti mantap kan? :)

    ReplyDelete
  6. Kak mas..letak lah resepi 1/4 yg akak wak tu...ct nk cuba jgk..plissssss

    ReplyDelete
  7. Asslm. boleh sye share dlm blog sye..nk cuba jgk la resepi ni.. :)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...