Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Thursday, April 30, 2015

Frozen Cake Untuk Tempahan










Untuk tempahan @ pertanyaan,             
Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505 



Wednesday, April 29, 2015

Kuih Serimuka Pandan yg sangat sedap




Assalamualaikum.
Bila nak mencuba kuih2 talam, Mas suka buat rujukan resepi diblog Kak Norhayati - Sinar Kehidupanku, banyak resepi2 kuih muih yang menarik disitu .. dan kak yatie juga tak lokek berkongsi tips2 membuat kuih2 itu .
Antara sifu2 masakan yang Mas kagumi.
TQ kak atas perkongsian resepi yang sangat best ni .
Mas suka sangat .. terima kasih sekali lagi yerk kak..
Mas panjangkkan resepi disini pulak 


Kuih Serimuka Pandan 


Bahan2 Lapisan Bawah:-

500 gm beras pulut
300 ml santan pekat
300 ml air
2 tsp garam halus

Cara2nya:-
Rendam pulut sekurang2nya 4 jam.
Basuh bersih & toskan. 
Masukkan pulut bersama santan, air dan sedikit garam ke dlm loyang yg beralas plastik. 
Sebelum masukkan pulut, pastikan di sapu sedikit minyak keliling loyang.
Kukus dengan semua bahan diatas selama 30 minit.
Apabila pulut masak, gaul hingga sebati.
Tekan2kan dalam loyang 10x10x2". 




Bahan-Bahan Utk Lapisan Atas
1 cawan tepung gandum
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu besar tepung beras
1 sudu besar tepung kastad
250 gm gula pasir
2 biji telur
250 ml santan pekat
500 ml air
1 sudu kecil pewarna hijau 
2 sudu kecil pandan paste(nak lagi sedap guna 5 helai daun pandan dan kisar bersama air di atas, tapiskan dulu)

Cara caranya :
Bancuh semua bahan bahan diatas, tapis ke dalam periuk
Masak sehingga naik wap dan sentiasalah di kacau guna whisk. Tuang ke atas lapisan bawah
Kukus selama 30 minit.(Lap penutup kukus 5 minit sekali, Kalau guna steamer trio, tak perlu lap..biarkan masak sampai 30 minit)
Angkat kuih dan biarkan betul2 sejuk barulah potong kuih guna pisau plastik.



Thursday, April 23, 2015

Aneka Tempahan Cheese Tart



Nutella Cheese Tart



Blueberry Cheese Tart






Untuk tempahan @ pertanyaan,           
 Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505


Tuesday, April 21, 2015

Tempahan Roti Jala & Kari Ayam









 Roti Jala & Kari Ayam 


Untuk tempahan @ pertanyaan,          
 Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505


Saturday, April 18, 2015

Makan2 di Jemari Thai Restoran Sek 7 Shah Alam


Assalamualaikum.
Jalan - jalan cari makan untuk kali ini...
Mas sekeluarga ke Jemari Thai Restoran Sek 7 Shah Alam , 
dengar khabar, tomyam disana paling best selain kerabu kangkung yang dikatakan sedap.
Jadi untuk jalan - jalan cari makan minggu ini, Mas sekeluarga mencuba di Jemari Thai Restoran Sek 7 Shah Alam .
Alhamdulillah, memang terbaik Tomyamnya, pekat, cukup masam, pedas.. kira perfect la tomyamnya ...
Begitu juga dengan kerabu kangkungnya, satu kelainan bila kangkungnya digoreng rangup ... sangat sedap ... 1 pinggan agak byk untuk Mas & suami habiskan, jadi bakinya ditapau ... jadi kalau datang ke Jemari, harus dicuba kedua2 menu ini ..
selain nasi gorengnya yang ok pada tekak Mas .
Insya Allah , akan datang lagi ..
Untuk Alamatnya seperti dibawah :

Restoren Jemari,
18, Jalan Plumbum Q7/Q, Seksyen 7, Shah Alam, 40000 Selangor
03-5523 5413

Lokasi kedai belakang bangunan Jakel, sederet dengan Fareeda Nyata Jelita .











Friday, April 17, 2015

Resepi Buah Melaka yang best




Assalamualaikum.
Salam Jumaat buat semua .
Moga hari ini lebih baik dari semalam....
Mas kongsikan resepi buah melaka untuk rujukan kawan2 semua.
Insya Allah .. antara resepi kesukaan Mas ..
TQ pada tuan punya resepi ..


 Buah Melaka


Bahan-bahan:
3 cawan tepung pulut
3 sudu besar tepung gandum
1 1/2 cawan air atau secukupnya
1 - 2 keping gula melaka / Kurosato
sehelai daun pandan
Pewarna hijau
1 cawan kelapa muda parut / 3/4 cawan kelapa kering
sedikit garam





Cara memasak :
Gula Melaka di potong kiub kecil.
Kelapa muda parut / kelapa kering di gaul dengan sedikit garam. Ketepikan.
Masukkan 1 cawan tepung pulut, 1 sudu besar tepung gandum, sedikit pewarna hijau ke dalam mangkuk.
Bancuh dengan air sedikit demi sedkit sehingga adunan boleh digentel dan tidak melekat di tangan, anggaran 1/2 cawan air. Ketepikan.
Didihkan air bersama sehelai daun pandan di dalam periuk.
Ambil doh sebesar ibu jari dan leperkan.
Masukkan gula melaka di tengahnya dan tutup semula. Gentel bulat.
Masukkan ke dalam air yang sedang mendidih.
Apabila kuih timbul bolehlah di angkat dan toskan di dalam tapis.
Bila kuih telah sejat airnya, golek-golekkan di atas kelapa parut tadi.
Sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba!

TIPS
Doh di campur dengan sedikit tepung gandum supaya kurang liat semasa memakannya. Selamat untuk kanak2, tidak mudah lekat. Kalau nak guna tepung pulut sahaja pun boleh.
Jika menggunakan kurosato, biarkan kuih timbul lama sebelum di angkat supaya kurosato cair.
Bagi yang menggunakan kelapa kering, buah melaka lebih sedap di makan selepas 3 jam sebab kelapa dah rasa sebati dgn garam dan lebih lembut.
Boleh juga di bancuh semua tepung kemudian di bahagi 3 dan di warnakan. Cuma cara ini warna doh kurang sekata.
Bancuh dengan air daun pandan lagi sedap, harum semerbak baunya...



Thursday, April 16, 2015

Kek Coklat Kukus Lapis Cheese Untuk Tempahan



Kek Coklat Kukus Lapis Cheese 




Kek Coklat Kukus Lapis Cheese 




Untuk tempahan @ pertanyaan,            
Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505

Wednesday, April 15, 2015

Aneka Tempahan Kek



Kek Puding Karamel 




Kek Marble & Kek Minyak 




Untuk tempahan @ pertanyaan,           
Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505

Tuesday, April 14, 2015

Kuih Koleh Kacang yang sedapp




Assalamualaikum.
Kuih peberet sepanjang zaman ...dari kecik Mas suka makan kuih koleh kacang ni ...
Alhamdulillah , akhirnya pandai juga buat sendiri, kali ni Mas try resepi dari dapur kakak blogger yg cantik manis , Kak Sheila - Spices Journey
Alhamdulillah, Mas suka sangat dengan resepi ni ...
Cuma untuk membuatnya memang memerlukan kesabaran, Mas kacau adunan koleh kacang ni hampir sejam untuk mendapatkan adunan yang pekat & berkilat, begitu juga dengan tahi minyak, Mas masak sekali...kiranya sekali jalan kacau dua2 bahan2 tu ...
Alhamdulillah, berbaloi.. kuihnya sangat sedap, puas hati sangat, jadi Mas share resepinya disini pulak.
Selamat mencuba 



Kuih Koleh Kacang

Bahan : 
2 cawan tepung kacang hijau Babas
3 biji kelapa jadikan - 5 cawan santan pekat
- 10 cawan santan cair
 1 cawan gula merah
1 cawan gula pasir
 2 cawan air
Beberapa helai daun pandan disimpul 
Secubit garam


Cara membuatnya :
Dalam periuk kecil, 2 cawan gula merah + 1 cawan gula pasir + 2 cawan air + dua helai daun pandan yang disiat dan disimpul. Boleh kurang gula pasir jika hendak kurang manis ( pada Mas sedang2 elok jerk manis kuih ni ) . Masak hingga gula larut & mendidih, sejukkan sebentar dan tapis.

Selepas itu buat pulak tahi minyak. Masukkan 5 cawan santan pekat dari perahan yang pertama kedalam kuali bersama dua helai daun pandan yang disiat2 dan disimpul, Masak dengan api sederhana hingga terbit minyak, terbentuklah yang kita panggil tahi minyak, sentiasa kacau supaya tidak hangit disebelah bawahnya dan masak sekata, bila dah berubah keperangan dan berbiji2, matikan api dan tapis, kita ambil tahi minyaknya sahaja , ketepikan dahulu.

Kemudian bacuh 2 cawan tepung kacang hijau , 10 cawan santan cair, 1/2 sudu kecil garam bersama air gula merah + gula pasir yg kita kacau tadi. 
Gaul hingga sebati dan tapis supaya tiada tepung yang bergentel.
Masukkan dua helai daun pandan yg disiat2 dan disimpul, dan masak dengan api perlahan, sentiasa kacau supaya adunan tidak berketul2 atau hangit hingga nampak pekat dan berkilat, Mas ambil masa satu jam mengacaunya , akhirnya terus tuang kedalam loyang dan tabur tahi minyak atasnya. Boleh juga titiskan minyak yang ditapis tadi diatas kuih untuk melembabkan dan mencantikkan rupa agar nampak berkilat. 
Sejukkan dahulu dan baru dipotong.



Monday, April 13, 2015

Snow Cheese Cake Untuk Tempahan



Frozen Snow Cheese Cake with kit kat & strawberi deko
Saiz 9




Snow Cheese Cake
Saiz 7 




Untuk tempahan @ pertanyaan,         
 Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505


Saturday, April 11, 2015

Aneka Tempahan Apam Polkadot














Aneka Tempahan Apam Polkadot 
Filling Blueberry
Rm 20 untuk 50 pieces.


Untuk tempahan @ pertanyaan,         
Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505


Friday, April 10, 2015

Frozen Birthday Cake



Frozen Rainbow Cake 



Frozen Rainbow Cake ( imej )




Frozen Span Cake 




Untuk tempahan @ pertanyaan,        
Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505


Thursday, April 9, 2015

Tempahan Cheese Tart



Nutella Cheese Tart 




Bluebery Cheese Tart 




Untuk tempahan @ pertanyaan,       
Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505


Monday, April 6, 2015

Tempahan Bihun Goreng



Bihun Goreng Pedas




Bihun Goreng Singapore




Untuk tempahan @ pertanyaan,     
 Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505

Friday, April 3, 2015

Birthday Cake Untuk Tempahan



Doremon Moist Choc Cake 
With Cream Cheese Frosting
Saiz 9 




Upin Ipin Moist Choc Cake 
With Cream Cheese Frosting
Saiz 7




Untuk tempahan @ pertanyaan,      
Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505

Thursday, April 2, 2015

Resepi Moist Choc Cake ( Bakar ) yang paling best




Assalamualaikum.
Resepi Moist Choc Cake dari dapur Pesona Cinta Cida de' Nuanza adalah resepi terbaik yang Mas sangat suka .
Walaupun dibakar, keknya tetap moist ....
Senang untuk mendeko kerana tekstur keknya yang tidak mudah relai ....
Untuk order2 .. memang suka menggunakan resepi ni ...
Respon dari customer juga amat baik. ramai yang sukakannya ..
Alhamdulillah ..
Jadi Mas share resepinya disini ..
TQ pada Cida de' Nuanza.
Mas share resepinya disini yerk 




Kek Coklat Nuanza


Bahan A:


2 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko berkualiti tinggi (imported)
1 cawan gula castor
1 cawan gula perang
2 sudu teh sudu teh baking powder (sudu kfc)
1/2 sudu teh baking soda

(satukan semua bahan ke dalam besen yg agak besar, ketepikan)

Bahan B:

1 cawan minyak masak
1 cawan susu cair
3 biji telur gred A - blender sampai berbuih

(satukan semua bahan B )

Bahan C:

1 cawan air panas



Cara:

Masukkan bahan B ke dalam bahan A..
gaul sebati sampai hilang ketul2..

Bila dh sebati, masukkan air panas
kacau sebati
boleh di tapis agar tiada ketul2 yg kelihatan pada kek nti

Masukkan ke dalam loyang saiz 7/8 inci
(loyang di sapu minyak dan ayak tepung di permukaan loyang secara nipis)
atau gunakan kertas minyak

Bakar selama 1 jam 10 mnt atau sehingga kek masak
aku guna suhu 160 darjah api atas dan bawah (tp kena ikut ragam oven memasing ye)
Adunan boleh juga dikukus dgn api sederhana


ok...utk resepi di atas, mcm yg aku bgtau, boleh di bakar atau di kukus..hanya guna resepi yg sama

utk saiz cawan, aku gunakan cawan kopi yg biasa kita guna di rumah, xde pun cawan2 metrik khas utk baking..
dan gunakan cawan yg sama utk menyukat semua bahan...
sama spt sudu, aku hanya menyukat menggunakan sudu kfc je..tp penuhkan membumbung, jgn letak paras je..

utk serbuk koko, ni part yg penting
utk hasil yg baik, bahan juga haruslah baik..
guna serbuk koko imported yg berkualiti
cthnya van houten..

kalo biasa ke kedai bakery, biasa ada serbuk koko imported yg di pek semula
x kisah le, janji serbuk koko yg elok..
dan utk resepi diatas, bg 1 cawan kek coklat, 3/4 cwn aku gunakan serbuk koko imported, manakala 1/4 lg aku gunakan serbuk koko hotam, atau dark cocoa powder atau ada juga kedai bakery yg malabelkan sbg oreo cocoa powder (bukan biskut oreo yg diblend ye..)- biasa cuma di jual di kedai bakery sahaja
kalo x de cocoa powder hitam, memadai gunakan cocoa powder biasa shj...



Wednesday, April 1, 2015

Tempahan Kek Minyak




Kek Minyak 
Saiz 8x8
Rm30





Untuk tempahan @ pertanyaan,     
Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...