Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Tuesday, October 29, 2013

Roti, Donut & Burger Sambal dlm 1 resepi....memang terbaekkkk....




Assalamualaikum.
Terjangkit juga virus meroti....gara2 ramai yang tayang roti kt FB, tergoda juga akhirnya, lama gak bibik berehat..he3..Kali ni Mas menggunakan lagi resepi Roti Naik Tok Mak...memang terbaekkk resepi ni...Setengah dari adunan Mas buat donut dan burger sambal...Alhamdulillah....lembut gebu kuih2 ni....Tima kasih banyak2 pada  Tok Mak atas perkongsian resepi Roti Naik ni...memang sangat besttt


Roti Naik Tok Mak
Resepi : Tok Mak FB


Bahan2 :
500 g tepung high protien @ tepung gandum @ tepung roti
 1 biji telur

 3/4 cawan gula halus
 1 sudu besar susu tepung  - Mas ikut Ika gantikan horlicks
 2 sudu besar susu pekat manis
 2 sudu besar marjerin
 1 sudu besar shortening
 1 peket mauripan (11g)
 campurkan susu pekat manis + telur + tambah air...jadikan 300 ml semua sekali 

***utk pastikan yis hidup....sy campurkan skali yis dlm bancuhan air diatas....sy guna air suam panas...jika yis berbuih...maksudnya sedia utk diguna...jika sebaliknya...jgn guna...(resepi tok mak x tulis cam ni....maaf tok mak...sy ubh sbb nk tgk yis ok ke x)

Mas tak campur pun yis ngan campuran air tu, tuang jerk yis dengan bahan2 diatas, Alhamdulillah, roti tetap lembut gebu ...  ^__^




Cara :
Dalam mangkuk...
Masukkan tepung dan gula halus...masukkan adunan 300ml air tu...gaul sebati....
Masukkan marjerin dan shortening...gaul rata....
Teruskan uli hingga adunan lembut, licin serta elastik...

Perapkan doh sehingga naik sekali ganda...tumbuk2 doh utk kuarkan angin...bulatkan       kecik2...susun dlm loyang...yg dah di griss....perap lagi sejam, untuk buat doh pizza boleh kurangkan kuantiti gula.
Bakar dalam oven 180...selama 20 minit atau hingga masak...dengan api atas bawah
Kaedah lain menggunakan Bread Maschine boleh set kan mcm biasa utk buat doh.





Tuesday, October 22, 2013

Tempahan ....



Princess Cake ( Choc Cake with Cream Cheese )



Snow Cheese Cake & Kek Kukus Lapis Cream Cheese 



Snow Cheese Cake 



Snow Cheese Tart




Pavlova




Snow Cheese Cake 




Cream Puff




Moist Choc Cupcake 



Red Velvet In Jar



Moist Choc Cake 



 Kek Kukus Lapis Cream Cheese 



Moist Choc Cake 



Red Velvet Cake



Rainbow Cake 


Tuesday, October 8, 2013

Kari Ikan Gaya GOA - sedapppp ( tanpa guna serbuk kari )




Assalamualaikum.
Baru2 ni Mas try Kari Ikan Gaya GOA, tertarik dengan resepinya..apa lagi resepi dari Chef yang terkenal iaitu Chef Wan...jadi Mas pun mencubanya...lagi pun resepi kari ni tak menggunakan serbuk kari....
Alhamdulillah....sangat sedapp Kari Ikan Gaya GOA ni....TQ pada Kak Norhayati - Sinar Kehidupanku dan Che Mat Gebu - Dapur Tanpa Sempadan yang berkongsi resepi yang mabeless ni ..


Kari Ikan Gaya GOA 
Resepi : Chef Wan


Bahan2 :
600 gram ikan tenggiri
3 biji tomato *
3 biji cili hijau *
3 camca besar serbuk ketumbar *
3 camca besar serbuk jintan putih *
2 camca teh serbuk kunyit * (*dikisar halus)
2 biji bawang besar - dicincang
3 ulas bawang putih - dicincang
1 inci halia - dicincang
1/2 camca besar biji sawi
4 camca besar cili kisar
500 ml santan (mat guna 200 ml santan + 300 ml air)
1/2 cawan jus asam jawa
2 biji tomato, belah 3 setiap satu
1 tangkai daun kari
Garam dan gula secukup rasa




Cara membuatnya :-
Panaskan minyak dalam periuk, Tumis bawang besar, bawang putih, halia, daun kari dan biji sawi hingga harum.
Masukkan bahan kisar halus, cili kisar dan tumis hingga terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu.
Tuang sedikit air, kemudian tambah santan, kacau rata. Bila mendidih, masukkan ikan dan jus asam jawa. Kacau perlahan. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula.
Masukkan tomato, dan masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, roti, lempeng atau roti prata...



Friday, October 4, 2013

Ayam Masak Ros Resepi Mamak Haji




Assalamualaikum.
Ada yang terliur nengoknya....sila2 mencubanya yerk...compom sedappp...
Mas share resepi Ayam Masak Ros resepi dari FB Mamak Haji. Dah masak Ayam Masak Ros, mesti nak nasi tomato..baru ngam...Alhamdulillah anak2 pun suka...
untuk resepi Nasi Tomato, boleh lihat resepinya DISINI....resepi dari Kak Ummi - Home Sweet Home. TQ yerk kak Ummi dan Mamak Haji...

Ayam Masak Ros 
Resepi :  FB Mamak Haji.


Bahan :
1 ekor ayam ( 1.6 - 1.8 kg ) . Bersihkan, potong 10/12  bhgn.
1/2 Tin ( bersaiz 225gm) "Kimball Sup Tomato".
1/2 Tin Susu cair/sejat.
2 sudu besar (tbsp) Tomato Puri (Boleh dapatkan satu tin kecil).
1 helai pandan dipotong 2" panjang untuk tumis bersama.
2 biji bawang besar dihiris *memanjang (cara nasi kandar).
2 btg. kayu Kayu manis berukuran 2" panjang, 3 kuntum bunga lawang, 4 biji buah pelaga dan 5 kuntum cengkih untuk menumis.
Satu batang serai diketuk untuk ditumis 
1 Senduk minyak masak untuk menumis dan minyak yang secukup untuk mengoreng ketulan ayam.
1 sudu kecil (tbsp) serbuk jintan putih.
1 sudu kecil (tsp) serbuk jintan manis.
1 sudu kecil kas-kas (tidak kemestian),
1 sudu kecil garam masala.
2 sudu besar serbuk cili ( ikut kepedasan anda perlukan).
Sedikit perwarna merah oren jika anda gagal daptkan warna kemerahan. Biasa cili merah ini berbagai jenis kadang-kala kita tak dapat warna yang dikehendaki.
100gm santan pekat.
1 sudu kecil (tsp) garam masala.
Garam secukupnya rasa. Sedikit daun pudina atau daun saderi dan bawang goreng untuk dihias atas hidangan.

Bahan2 dikisar:
10 biji cili merah atau 15 tangkai cili kering direbus dan dikisar.
1 batang karot.
1 biji tomato.
1 biji bawang labu besar.
1 inci Halia.
5 ulas bawang putih
100gm bIJI badam direndam air panas dan dikisar halus.
*Sekiranya anda punyai pes bawang putih halia gunakan 2 sudu besar. Tak perlu gunakan Halia dan Bawang putih.


Cara menyediakkannya :
1 -  Bersihkan ketulan ayam. Masukan garam dan sebuk kunyit. Gorengkan ketulan ayam itu sehingga 3/ 4 masak sahaja. Ayam gorengan yang garing menjadikan ketulan ayam keras dan sukar rempah untuk menyalutinya. Sekiranya menggunakan ayam kampung disyorkan tidak perlu digoreng.
2 -  Kisar bawang, halia, dan bawang putih dan asingkan.*
3 -  kisar karot, tomato dan bersama cili hidup dan asingkan.
4 -  Panaskan kuali dan masukkan minyak masak (minyak berlebihan gorengan ayam tadi boleh digunakan). Masukan rempah ratus kayu manis dan serai dan daun pandan. Apabila bau harum mula dikeluarkan masukan hirisan bawang besar. Tumis sehingga bawang bertukar warna keemasan (jangan hangus).
5 -  Masukan kisaran bawang+bawang putih+Halia, tumis sektika hingga naik baunya, masukkan kisaran tomato+cili+ carrot dan juga biji badam yg telah dikisar. Masukkan sup tomato dan tomato puri dan juga susu sejat.Tumiskan sehingga bahan gorengan ini keluarkan bau haruman dengan api yg perlahan (ini amat mustahak supaya kuah ayam masak merah tidak berbueh semasa dihidangkan).
6 -  Masukan serbuk cili, serbuk jintan putih dan jintan manis. Anda perlu adunkan sedikit utk jadikan pes supaya serbuk tidak menjadi ketulan terapung.
7 -  Bila kuah mula pecah minyak masukan 100 gm santan pekat.
8 -  Masukan Gula, dan garam secukup rasa.
9 -  Biarkan sebatian mendidh. Masukan ketulan ayam yang telah digoreng. Kacau rata kuah supaya tidak hangus dan kuahnya sebati dengan ketulan ayam. kecilkan api apabila kuah mendidh (biasa 15min.- 20min sudah memadai). Apabila kuah pecah minyak, bolehlah dikeluarkan untuk hidangan. 
10 - Hidangkan dengan daun pudina/ketumbar dan bawang goreng (siap) di atas hidangan bagi menambahkan lagi bau yang harum.





Thursday, October 3, 2013

Apam Tepung Gandum - sedap dan mudah disediakan




Assalamualaikum.
Dah banyak kali Mas try Apam Tepung Gandum ni....mudah disediakan dan sedapppp...
TQ pada Kak Fida@MyResepi.com. Sentiasa berkongsi resepi2 yang hebat2.
Mas sharekan lagi yerk resepi Apam Tepung Gandum ni. Kali ni Mas alaskan loyang dengan daun pisang...harum semerbak baunya masa mengukus....  ^_^


Apam Tepung Gandum

Bahan :

4 1/4 cawan tepung gandum - diayak (akak guna 1/2 kilo)

3/4 cawan gula hitam ( Mas ikut Kak Fida guna gula perang dan gula pasir - dicampur)

2 1/2 cawan air - Mas letak lebih sikit sbb adunan nmpk agak pekat 

1 peket yis Mauripan

secubit garam - opt - Mas letak

sedikit pewarna bright red - Mas tambah

kelapa parut putih dikukus dgn sedikit garam dan daun pandan yg digunting kecil - utk makan bersama apam





Cara membuatnya :
Loyang disapu minyak sekeliling.
Yis dibancuh bersama 1/2 cawan air dan ketepikan.
Tepung gandum dan gula digaul rata di dalam sebuah mangkuk lalu masukkan campuran yis tadi sambil dituangkan lebihan air dan kacau dengan hand whisk @ senduk hingga adunan sebati, licin dan tak berbintil2. 
Tuang adunan ke dalam loyang dan biarkan adunan naik dua kali ganda, selama lebih kurang 45 min hingga 1 jam. Jadi jangan tuang adunan kedalam loyang penuh yerk...biarkan berbaki 1/2 loyang supaya adunan tak melimpah nanti.
 Panaskan kukusan dan terus kukus adunan apam tadi selama 30 - 40 min.
Biar apam benar2 sejuk baru dipotong dan disalut dengan kelapa parut.


Wednesday, October 2, 2013

Tempahan yang lalu...TQ



Mini Rainbow Cake



Pavlova



Pavlova



Snow Cheese Cake



Snow Cheese Cake



Kek Coklat 



Kek Kukus Lapis Cream Cheese



Aneka Apam



Choc Cupcake




Kek Buah Kukus



Snow Cheese Cake



Rainbow Cake

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...