Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Wednesday, May 24, 2017

Tempahan Cream Puff





Untuk tempahan @ pertanyaan 
Hubungi 03 78599266 atau whatsap 0134242505










Tuesday, May 9, 2017

Tempahan MM Cheese Tart




Untuk tempahan @ pertanyaan  
Hubungi 03 78599266 atau whatsap 0134242505 









Friday, May 5, 2017

Tempahan Kek Hantaran









Untuk tempahan @ pertanyaan 
Hubungi 03 78599266 atau whatsap 0134242505






Friday, April 21, 2017

resepi homemade sos spaggeti yang sedap




Assalamualaikum.
Baru berkesempatan berkongsi resepi homemade sos spaggeti yang lazat dan semestinya sihat ...
untuk pengetahuan semua, Mas bukan lah penggemar spaggeti ... tak suka langsung rasa sosnya ...
tapi ...bila ayah memasak spagetti menggunakan sos homemade ... terasa sangat2 berbeza dengan rasa sos dalam tin .... itu pada tekak Mas ..tak tahu lah orang lain macam mana.... tapi serius Mas cakap ...semenjak Mas makan spaggeti yang ayah masak menggunakan sos homemade .... memang sering teringat2 kesedapannya ...
jadi mulalah soal siasat ayah tentang resepinya dan bermulalah sesi belajar membuatnya ...lagi pun ..anak2 juga mula suka ...
rupanya tak de la susah sangat ...boleh buat banyak2, kemudian difrozenkan .... jadi bila nak masak ...tak de ambil masa lama sangat ....seperti menggunakan sos spaggeti segera ....tapi yang ini homemade ....
tanpa membuang masa ... Mas share resepinya disini ...moga bermanafaat buat semua ... Mas lebih suka menggunakan angel hair dari spaggeti ...kalau nak guna spiral spaggeti pun boleh ...
selamat mencuba 






Homemade sos spaggeti 
by: Mas Duniaku 


Bahan2 :
8 biji tomato 
1 batang saleri
2 biji bawang holand
2 helai daun bay
1 ulas bawang putih
1 batang carrot
1/2 tin kecil tomato puri
8 sudu besar sos cili
1 kiub ikan bilis
2 sudu besar butter
1 sudu besar mintak zaitun atau minyak jagung 


Caranya ;
1 ~ basuh bersih tomato, belah 4 tapi tak putus ...potong setengah sahaja 4 penjuru tu 
2 ~ masukkan tomato yang telah dibelah tadi kedalam air mendidih ...bila nampak kulit tomato mula menggelupas ...angkat , toskan dan masukkan dalam air sejuk. kopek kulit tomato dan cincang halus tomato tadi. ketepikan 
3 ~ kisar halus carrot + bawang putih + saleri + 1 biji bawang holand dan 1 helai daun bay ..
4 ~ cincang juga 1 biji bawang holand, panaskan butter dan minyak, tumis bawang yang dicincang tadi bersama 1 helai daun bay ..biarkan wangi 
5 ~ kemudian masukkan tomato yang dicincang, kacau sebentar, baru masukkan bahan2 kisar, kacau lagi dalam 5 minit, 
6 ~ kemudian masukkan tomato puri, sos tomato dan kiub ikan bilis ...
7 ~ masak hingga kuah nampak pekat ..oleh diangkat  




Wednesday, April 19, 2017

Monday, April 17, 2017

Resepi lamb & ayam grill yang sedap




Assalamualaikum.
jom kita buat lamb & ayam grill sendiri ...lebih jimat dan berbaloi.
kalau tak ada set periuk steamboat & grill...  boleh jerk guna kuali nipis dan panggang atas dapur yg kecil macam pic tu ...santai jerk memasak diruang tamu sambil layan movie .... 
jadi Mas share resepi utk lamb dan ayam sbb resepi keduanya agak berbeza ... 
selamat mencuba ...


Resepi lamb :
5 slice lamb - potong2 
Bahan dikisar :
~ 2 batang Serai 
~ 2 biji bawang besar 
~ 2 ulas bawang putih
~ 1/2 inci halia
~1/2 inci lengkuas
~ 2 helai daun bay 
~ 2 sudu besar gula perang
~ 1 sudu besar madu
~ 2 sudu besar jus lemon @ limau nipis - ( penting utk lembutkan lamb )
~ 1 sudu kecil jintan manis​
~ 1 sudu kecil jintan putih
~ 2 sudu besar sos tiram Maggi
~ 1 sudu besar lada hitam yg ditumbuk 
~ Garam secukup rasa 
~ 2 sudu minyak zaitun atau minyak jagung - utk ganti air semasa kisar nanti

Kisar halus, kemudian gaul sebati dengan lamb yang sudah dipotong tadi ..Perap semalaman baru sedap 




Untuk resepi ayam 

2 ketul peha ayam - dibuang tulang dan potong panjang2
Bahan2 kisar :
~ 2 biji bawang besar
~ 2 ulas bawang putih
~ 3 batang Serai
~ 1/2 inci halia
~ 1/2 inci lengkuas
~ Sedikit kunyit hidup
~ 3 sudu besar cili kering yg dikisar
~ 2 sudu besar sos tiram Maggi
~ 1 sudu kecil jintan putih
~ 1 sudu kecil jintan manis
~ 2 helai daun bay
~ 1 sudu besar lada hitam yg ditumbuk
~ 1 sudu besar madu

~ 1 sudu besar gula perang
~ Garam secukup rasa
Kisar halus , kemudian gaul sebati dengan isi ayam tadi , perap semalaman baru dibakar.





Sunday, April 16, 2017

Saturday, April 15, 2017

Thursday, April 6, 2017

Resepi Nasi goreng kampung yang simple & sedap





Nasi goreng kampung 


Bahan :
1 cawan nasi sejuk
isi ayam dlm 2 sudu besar
cili padi ikut pedas - diketuk 
1 biji bawang putih - diketuk
1 biji bawang merah - dihiris2
1 sudu besar sos tiram Maggi
1 sudu besar sambal belacan 
1 batang kacang panjang 
segenggam kangkung
1 biji telur
sedikit kicap cair


Cara :
Tumis bawang putih & bawang merah dan juga sambal belacan, masak hingga wangi , masukkan isi ayam dan sos tiram Maggi , kacau sebentar, masukkan kangkung, kacang panjang , kacau dlm seminit dua, pecahkan sebiji telur, biar sebentar, kacau sebati, masukkan nasi, kacau dengan api besar dalam 2 minit ..Renjisan sedikit kicap cair dan sedikit garam jika perlu .. sambung kacau nasi dgn api besar dalam 2 minit lagi ............... siapp 👌😋
Boleh dihidangkan panas2 dengan ayam & telur goreng berserta kopi o panas
 











Wednesday, March 29, 2017

Tempahan kek harijadi










Untuk tempahan @ pertanyaan     
 Hubungi 03 78599266 atau whatsap 0134242505 





Tuesday, March 21, 2017

Saturday, March 11, 2017

Tuesday, February 21, 2017

Friday, February 17, 2017

Resepi Ayam Masak Kicap yang paling sedap didunia




Assalamualaikum.
Mas, bila terjumpa resepi ayam masak kicap, mesti nak cuba sebab pada Mas walaupun resepinya lebih kurang sama, pasti ada kelainan pada setiap resepi .... dari faktor bahan2 tambahan dan juga cara memasaknya ...
untuk resepi ayam masak kicap pada kali ini ... ada diletakkan sedikit mayonis, tapi tak terjejas rasa ayam masak kicap tu ..ada rasanya yg tersendiri yang membuatkan ayam masak kicap ni agak berbeza dan yang penting sedap pada selera Mas sekeluarga ..
Alhamdulillah ...
terima kasih pada tuan resepi dan mas dapat resepi dari dapur Izah Muffin Lover ...
Mas share disini pulak yerk .. mas ikut sebiji2 cara izah 



 AYAM MASAK KICAP (MAYONIS)
resepi : thunderkitten
by: izahdaut


Bahan-bahannya

1 ekor ayam - izah guna 1/2 ekor ayam
- izah gaulkan dengan sedikit kunyit dan garam dan goreng dengan minyak penuh dan api yg besar utk mengeluarkan air ayam. Goreng sekejap sahaja sehingga luarnya kekuningan.


bahan tumbuk/blend
1 biji bawang besar (purple)
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 batng serai - izah tambah


bahan rempah tumis
1 Kulit kayu manis
5 biji Cengkih - izah tak letak
2 biji Buah pelaga
1 Bunga lawang
8 biji Lada hitam biji - ketuk sedikit
3 biji Lada kering - potong sahaja


bahan perasa
6 sudu besar Kicap MANIS cap kipas udang
1 sudu besar mayonis lady's choice
Serbuk lada sulah ajishio
Garam ( tapi biasanya kicap dah cukup masin)




CARA MEMASAK

Ayam digoreng dulu sampai keemasan.pakai api besar & minyak yang banyak.tujuan menggoreng untuk garingkan kulit dan bahagian luar ayam dan menyingkirkan air dalam ayam yang boleh sebabkan ayam masak kicap anda berbau tak best. Angkat ayam dan ketepikan.

Panaskan minyak dalam 5 sudu besar.Tumiskan bahan rempah hingga berbau. Kemudian masukkan bahan yang ditumbuk/diblen tadi. Tumis sampai garing dan berbau wangi.

Masukkan ayam yang dah di goreng.
Tambah kicap secukup rasa.
Masukkan air sampai tenggelam semua ayam. Air aras ayam sahaja. Jangan terlalu banyak,

Buka api sederhana dan renehkan (masak slow2) kalau api kuat memang air cepat kering tp kuah tak meresap dalam ayam.. kalau masak api perlahan kicap akan meresap sampai tulang..

Bila mendidih, masukkan mayonis..serius...sedap sangat bila korang tambah mayonis..ayam masak kicap korang akan ada rasa BANDAR...moden sikit la.. kan orang muda kena kreatip..
Keringkan kuah sampai jadi pekat..kalau tak mayonis tadi akan nampak berketul2..
Rasa dulu..tambah la lada sulah ajishio dan garam secukup rasa..

Bila semuanya ok.. angkat dan hidangkan.



Thursday, February 16, 2017

Wednesday, February 15, 2017

Tuesday, February 7, 2017

Resepi Biskut Nestum yang sangat sedap




Assalamualaikum.
Dah lama Mas simpan resepi ni, akhirnya terbuat juga.
Alhamdulillah... sangat2 sedap biskut nestum ni ... manisnya sedang2 sahaja, bila dah makan sebiji, pasti akan nak lagi dan lagi ..
terima kasih pada tuan resepi asal biskut nestum ni ...minta halalkan dan Mas share disini pulak yerk ... 
untuk resepi ini, Mas dah olah ikut cara Mas seperti marjerin Mas gantikan dengan butter, dan Mas masukkan semua nestum, tak de nestum yg dikisar seperti resepi asal.
Alhamdulillah, hasilnya biskut ini sangat sedap ..
terima kasih sekali lagi 

Biskut Nestum 
Bahan :
~ 3 cawan Nestum 
~ 1 1/2 cawan tepung gandum 
~ 1 cawan tepung jagung
~ 1 sudu kecil baking powder 
~ 1/2 sudu kecil garam
~ 2 ketul butter - 500g
~ 1 cawan gula perang
~ 1 biji telur - dikocak sedikit 
~ 1 sudu kecil esen vanila


Hiasan :
~ ceri merah - dipotong dadu 
~ Nestum - utk disalut

Cara :
1 - Gaul sebati butter & gula perang menggunakan senduk kayu sahaja .
2 - masukkan telur & esen vanila , gaul sebati 
3 - masukkan tepung gandum , baking powder & tepung jagung , gaul sebati.
4 - masukkan Nestum, gaul lagi hingga sebati. Adunan memang lembik yerk .
5 - ambil secubit adunan, bulatkan, salutkan dgn Nestum, susun dlm loyang ... Tekan sedikit dan letakkan ceri .
6 - bakar selama 25 minit atau hingga bawah keperangan dgn suhu 160c, api atas bawah.
7 - biarkan betul2 sejuk baru simpan dlm balang .






Friday, February 3, 2017

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...