Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Friday, May 17, 2013

Order2 yang lalu.....TQVM






Cotton Soft Japanese Cheese Cake With Bluebery Topping



Kek Kukus Lapis Cream Cheese With Topping Choc Ganache




Snow Cheese Cake



Rainbow Cake




Moist Choc Kek With  Deko




Cream Puff




Fruits Tart





Kek Puding Karamel With Deko



Blueberry Cheese Tart




Red Velvet Cupcake




Saturday, May 11, 2013

Roti Jala - memang best




Assalamualaikum.
Hari minggu gini...best tau kalau makan roti jala cicah ngan kari...boleh repeat makan banyak kali....he3...anak2 pun suka....
Untuk resepi Roti Jala ni, Mas guna resepi dari Lynn@My Resepi. Tengok respon kat My Resepi, ramai dah yg dah menerainya...
Memang terbaik resepi roti jala ni...masih lembut walaupun dah sejuk....kalau makan gitu2 jerk pun sedapp tau...


Roti Jala
Resepi : Lynn@My Resepi.

Bahan : 

~ Anggaran 10-15 orang ( 50 keping )

450 g tepung gandum - diayak
1 camt garam 
1/2 camt serbuk kunyit - Mas guna pewarna kuning
450 ml susu segar 
3 biji telur - di pukul sedikit  
450 ml air - sekiranya semasa menyediakan adunan, ianya agak pekat tambahkan sedikit air 
2 camb mentega cair 
minyak untuk melenser - Mas guna butter
acuan roti jala



Cara :

Ayak tepung, garam dan serbuk kunyit ke dalam mangkuk besar.
Buatkan lubang di tengahnya.
Tuangkan susu, telur, separuh daripada air dan setengah mentega cair ke dalamnya.
Gunakan pemutar belon / balloon whisk untuk membancuh.
Masukkan baki air dan mentega hingga adunan tidak bergentel.
Tapis dengan penapis halus.
Untuk lebih mudah masukkan semua bahan dan blender agar lebih halus. 
Ketepikan adunan selama 20-30 minit. 
Panaskan kuali leper yang tidak melekat atas api sederhana.
Kemudian lenserkan sedikit minyak panas dengan berus lenser atau berus pandan. 
Kacau dan isikan 80ml adunan ke dalam acuan roti jala. 
Bermula dari bulatan luar, pusingkan acuan kira-kira 6 - 8 cm di atas kuali.
Terus memusing dalam bulatan untuk membentuk juraian roti jala.
Jangan buat pada bahagian yang sama dua kali kerana roti jala akan menjadi tebal.
Biarkan masak tetapi jangan sampai keperangan. 
Angkat dan lipat roti dalam bentuk baji atau gulungkan.
Ulangi proses yang sama sehingga semua adunan habis di gunakan. 




Thursday, May 9, 2013

Tart Nenas Gebu Resepi Kak Anymz - Terbaikkk




Assalamualaikum.
Nampaknya aura biskut raya dah start merebak merata2 kan....Mas pun kalau diikutkan, tak start buat lagi biskut raya ni...tapi disebabkan ada permintaan dari custemer...buat jerkk la...tekak pun terasa rasa juga nak makan sekut..Alhamdulillah...resepi yang sangat mabelessss...TQ kak Anymz ....Mas kongsikan lagi  yerkk


Tart Nenas Gebu
Resepi:  Kak Anymz

Bahan pastri :
4 oz butter - 115 gram
4oz minyak sapi - 115 gram
1 biji telur gred B
1 lb tepung gandum - 450 gram
sedikit garam
air sejuk

Cara :
Pecahkan telur di dalam bekas adunan.
Masukkan butter dan minyak sapi.
Gaul hingga sebati dengan hanya menggunakan whisk
Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
Akak tidak menggunakan air sejuk tapi setelah adunan menjadi doh letakkan sebentar di dalam peti ais.
Guna acuan seperti gambar DISINI.
Tekan adunan dan bentukkan tart mengikut kesesuaian anda.
Jika letak inti yang banyak maka dapatlah tat yang tebal.
Bakar pada suhu 170C - 180C selama 20 - 25 min





Untuk Inti Tart Nenas, Puan2 boleh gunakan seperti biasa, samada yang dibuat sendiri atau pun yang segera yang sedia ada di kedai2 jualan bakery.

Jem Nenas
Resepi : Kak Anymz

Bahan :
10 biji nenas - di sagat dan toskan airnya
3 kampit gula
sedikit pewarna kuning

Cara :
Kopek nenas, buang matanya dan sagat.
Kacau nenas dan gula
Bila hampir kering masukkan pewarna kuning.
Kacau hingga kering dengan api yang perlahan.





Idea dari Kak Azlita - Masam Manis.  TQ kak..




Thursday, May 2, 2013

Cake In Jar & Order2 yg lalu


Assalamualaikum.
Open order untuk Cake In Jar....
Berminat, cont  Mas 0134242505


Red Velved With Topping Cream Cheese N Blueberry Filling




 Moist Choc Cake With Topping Choc Ganache N Cream Cheese





Rainbow Cake With Cream Cheese Toping




Order2 yg lalu....TQVM


Blueberry Slice Cheese Cake




Kek Lapis Kukus Cream Cheese




Red Velved Cupcake




Pavlova




Snow Cheese Cake





Rainbow Cupcake 



Untuk yang berminat, boleh cont Mas 0134242505


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...