Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Friday, April 21, 2017

resepi homemade sos spaggeti yang sedap




Assalamualaikum.
Baru berkesempatan berkongsi resepi homemade sos spaggeti yang lazat dan semestinya sihat ...
untuk pengetahuan semua, Mas bukan lah penggemar spaggeti ... tak suka langsung rasa sosnya ...
tapi ...bila ayah memasak spagetti menggunakan sos homemade ... terasa sangat2 berbeza dengan rasa sos dalam tin .... itu pada tekak Mas ..tak tahu lah orang lain macam mana.... tapi serius Mas cakap ...semenjak Mas makan spaggeti yang ayah masak menggunakan sos homemade .... memang sering teringat2 kesedapannya ...
jadi mulalah soal siasat ayah tentang resepinya dan bermulalah sesi belajar membuatnya ...lagi pun ..anak2 juga mula suka ...
rupanya tak de la susah sangat ...boleh buat banyak2, kemudian difrozenkan .... jadi bila nak masak ...tak de ambil masa lama sangat ....seperti menggunakan sos spaggeti segera ....tapi yang ini homemade ....
tanpa membuang masa ... Mas share resepinya disini ...moga bermanafaat buat semua ... Mas lebih suka menggunakan angel hair dari spaggeti ...kalau nak guna spiral spaggeti pun boleh ...
selamat mencuba 






Homemade sos spaggeti 
by: Mas Duniaku 


Bahan2 :
8 biji tomato 
1 batang saleri
2 biji bawang holand
2 helai daun bay
1 ulas bawang putih
1 batang carrot
1/2 tin kecil tomato puri
8 sudu besar sos cili
1 kiub ikan bilis
2 sudu besar butter
1 sudu besar mintak zaitun atau minyak jagung 


Caranya ;
1 ~ basuh bersih tomato, belah 4 tapi tak putus ...potong setengah sahaja 4 penjuru tu 
2 ~ masukkan tomato yang telah dibelah tadi kedalam air mendidih ...bila nampak kulit tomato mula menggelupas ...angkat , toskan dan masukkan dalam air sejuk. kopek kulit tomato dan cincang halus tomato tadi. ketepikan 
3 ~ kisar halus carrot + bawang putih + saleri + 1 biji bawang holand dan 1 helai daun bay ..
4 ~ cincang juga 1 biji bawang holand, panaskan butter dan minyak, tumis bawang yang dicincang tadi bersama 1 helai daun bay ..biarkan wangi 
5 ~ kemudian masukkan tomato yang dicincang, kacau sebentar, baru masukkan bahan2 kisar, kacau lagi dalam 5 minit, 
6 ~ kemudian masukkan tomato puri, sos tomato dan kiub ikan bilis ...
7 ~ masak hingga kuah nampak pekat ..oleh diangkat  




1 comment:

  1. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
    Saya HANDAYANI ingin berbagi kpd teman semua…tentang Angka Togel Yang Di Berikan Ki HAJAR DEWANTORO, Awalnya saya sedikit ragu tetapi saya sangat membutuhkan bantuan, dan saya coba hub ki HAJAR DEWANTORO
    Alhamdulillah saya bisa di bantu oleh beliau, pertama beliau memberikan angka 4D kpd saya, dan angka itu saya pasang,, awalnya saya tidak percaya ketika teman saya memberikan kabar, kalau angka yg aku pasang benar-benar keluar, dan saya menang 97 juta, berkat bantuan ki HAJAR DEWANTORO.,
    Saya ucapkan banyak terima kasih kepada ki HAJAR DEWANTORO yang telah meluangkan waktunya untuk saya, konsultasi dengan ki HAJAR DEWANTORO selama ini benar benar sangat luar biasa…. Selain hebat, ki HAJAR DEWANTORO juga punya keahlian banyak. seperti, minyak penarik uang Pesugihan,, Santet,, Penarikan dana ghaib,, Pelaris,, dan Pelet,,
    Info: Buat Teman yang Pengen Merubah Nasib Silahkan..
    Hub: Ki HAJAR DEWANTORO Di:082-188-463-467.
    ATAU KLIK DISINI

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...