Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Saturday, August 5, 2017

Resepi Nasi Ayam yang mudah dan sangat sedap






Assalamualaikum.
rasanya ramai antara kita penggemar nasi ayam kan ..... jadi Mas nak share resepi nasi ayam versi bakar yang sangat lazat ..dan mudah disediakan ,sebab pada Mas amat susah nak jumpa nasi ayam yang lazat diluar sana ...jadi Mas berusaha belajar dengan ayah sebab tiap kali balik kampung ...memang ayah akan masakkan nasi ayam untuk anak2nya .... bila berada dirumah sendiri ..pasti akan rindu masakan begini ...jadi Mas belajar .... dan sekarang menjadi menu wajib setiap minggu 
selamat mencuba yerk 




Nasi Ayam
Resepi : MasDuniaku 

Bahan 

Utk ayam 
~ bersihkan ayam ..kemudian keringkan dgn cara lapkan ayam dgn kain bersih .. 
Kemudian letakkan garam secukup masin, serbuk rempah rampai - ada jual ditesco ( boleh Google utk rujukan pic rempah tu ) dan sedikit pewarna merah jingga ( agak2 ayam tu nampak cantik merah ) 
Gaul sebati , baru masukkan madu , sukatan madu agak2 sebati semua ayam tu kena madu .. perap semalaman baru bakar dgn suhu 200'c , api atas bawah selama 1 jam .



ayam yang sudah siap diperap semalaman .




ayam yang sudah siap dibakar ... cantikkan .... yang nampak berkilat tu sebab diletakkan madu ..






Utk sambal merah 

~ kisar cili merah, cili padi jika suka pedas berapi , sedikit bawang merah dan seulas bawang putih dan sedikit halia ... 
Tuang dlm periuk , masukkan juga sedikit sos cili dan sedikit jus lemon ...masukkan juga sedikit garam dan gula utk dapatkan rasa yg seimbang dan sedikit sup yg dimasak utk nasi ayam tadi ...masak hingga sambal nampak pekat ..

                                   Sambal hitam
~ kisar sedikit bawang merah, bawang putih, sedikit halia, dan sedikit taucu manis ( kalau guna taucu masin ..basuh dahulu taucu tu yerk ) ... Tuang ke dalam periuk, tambah sedikit sup dan masak hingga mendidih ..letakkan sedikit kicap lemak manis, sedikit sos tiram , kemudian masukkan bancuhan tepung jagung , agak2 sos nmpk pekat sedikit sukatannya ..biarkan seketika, rasa jika ok .. siap dihidang kan ...


                                        Utk nasi 
~ basuh beras Basmathi, kemudian rendam dalam 15 minit ... Kemudian angkat dan toskan 
Kisar bawang merah, bawang putih tanpa air ..letakkan sedikit minyak semasa kisar ...tuang ke dalam periuk, masukkan juga daun pandan dan halia yg diketuk dan sedikit marjerin dan sedikit minyak jika perlu .,.. bila dah wangi ... masukkan beras yg ditos tadi ...kacau hingga beras nampak kering ..baru masukkan sup yg direneh dgn tulang ayam tadi , sup ini juga diletakkan pd sambal hitam dan merah ... Letakkan garam secukup rasa .. dan masak hingga nasi masak macam biasa .


beras digoreng hingga cantik kering macam gambar ini 



Selamat mencuba ...





4 comments:

  1. Replies
    1. bila letak madu ...ayam akan jadi cantik berkilat kak

      Delete
  2. Bagi saya faktor penyedap nasi ayam adalah jenis beras - wajib guna beras basmati.

    Beras lain, macam cap rambutan atau jati tak sesuai untuk masak nasi ayam - sedap la juga tapi tak serupa dengan beras basmati ni. Tekstur beras tu mainkan peranan. Saya dah bandingkan banyak jenis dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sangat ....saya setuju ...saya pun dah pernah cuba guna beras biasa sebelum ni ...memang ada berbezaan dari segi rupa dan rasa

      Delete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...