Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, January 12, 2012

Bingka Susu Kak Fida



Assalamualaikum.
Jom layan lagi salah satu resepi dari Kak Fida @myR yang sememangnya tak menghampakan. Bingka Susu ni memang sangat sedapp pada Mas. Rasanya yang manis2 berkrim berkastard memang best. Satu lagi kelainan untuk resepi bingka yang harus dicuba...sesuai untuk dijadikan sarapan atau minum petang dan gandingkan dengan teh o atau kopi o jerk...memang dah lengkap....sesuai juga kalau dijadikan bekal anak2 ke sekolah.....
Pada Mas bingka susu ni sedapp dimakan suam2 atau pun sejuk....Mas lagi suka makan masa bingka ni masih suam2.....asyikkkk......dan walaupun bingka susu ni dah sejuk...rasanya tetappp sama....masih lembut gitu...jadi kalau ada yang terasa nak membingka petang ni...apa kata try bingka susu ni.....memang best.....

Bingka Susu Kak Fida
Resepi : Kak Fida @myR

Bahan A :
Loyang 8x8 @ 9x6
1 cawan susu cair - Mas guna susu segar
3/4 cawan susu pekat manis
50 g gula pasir - opt ( Mas letak 25 g jerk )
1 cawan tepung gandum - diayak
2 biji telur

Bahan B :
500 ml @ 2 cawan air
100 g @ 6 1/2 sudu besar mentega @ marjerin
50 g @ 5 sudu besar tepung kastard
1/2 sudu kecil esen vanilla
1/2 sudu kecil garam


Cara membuatnya :
Satukan Bahan A dan ketepikan
Satukan Bahan B dalam periuk dan kacau rata. Masak hingga pekat atas api perlahan.
Masukkan Bahan A ke dalam adunan Bahan B yang dimasak tadi, kacau rata dan masak terus hingga pekat lagi. Matikan api.
Tuang adunan ke dalam loyang yang telah disapu mentega dan bakar pada suhu 160C selama 30 - 40 min atau hingga permukaan kuih garing.
Biar kuih benar2 sejuk di dalam loyang, potong dan boleh dihidangkan. 
Kuih boleh disimpan dalam peti sejuk jika ingin dimakan dingin.


20 comments:

  1. tun suka makan kalau byk2 kerak ^^ tapiii.. tuu nape hangus tuuuu.. haha.... tgk tibi smp lupa kuih ye.. hihihihi..
    alamak! jgn marah kak mas, nnti bb garang ;p

    ReplyDelete
  2. Nampak lembut macam kastard..tentu sedap..ok masuk list untuk try

    ReplyDelete
  3. tun_telani ,

    aiippp...diam2......he3
    luku gak budak tun ni.....

    tun..terasyik sikit ngadap laptop...
    nasib baik tak hangus....kikiki

    ReplyDelete
  4. kak Paty's Kitchen - Cook with passion.

    akak..memang terasa ala2 sos kastard gitu....
    sedapppp..
    try la buat yerk...

    ReplyDelete
  5. Mas,
    akak berapa hari nie terpikir pikir nak buat bingka..asyik2 itu itu juga..bagus laa bagi idea nie..boleh dan harus dicobaaaa..kalau sedap akak pos..yer kalau tak sedap pun akak pos kat mas..hihihihihi

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Mas...

    Sedap, lembut dan berkhasiat sbb ada susu...hehehe...

    *Bila free boleh cuba ni...

    ReplyDelete
  7. Amboi.. suka tengok bila mas dah mula petah bercerita. tak care. Huhuhu nak jugak...

    ReplyDelete
  8. slmt bersiaran kembali mas... bingka susu lom pernah buat.. tp bingka kastard pernahlah cuba... mesti sedap ni kan..

    ReplyDelete
  9. Mas..ada susu, bagus utk ibu dan anak yg dlm perut tu..dh berapa bulan Mas? :)

    ReplyDelete
  10. Assalam mas,
    wah dah sihat & welcome back ya..
    akak terlepas pandang rupanya mas dah beroperasi beberapa hari yang lalu ya..hehe..
    bingka2 ni memang sedap ni mas..

    ReplyDelete
  11. mak aiii.. membuat diri ku juga mahu membingka sebentar lagi. ngeeeee.. bahan2 mcm cukup jek ni.

    ReplyDelete
  12. part terlebih 'kopi' tu ai like...bestest + terbaik = baiktest!

    ReplyDelete
  13. salam mas...selamat kembali...alhamdulillahhhh...kejap jer dah 18 minggu yer mas..semoga semuanya berjalan dgn lancar..dan semoga mas sentiasa sihat...

    ReplyDelete
  14. bingka susu nampak sedap ni...
    pada saya apa2 yang dicampur dgn susu segar memang terbaekkkk..

    ReplyDelete
  15. mas, sedapnya kalau dapat mkn berbuka puasa ni...kalau rajin nak buat jugalah..:)

    ReplyDelete
  16. salam mas..menarik bingka susu ni..sedap lemak2 kot rasenya kn..teringin lak nk merasa..ko antola sepiring mas..hihi

    ReplyDelete
  17. sedap kan mas..rasa2nya akak dah buat laaaaaaama dulu..skang ni tak berani dah nak buat yg lemak2 ni mas..kilogram dah naik betul nih..hehe

    ReplyDelete
  18. Wah!...nampak menggoda la Mas kuih bingka ni...akak pun tak penah makan bingka susu ni...jakunnya akak Mas yg sorang ni kan...he he..:0

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum mas..
    geramnya akak tgk bingka susu tu ... dgn warnanya yg cantik tu.. x tahan tgk... keraknya tu kalu makan .. memang best!! sedap!

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...