Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, January 20, 2012

Mee Rebus Kak Yatie



Assalamualaikum.
Hmmmmm...menu 2 hari lepas....jadi dah abiss yerk....tetiba jerk jadi terliur bila dengar Izahdaut cerita tentang Mee Rebus Kak Yatie yang katanya sangat sedappp walaupun tak de entry tentang mee rebus tu....bila Mas tengok resepinya...memang Mas tak try lagi...jadi...meronta2 la hati ni nak merasanya...lagi pun mee rebus ni ada diletakkan sedikit santan...hmmm...memang sangat sedapppp...rasanya dalam sehari ulang makan 3 kali pun tak pe....ada sedikit kelainan dari mee rebus yang Mas biasa buat....hanya yang dah makan boleh tahu rasanya macam mana...betoiiii kan Kak Yatie dan Izah....
jadi meh layan resepinya...mana tahu ada yang nak menerainya masa cuti2 ni...sila2 lah yerk..selamat mencuba ....

Mee Rebus Kak Yatie

Bahan :
1 kg mee kuning (di celur dan di toskan)
2 cwn taugeh ( buang ekor, celur dan toskan)
4 biji telur ( direbus dan di belah 2)
4 kpg tauhu ( di goreng dan di hiris nipis)
Cili merah dan Cili hijau (hiris)
bawang goreng
limau kasturi (di belah 2)
daun sup dan daun bawang (di hiris)
Untuk Kuah :
500 gm daging (di hiris nipis dan di rebus hingga empuk, kalau guna daging btng pinang takyah rebus dululah...terus masak je..)
4 biji keledek ( di rebus dan di lenyek halus/blend)
15 tangkai cili kering *
10 biji bawang merah *
5 ulas bawang putih*
2 batang serai*
3 sudu besar udang kering *-cuci, rendam dan toskan
2 sudu besar serbuk kari daging ** bahan2 yg perlu di kisar halus)
1 cwn air atau secukupnya untuk blend bhn2.
2 cwn santan pekat
2 kpng asam keping
2 btng serai- di ketuk
garam dan gula secukup rasa
minyak untuk menumis.
4 cawan air atau secukupnya- ikut kepekatan yg di sukai ya


Penyediaan Awal :
Hiris daging nipis2 dan rebus hingga lembut.
Kupas keledek, potong kecil dan rebus hingga lembut, lenyek keledek hingga halus. Ketepikan.(Yatie blend je dan tambah air ya semasa blend keledek)
Sementara itu rebus telur....dah siap, kupas kulit telur dan biarkan ketepi.
Untuk Kuah :
Kisar bahan yang bertanda *
Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan2 kisar hingga wangi, masukkan serai yg di ketuk. Masukkan daging rebus bersama air rebusan daging dlm 2 cawan.
Bila mendidih, masukkan keledek lenyek tadi, kacau hingga rata.
Tambah sedikit air jika perlu.
Perasakan dengan garam dan gula (selalunya kuah mee rebus mmg ada rasa sedikit manis) dan biar mendidih.
Masukkan santan dan asam keping, masak hingga pekat.
Rasa dan jika ok, boleh dimatikan api.
Penyediaan Mee Rebus :
Masukkan sedikit mee dalam mangkuk, susun tauhu dan telur rebus, cedokkan kuah bersama2 isinya dan tuang atas mee, hias dengan taugeh, taburan daun bawang/daun sup, bawang goreng, hirisan cili hijau dan belahan limau kasturi.
Siap dan bolehlah di makan..yummyyyyy...


18 comments:

  1. Kak Mas,nih mai awai2,igt mee da lagi,upanya dah yillek eks..Pergh kuah nmpak pekat n sedap gilos tuh..Mmg menawan ank tekak rasa nak wat jer,owh da letak santan eks..

    ReplyDelete
  2. hish....geram tau kat mas ni, buat k.gee terlior...

    ReplyDelete
  3. aduh sedapnya pagi2 tengok mee rebus ni...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Mas,
    waduh buat akak terliur le tngk mee rebus Mas ni, tq sudi mencuba ..mmng sedapkan..cuti2 ni mmng wajib masak mee rebus ni...kegemaran kami sekeluarga...

    ReplyDelete
  5. tegoda pulak negok mee rebus ni...dah laj suka mkn mee rebus..tp yg mamak pun ...yg melayu punnya lg sdp...satu hari nak buat le

    ReplyDelete
  6. terliur sungguh...nampak sedappppp...

    ReplyDelete
  7. salam mas.. teringin aku nk mkn mee rebus bile tgk n3 mee rebus ni..pekat btol kuah ni.sedaapnya :)

    ReplyDelete
  8. alamak mas terliur nengok nya...terbaik la resepi kak yati ni..kita pun suka..:)

    ReplyDelete
  9. masssssssssssss.. meggoda tang telur tu. bestnyaa.. sedap aku suke mee rebus resepi kak yatie ni. aku ada juge letakkan sikit paste mee rebus nak abis kan paste mee rebus adami.. maybe makin menambahkan kesedapan n wangi nya. anak2 aku pun suke.

    ReplyDelete
  10. mas, akak suka mee rebus..sedapnya! terliur dah tgk mee rebus mas ni:)

    ReplyDelete
  11. Uihhhh... Feberet tuh....errrr ada ke yg bkn feberet ku...hehe.... Slurrrppp!

    ReplyDelete
  12. Salam Mas,leleh liur tengok kuah mee tu..slrupp...ahhhh segarnya..hehe..

    ReplyDelete
  13. Maaasss, sungguh membuka selera..kalau lalu depan mata, gerenti sambar punya...rajin dah Mas masak...suka akak tengok.. ^_^

    ReplyDelete
  14. aslmkum mas.. apa kbr.. dah rajin mas updated..rasa meriah.. sedapnya tgok kuah mee rebus mas ni.. masuk list la.. harap2 cepat kuar list..

    ReplyDelete
  15. mas,nampak sedap betul mee rebus ni tau..akak belum buat lagi..kali ni rasa mcm dah tak sabar2 nak buat..terliur betul tgk..

    mas,terima kaseh sudi masuk contest akak tu ya..dan jangan lupa PM akak alamat mas kat fb akak ya..tahniah!!!

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...