Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, March 20, 2014

Kaswi Tepung Kacang Hijau - sangat sedap





Assalamualaikum.
Buat peminat Kaswi... Mas recommend sangat Kaswi Tepung Kacang Hijau ni...sangat sedap....
Macam kak Norhayati ...Rasanya seakan2 kuih koleh kacang tapi ala2 dodol gitu.. 
Jadi...kalau ada yg terliur... try la yerk...
TQ pada Kak Fida MyResepi untuk resepi kaswi yang mabeles ni..



Kaswi Tepung Kacang Hijau
Resepi : Kak Fida MyResepi 
Sumber : kak Norhayati


Bahan-bahan ( loyang 10x10 ) 
Bahan A :- 

200 gm tepung kacang hijau
200 gm tepung kanji/ubi
600 gm santan - sedang pekat
1 sudu kecil air kapur
1 sudu kecil pandan paste
sedikit warna hijau muda

Bahan B :- 
500 ml air
380 gm gula pasir (saya guna 180gm gula pasir + 200gm gula melaka)
1/2 sudu kecil garam
2 helai daun pandan - disimpul


Cara-cara 
Satukan bahan A ke dalam mangkuk. Kacau rata.
Masak bahan B hingga mendidih dan tapis.Tuangkan ke dalam adunan bahan A ketika panas dan kacau sebati.
Tuang adunan ke dalam loyang atau acuan kecil yang disapu minyak dan telah dipanaskan dulu. Kukus selama 30 min-40 min jika mengguna loyang dan 20 min jika mengguna acuan kecil.
Sejukkan kuih dan hidangkan bersama kelapa parut kukus.



2 comments:

  1. mas.. ko pun menkaswi jugak ek. aku baru buat kaswi ngan tepung sagu. eh mas.. kaswi tu ada rasa kulit kacng ijau tak. ke ayak dulu la ek ntepung tu

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...