Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Saturday, August 4, 2012

Ayam Percik - Ala Kelantan, Sedapp laa




Assalamualaikum.
Semalam adik ipar cadangkan nak makan Ayam Percik Ala Kelantan.....jadi Mas pun mencari2 resepi dan terjumpa resepi Ayam Percik  Ala Kelantan resepi dari Kak Yani diMyresepi...dan terdetikk untuk mencubanya ...lagi pun resepi2 Kak Yani memang best2...
Alhamdulillah.....Ayam Percik  Ala Kelantan ni memang sedapp...Mas tambahkan cili padi untuk mendapatkan rasa pedas dan supaya kuah ayam percik ni masih putih...sebab resepi Kak Yani, boleh letak cili kisar jika nak kuah merah....
Apa pun, terima kasih diucapkan pada Kak Yani atas perkongsian resepi Ayam Percik  Ala Kelantan yang best ni....


Ayam Percik
Resepi :  Kak Yani

Bahan :
1 ekor ayam yang dipotong 4
1 1/2 cawan santan pekat
2 biji bawang putih
1 labu bawang besar
2 cm halia
2 batang serai
1 camca kecil ketumbar
1/2 camca kecil jintan putih
1/2 cawan tepung beras
sedikit air asam jawa @ asam keping
cili kering - optional... kalau nak kuah merah
garam dan gula secukup rasa
cili padi - Mas tambah untuk kuah yg pedas


Cara :
Blend bawang, halia, serai, ketumbar, jintan...pastu peraplah dalam 1/2 jam.
Masukkan ayam diperap bersama tepung beras yang digaul sekali ngan santan beserta bahan lain ke dalam periuk dan masak sehingga ayam agak2 3 suku masak dan kuah agak pekat.
Angkat ayam bersama sedikit kuah dan masukkan dlm loyang pembakar.
Bakar dlm oven dengan suhu 200 darjah dlm 1/2 jam atau agak keperangan.
Hidangkan ayam yang dicelup dengan kuah lebihan tadi...hiaslah ikut selera masing2.


7 comments:

  1. salam Mas
    nampak sedap dan akak rasa pasti sedap kan macam nak cuba je lah utk petang ni tapi ingat akak nak tukar ke ikan boleh kan!!!

    ReplyDelete
  2. rajinnya mas.. nnti bila2 boleh akk cuba.. selalu ayam percik kene berasap2.. klau cmni mmg mudah kan..

    ReplyDelete
  3. Assalam mas, sedapnya ayam percik, akk pun suka percik putih dari yg merah tu, nampak asli klate. hurmm terliur sudah,

    ReplyDelete
  4. Salam mas..sodap nmpak aym percik ni.terlihr aku tgk.yg bli kt pasar mlm skg ni jarabg jmpa yg sedap dah.kuah cair amat macamvpkai sos jer..yg ko ni nmpak likat santannya tu..nnti nk try la.hehe

    ReplyDelete
  5. Salam kak masss!! akak tgh buat apa tu??? oleh kerana arini kita malas nk masak2 kita buat kuih ajerr dah siap pun sbb kuih bodo2 jerr :D sbb tu ler kita duk sibuk meronda petang2 gini bila masa sume org tgh sibuk nak buat juadah berbuka hihihi... selamat berbuka ya kak :)) lmbt sikit dtg ari ni sbb ada hal dr pagi sampai tgh hari terus melepak satu hari ni :(

    ReplyDelete
  6. Salam Kak Mas..Ayam percik mmg pilihan family yana klu bulan pose..mmg puas hati klu bt sndiri.. nny nk cuba lah resepi kak yani..cnfrem sedappp ^^

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...