Search This Blog

Wednesday, July 2, 2014

Hong Kong Egg Tart





Assalamualaikum.
Gara2 terliur tengok kt fb.. Mas pun mencuba Hong Kong Egg Tart.. untuk resepinya.. Mas copy dari blog Dapur Tanpa Sempadan hasil dari google.
TQ yerk CMG  ...Mas share resepinya disini pulak yerk..


BAHAN-BAHAN PASTRI :-)

160 gram tepung gandum
75 gram mentega
1 camca besar penuh gula aising
1 kuning telur
1/2 bahagian putih telur
Secubit garam
Tepung gandum jika perlu

BAHAN-BAHAN KASTARD (INTI) :-)
2 biji telur
75 gram gula halus
75 ml air panas
125 ml susu segar
1/4 camca teh esen vanilla
Secubit garam
Beberapa titik pewarna makanan kuning telur (optional)



CARA MEMBUATNYA :-)



UNTUK PASTRY :- 
Putar mentega dan gula aising hingga sebati, masukkan kuning telur dan 1/2 bahagian putih telur, putar hingga rata. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul hingga menjadi doh, jika doh terlalu lembut, tambah sedikit lagi tepung. Balut doh dengan plastik cling dan masukkan ke dalam peti sejuk selama 20 minit.
Keluarkan pastry, bahagikan kepada 12 bahagian sama besar dan bulat2kan. Ambil satu bahagian, tekan doh ke dalam acuan tart hingga meninggi seperti dalam gambar di atas. Kemudian tolak ke dalam seperti dalam gambar dan tekan sekali lagi agar membentuk kelongsong yang bahagian tepinya seakan2 kelim karipap, seperti dalam gambar. Buat hingga siap dan masukkan ke dalam peti sejuk semula semalam 30 minit.

UNTUK KASTARD (INTI) :- 
Bancuh gula dengan air panas dan kacau hingga gula larut, biar sejuk. Kemudian masukkan susu segar, ke dalam air gula tadi, tambah telur, secubit garam dan beberapa titik pewarna makanan kuning telur (kalau guna). Kacau rata dengan whisk dan tapis bancuhan tadi sebanyak 2 kali. Ketepikan


UNTUK HONG KONG EGG TART :- 
Panaskan oven pada suhu 180C. Keluarkan kelongsong tat dari peti sejuk, susun atas dulang pembakar. Tuang kastard tadi hingga penuh. Buat hingga siap dan masukkan ke dalam oven, bakar selama 25 - 30 minit pada rak bawah. Bila kastard kelihata kental dan pastry keperangan, boleh keluarkan dari oven. Biar sejuk sebelum dikeluarkan dari acuan. Hidangkan untuk minum petang....




2 comments:

  1. Salam ramadhan kak mas... ni buat sblm puasa ke nih? hihi.... tun suka mkn tat telur, tp husben tun xsuka.. tu yg bila buat jd mmbazir je.

    ReplyDelete
  2. cantiknya tart hongkong tu Mas macam nak try jeeee

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.